Wybierz model samochodu marki Aro

Zamienne części samochodowe do Aro

Historia marki ARO to doskonały przykład opisujący losy krajów byłego Związku Radzieckiego, pełne spektakularnych wzlotów i upadków. ARO to marka rumuńska zajmująca się głównie samochodów terenowych oraz auto części do nich. Co ciekawe, ta wywodząca się z czasów głębokiego komunizmu marka, tak naprawdę narodziła się, uwaga!, w amerykańskich biurach konstrukcyjnych.

Najczęściej wyszukiwane części zamienne do ARO:

  • amortyzatory
  • tarcze hamulcowe
  • filtr oleju
  • filtr powietrza
  • alternator

O marce

ARO (Auto România) to rumuńskich firma z siedzibą w miejscowości Câmpulung w Rumunii, która budowała proste konstrukcyjne, lecz wytrzymałe samochody terenowe. Początkowo jednak działalność firmy dotyczyła produkcji rowerów i motocykli, natomiast zakłady nosiły nazwę IMS (Intreprinderea Metalurgica de Stat - Państwowe Zakłady Metalowe). Toporne rumuńskie samochody wyposażone w kiepskiej jakości części zapasowe, podobnie jak inne radzieckie pojazdy, narodziły się w formie projektów w latach 30-tych XX wieku w amerykańskich biurach konstrukcyjnych. W ciągu następnych kilku lat dorobiły się jednak własnego wizerunku, a więc samochodów mało skomplikowanych mechanicznie, sprawdzających się zwłaszcza w trudnych warunkach, ale jednocześnie wyjątkowo awaryjnych. ARO nie odbiegało zbytnio od tej normy, jednak w tym przypadku następował progres, choć bardzo powolny i ledwo widoczny.

Historia ARO zaczyna się w 1957 roku, kiedy to rozpoczęła się małoseryjną produkcja samochodu terenowego IMS 57, który oparto na projekcie radzieckich samochodów GAZ-69 i takie też części do ARO IMS 57 zamontowano. Kilka lat później IMS 57 ewoluował w model M-461, czyli „Muscel”. Samochód wyposażono w słaby, 50 – konny silnik, który rozpędzał auto do maksymalnie 80 km/h. Dopiero od 1964 roku Muscel otrzymał mocniejszy, 70-konny motor, który pozwalał osiągać 100 km/h. Ostatnie modele Muscela wyjechały zza bram fabryki w 1975 roku.

W latach 1970-1972 rumuńska fabryka poddana została rekonstrukcji i restrukturyzacji, co wiązało się również ze zmianą nazwy na IMM (Intreprinderea Mecanica Muscel - Zakłady Mechaniczne Muscel). W 1972 roku rozpoczęła się produkcja modelu własnej konstrukcji, na bazie własnych części ARO – model 24. Seria 24, nazywana często „rumuńskim Land Roverem”, była wyposażona w prosty silnik własnej konstrukcji, który z dużej pojemności (3.1 dm3) uzyskiwał zaledwie 68 KM. Była to jednostka wysokoprężny o dość dużym momencie obrotowym – 185 Nm, dostępnym przy 1600 obr/min. Do przeniesienia napędu na wszystkie koła służyła 4-biegowa skrzynia biegów. Napęd na przód był dołączany.

W 1980 roku pojawił się kolejny samochód własnej konstrukcji − ARO 10, który według dzisiejszej klasyfikacji zaliczany by był do segmentu SUV. Najkrótsza wersja „10-tki” miała zaledwie 3,91 m długości, a do jej napędu wykorzystywano słabe silniki pochodzące z Dacii. Podstawowa wersja samochodu miała moc 54 KM, co sprawiało, że ważący około 1100 kg pojazd osiągał maksymalnie 110 km/h.

Mocne strony samochodów ARO Słabe strony samochodów ARO
  • właściwości terenowe
  • solidna konstrukcja
  • wytrzymałe części zamienne ARO
  • cena
  • wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
  • zawieszenie
  • stylistyka
  • moc
  • osiągi
  • wyposażenie
  • jakość wykończenia
  • komfort jazdy
  • spalanie

W 2003 roku amerykańska firma Cross Lander kupiła blisko 69 proc. udziałów w ARO, za kwotę 180 tys. dolarów. Udziałowiec miał zainwestować w rumuńską firmę 2 mln dolarów, jednak do takiej inwestycji nie doszło, a cała sprawa znalazła swój finał w sądzie. Ostatecznie w czerwcu 2006 roku przedsiębiorstwo ARO ogłosiło bankructwo.

Najpopularniejsze modele w historii marki

  • ARO IMS 57
  • ARO M 59
  • ARO M 461
  • ARO 24
  • ARO 10

Oryginalne i tanie części do samochodów osobowych ARO

Dostępne w iParts.pl części samochodowe ARO to najlepsza relacja ceny do jakości. Współpracujemy wyłącznie z najlepszymi producentami części samochodowych na światowym rynku. Wszystkie dostępne części online są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.

Najczęściej psujące się podzespoły i części ARO:

  • sprężyny zawieszenia
  • wahacze
  • kolektor wydechowy
  • linka sprzęgła
  • pompa wody

Zapraszamy po oryginalne części ARO w przystępnej cenie do iParts.pl!

Loża „ekspercka”

~Pozytywiusz

Może to nie szczyt myśli technicznej i kolebka najlepszych rozwiązań motoryzacyjnych, ale do zastosowań w trudnych warunkach jak najbardziej. Ludzie gadają, że te samochody są nie do zajechania.

~Racjusz

ARO, jak Dracula, brzydkie, paliwożerne i żle reagujące na klucz krzyżakowy. W teren idealne. W innym przypadku spalić!