Używane Alfa Romeo Brera – poradnik kupującego. Jakie są wady i zalety tego auta? O co należy zadbać zaraz po zakupie?
Opinie o samochodach marki Alfa Romeo są mocno podzielone. Dla jednych auta te zwyczajnie sypią się w ciągu kilku pierwszych lat użytkowania, dla innych nie ma i nie będzie lepszego wyboru. Jak wygląda to w przypadku Alfa Romeo Brera? Czy używany model, który otrzymał swoją nazwę po jednej z włoskich galerii sztuki, wart jest zainteresowania?
Alfa Romeo Brera to model niezwykły, rzadki i mało dostępny. Brera to auto dla tych, którzy wiedzą, czego chcą i dlaczego chcą właśnie ten samochód. Ponieważ ta wersja Alfy przestała być produkowana już jakiś czas temu, na rynku występują jedynie auta używane. Jeśli więc jesteście zdecydowani na ten samochód i uda Wam się go w ogóle znaleźć, powinniście koniecznie przygotować się na to, z czym przyjdzie zmierzyć się jego nowym właścicielom.
Używane Alfa Romeo Brera w poszczególnych wersjach silnikowych. Które cenione są najwyżej?
O wyborze konkretnego modelu często decyduje to, jaką jednostkę napędową zamontowano pod jego maską. Dokładnie tak jest też w przypadku Alfa Romeo Brera, która doczekała się 6 wersji silnikowych. Każda z tych wersji ma swoją specyfikę, choć za zdecydowanie „wyraźniejsze” i bardziej charakterystyczne możemy uznać wersje benzynowe, czyli:
- 1.75 TBi – ostatni z wprowadzonych do tego modelu silnik, stworzony samodzielnie przez Alfa Romeo. Jest to silnik wykonany już w zgodzie z filozofią downsizingu, a więc mały, lecz mocno wysilony. Mimo tego wysilenia odznacza się nie tylko doskonałą charakterystyką, ale i naprawdę dużą żywotnością. Pod warunkiem jednak, że jego poprzedni właściciel potrafił o niego zadbać. Auta z tym silnikiem najtrudniej jest na rynku znaleźć, a ich cena bywa naprawdę zawrotna.
- 2.2 JTS – najpopularniejszy silnik w tym modelu. Optymalne rozwiązanie zapewniające właściwą dynamikę, duży komfort jazdy i spalanie na przyzwoitym poziomie.
- 3.2 JTS – Brera z tym motorem to prawdziwa bestia połykająca kolejne kilometry i ogromne ilości paliwa. Zdaniem samych właścicieli, w tej wersji Alfa Rome Brera jest autem typowo weekendowym. Na jazdę nim na co dzień stać będzie niewielu.
Używane Alfa Romeo Brera dostępne jest również w wersjach z silnikami Diesla: przeciętnym 2.0 JTDm, przyzwoitym 2.4 JTDm oraz 2.4 JTDm Q-Tronic. Decydując się na wybór jednego z nich, rozważcie starannie wszystkie za i przeciw, gdyż nie zawsze to, co otrzymacie, będzie zgodne z tym, czego szukaliście.
Co najczęściej psuje się w używanych Alfa Romeo Brera?
Zacznijmy od tego, że używane Alfa Romeo Brera to samochód przełamujący stereotyp awaryjnej Alfy, pod warunkiem, że poprzedni właściciel lub właściciele potrafili o niego dbać i umieli z niego korzystać. Jeśli nie, nic nie pomogą nawet najlepszej klasy podzespoły. Zakładając jednak, iż auto, które wypatrzyliście, nie było poprzednio w rękach kompletnego dyletanta, obawy o ewentualne przyszłe awarie będziecie mogli ograniczyć do:
- rozrządu – ten problem często pojawia się w różnych wersjach silnikowych, a przyczyniły się do niego, niestety, wskazania producenta. Przykład modelu Brera pokazuje doskonale, iż wymianę takich podzespołów, jak właśnie rozrząd, należy nieraz przeprowadzać częściej, niż radzi producent;
- układu zawieszenia – w tym modelu mamy do czynienia z zawieszeniem wielowahaczowym, doskonale trzymającym auto na drodze, ale też bardzo twardym i wrażliwym na stan nawierzchni. A z jaką nawierzchnią mamy w naszym kraju do czynienia, wiecie doskonale;
- układu wydechowego – w używanej Brerze dość często pojawiają się problemy z sondą lambda;
- układu zapłonowego – chodzi tu dokładnie o cewkę zapłonową, z którą problemy mogą się z czasem pojawić.
Oczywiście, kupując używane Alfa Romeo Brera, musicie też pamiętać o serwisie pozakupowym i przeprowadzanych w jego ramach wymianach. Jakich dokłądnie?
Które części powinniście wymienić zaraz po zakupie używanego Alfa Rome Brera?
Serwis pozakupowy to coś, o czym powinni pamiętać wszyscy kierowcy kupujący auta używane. W przypadku używanego Alfa Romeo Brera, po zakupie tego auta w ramach serwisu pozakupowego powinniście praktycznie natychmiast wymienić:
- olej wraz z filtrem oleju – i pamiętać o tym, aby interwał wymiany oleju skrócić względem tego, co zaleca producent;
- zestaw rozrządu – to słaby punkt tego modelu, o który musicie szczególnie zadbać;
- filtr kabinowy oraz filtr powietrza;
- płyn chłodniczy;
- tarcze i klocki hamulcowe.
Możliwa będzie również konieczność wymiany opon, choć tu wiele zależy od poprzedniego właściciela tego samochodu. Pamiętajcie jednak, aby sprawdzić dokładnie stan opon i w razie potrzeby poszukać nowych na iParts.pl.
Wawiak