Amortyzatory – części, które każdego dnia wymieniają tysiące użytkowników w Polsce. Elementy te odpowiadają za bezpieczeństwo, panowanie nad pojazdem a także za prawidłowe hamowanie – z tego też powodu nie możemy sobie pozwolić, aby były niesprawne. Jakie są objawy zużycia i jak możemy skontrolować ich stan?

Sprawne i dobre jakościowo amortyzatory oznaczają nie tylko wzmożony komfort podróżowania, ale także znacznie większe bezpieczeństwo w trakcie jazdy i hamowania. Jeśli więc zaobserwujemy objawy usterek bądź zużycia amortyzatorów warto udać się do serwisu bądź stacji diagnostycznej. Jakie są to objawy?

Do podstawowych symptomów zaliczamy chociażby wyciek oleju z amortyzatora, koła odrywające się od nawierzchni na zakrętach, nierównomierne zużycie ogumienia, dłuższa niż zwykle droga hamowania, niepewne zachowanie przy ostrym hamowaniu, czy w końcu bujanie, pływanie i przestawianie auta, w momencie gdy pokonujemy poprzeczne nierówności na drodze.

Wymiana amortyzatorówJak widać, niektóre z powyższych objawów mogą być niebezpieczne dla zdrowia kierowcy i pasażerów, inne z kolei – mają szansę się takie stać, gdy je zignorujemy. Warto więc na czas udać się na sprawdzenie stanu amortyzatorów. Skoro jesteśmy już przy tym temacie, omówmy trzy rodzaje kontroli amortyzatorów. Część z nich jesteśmy dokonać sami, większość jednak dokonuje warsztat przy pomocy specjalnej aparatury.

Do tej pierwszej grupy zaliczamy przede wszystkim badania organoleptyczne, które obejmują kontrolę luzów w miejscach mocowań amortyzatorów, sprawdzenie obudowy pod kątem zgięć lub pęknięć czy zwrócenie uwagi na ewentualne wycieki z amortyzatorów.

Możemy też samodzielnie spróbować określić stan amortyzatorów - w tym celu naciskamy gwałtownie na błotnik pojazdu i zaraz po tym zwalniamy nacisk. Musimy obserwować, jak zachowuje się auto – jeśli amortyzatory są sprawne, nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej po jednym bądź dwóch 'wahaniach'. Z kolei, jeśli pojazd buja się przez dłuższy czas, oznacza to, że amortyzatory są pilnie do wymiany. W przypadku tej metody należy jednak pamiętać, że pełni ona funkcję jedynie orientacyjną i nie daje nam pełnej pewności.

Jedną z metod, wykorzystywaną do kontroli stanu amortyzatorów, jest tzw. metoda BOGE (drgań wymuszonych). Polega ona na wprawieniu koła, spoczywającego na płycie najazdowej, w drgania powyżej częstotliwości rezonansowej. W pewnym momencie wyłącza się aparaturę i mierzy się zakres zanikania drgań (innymi słowy – tłumienia ich przez amortyzator). Drgania zanikają i zachodzi rezonans – w zakresie którego gwałtownie rośnie amplituda. Wartość amplitudy drgań pomaga nam określić kondycję amortyzatora. W trakcie badania BOGE drgania są zaznaczone na wykresie (funkcja czasu), które porównuje się z wykresem standardowym dla danego modelu samochodu. Wymuszenie w tej metodzie ma częstotliwość początkową 15 Hz i skok 9 mm.

Objawy zużytych amortyzatorówPrzy przeprowadzaniu metody BOGE należy pamiętać, że bardzo istotną kwestią jest ciśnienie w oponach – powinno się zgadzać z ciśnieniem nominalnym. Jeśli mowa z kolei o wadach tej metody, to wskazać można ciężko dostępne wartości dopuszczalnej amplitudy drgań (dane fabryczne), po przekroczeniu której amortyzator jest uznawany za niezdatny do użytku.

Kolejną, i jednocześnie najbardziej rozpowszechnioną metodą badania jest badanie EUSAMA. Wskaźnik EUSAMA oblicza się na podstawie podzielenia minimalnego nacisku dynamicznego na podłoże, przez statyczny nacisk opony na podłoże, i pomnożenie wyniku przez 100%.

Statyczny nacisk opony na podłoże jest to nacisk, który opona wywiera na płytę najazdową – pomiary te wykonujemy przed faktycznym badaniem. W trakcie kontroli sprawdzany jest natomiast minimalny nacisk dynamiczny. Im jest mniejszy, tym gorszą przyczepność do nawierzchni mają koła pojazdu. Wymuszenie w tej metodzie ma częstotliwość początkową 25 Hz i skok 6 mm. W przypadku metody Eusama skutkiem jest wyliczenie wartości procentowej, która pozwoli nam określić skuteczność tłumienia.

Wartości są następujące:

  • powyżej 60% - b. dobra skuteczność tłumienia,
  • 41 - 60% - dobra skuteczność tłumienia,
  • 21 - 40% - średnia skuteczność tłumienia,
  • 0 - 20% - zła skuteczność tłumienia, amortyzator nadaje się do pilnej wymiany.

Ktoś mógłby zapytać, czemu nowy amortyzator nie ma stuprocentowej wartości tłumienia? Otóż, gdyby pomiary wykazały takie wartości, okazałoby się, że amortyzator ten byłby całkowicie sztywny. Z tego też powodu, nowe amortyzatory wykazują najczęściej wartości oscylujące w granicach 80%. Każdy model to jednak kwestia indywidualna, bowiem w ramach ciekawostki można przytoczyć fakt, iż nowe, tylne amortyzatory w Daewoo Matizie mają wartość tłumienia rzędu 30 %!

Nie oznacza to jednak, że takie amortyzatory są gorsze – małe, kompaktowe auta z napędem na przód będą miały wyniki tego typu. Trzeba przy tym wszystkim pamiętać, że różnica w tłumieniu pomiędzy amortyzatorami na jednej osi nie może być większa niż 20%. Takie zjawisko jest bowiem bardzo niekorzystne.

W iParts.pl znajdziesz najwyższej jakości amortyzatory do wszystkich modeli samochodów. Aby zaznajomić się z naszą ofertą, odwiedź poniższą stronę:

Serdecznie zapraszamy do zakupów.