Wybierz model samochodu marki Aro
- 10 (1980.06-2006.10)
- 240-244 (1978.04-2006.12)
- SPARTANA Pick Up (1999.01-2006.10)
Zamienne części samochodowe do Aro
Historia marki ARO to doskonały przykład opisujący losy krajów byłego Związku Radzieckiego, pełne spektakularnych wzlotów i upadków. ARO to marka rumuńska zajmująca się głównie samochodów terenowych oraz auto części do nich. Co ciekawe, ta wywodząca się z czasów głębokiego komunizmu marka, tak naprawdę narodziła się, uwaga!, w amerykańskich biurach konstrukcyjnych.
Najczęściej wyszukiwane części zamienne do ARO:
- amortyzatory
- tarcze hamulcowe
- filtr oleju
- filtr powietrza
- alternator
O marce
ARO (Auto România) to rumuńskich firma z siedzibą w miejscowości Câmpulung w Rumunii, która budowała proste konstrukcyjne, lecz wytrzymałe samochody terenowe. Początkowo jednak działalność firmy dotyczyła produkcji rowerów i motocykli, natomiast zakłady nosiły nazwę IMS (Intreprinderea Metalurgica de Stat - Państwowe Zakłady Metalowe). Toporne rumuńskie samochody wyposażone w kiepskiej jakości części zapasowe, podobnie jak inne radzieckie pojazdy, narodziły się w formie projektów w latach 30-tych XX wieku w amerykańskich biurach konstrukcyjnych. W ciągu następnych kilku lat dorobiły się jednak własnego wizerunku, a więc samochodów mało skomplikowanych mechanicznie, sprawdzających się zwłaszcza w trudnych warunkach, ale jednocześnie wyjątkowo awaryjnych. ARO nie odbiegało zbytnio od tej normy, jednak w tym przypadku następował progres, choć bardzo powolny i ledwo widoczny.
Historia ARO zaczyna się w 1957 roku, kiedy to rozpoczęła się małoseryjną produkcja samochodu terenowego IMS 57, który oparto na projekcie radzieckich samochodów GAZ-69 i takie też części do ARO IMS 57 zamontowano. Kilka lat później IMS 57 ewoluował w model M-461, czyli „Muscel”. Samochód wyposażono w słaby, 50 – konny silnik, który rozpędzał auto do maksymalnie 80 km/h. Dopiero od 1964 roku Muscel otrzymał mocniejszy, 70-konny motor, który pozwalał osiągać 100 km/h. Ostatnie modele Muscela wyjechały zza bram fabryki w 1975 roku.
W latach 1970-1972 rumuńska fabryka poddana została rekonstrukcji i restrukturyzacji, co wiązało się również ze zmianą nazwy na IMM (Intreprinderea Mecanica Muscel - Zakłady Mechaniczne Muscel). W 1972 roku rozpoczęła się produkcja modelu własnej konstrukcji, na bazie własnych części ARO – model 24. Seria 24, nazywana często „rumuńskim Land Roverem”, była wyposażona w prosty silnik własnej konstrukcji, który z dużej pojemności (3.1 dm3) uzyskiwał zaledwie 68 KM. Była to jednostka wysokoprężny o dość dużym momencie obrotowym – 185 Nm, dostępnym przy 1600 obr/min. Do przeniesienia napędu na wszystkie koła służyła 4-biegowa skrzynia biegów. Napęd na przód był dołączany.
W 1980 roku pojawił się kolejny samochód własnej konstrukcji − ARO 10, który według dzisiejszej klasyfikacji zaliczany by był do segmentu SUV. Najkrótsza wersja „10-tki” miała zaledwie 3,91 m długości, a do jej napędu wykorzystywano słabe silniki pochodzące z Dacii. Podstawowa wersja samochodu miała moc 54 KM, co sprawiało, że ważący około 1100 kg pojazd osiągał maksymalnie 110 km/h.
Mocne strony samochodów ARO | Słabe strony samochodów ARO |
---|---|
|
|
W 2003 roku amerykańska firma Cross Lander kupiła blisko 69 proc. udziałów w ARO, za kwotę 180 tys. dolarów. Udziałowiec miał zainwestować w rumuńską firmę 2 mln dolarów, jednak do takiej inwestycji nie doszło, a cała sprawa znalazła swój finał w sądzie. Ostatecznie w czerwcu 2006 roku przedsiębiorstwo ARO ogłosiło bankructwo.
Najpopularniejsze modele w historii marki
- ARO IMS 57
- ARO M 59
- ARO M 461
- ARO 24
- ARO 10
Oryginalne i tanie części do samochodów osobowych ARO
Dostępne w iParts.pl części samochodowe ARO to najlepsza relacja ceny do jakości. Współpracujemy wyłącznie z najlepszymi producentami części samochodowych na światowym rynku. Wszystkie dostępne części online są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.
Najczęściej psujące się podzespoły i części ARO:
- sprężyny zawieszenia
- wahacze
- kolektor wydechowy
- linka sprzęgła
- pompa wody
Zapraszamy po oryginalne części ARO w przystępnej cenie do iParts.pl!
Loża „ekspercka”
~Pozytywiusz
Może to nie szczyt myśli technicznej i kolebka najlepszych rozwiązań motoryzacyjnych, ale do zastosowań w trudnych warunkach jak najbardziej. Ludzie gadają, że te samochody są nie do zajechania.
~Racjusz
ARO, jak Dracula, brzydkie, paliwożerne i żle reagujące na klucz krzyżakowy. W teren idealne. W innym przypadku spalić!