Supplemental Restraint System, czyli podstawowy system bezpieczeństwa czuwający nad kierowcą i pasażerami

Data:

Czym jest i z czego składa się dodatkowy system bezpieczeństwa SRS?

Supplemental Restraint System – wyjaśnia ekspert iParts.pl specjalizujący się w samochodowych systemach bezpieczeństwa – to jeden z systemów bezpieczeństwa biernego, który stosowany jest powszechnie we wszystkich modelach współczesnych samochodów.

Źródło: http://www.toyota-myanmar.com

Zadaniem biernych systemów bezpieczeństwa jest ochrona kierowcy i pasażerów samochodu bez konieczności ich uruchomienia (choć w rzeczywistości część biernych systemów do działania wymaga aktywności kierowcy lub pasażerów, a część systemów czynnych działa de facto całkowicie bez wiedzy kierującego pojazdem), czyli że do prawidłowego zafunkcjonowania w momencie zagrożenia nie jest potrzebna żadna uruchamiająca je czynność. Praktycznie wszystkie nowoczesne samochody osobowe posiadają system SRS, możliwe są jednak spore różnice w jego zawansowaniu i stopniu rozbudowania. Zawsze jednak podstawą Supplemental Restraint System będą trzy następujące elementy:

  • czujniki zderzenia,
  • sterownik,
  • elementy wykonawcze.

Stopień zaawansowania poszczególnych wersji systemu SRS widoczny jest już na przykładzie wchodzących w jego skład czujników zderzenia raz sterownika (im bardziej rozbudowany i skomplikowany system, tym większe wymagania stawiane są jednostce sterującej), jednak najlepiej pokazują to same elementy wykonawcze, którymi są:

  • poduszki powietrzne (elementy podstawowe, które jako pierwsze weszły w skład systemu SRS),
  • napinacze pasów bezpieczeństwa (dziś już standard, jednak rozwiązanie to jest znacznie młodsze niż same poduszki),
  • systemy łączności oraz automatycznego powiadamiania wypadkowego,
  • pokładowe instalacje gaśnicze,
  • systemy odłączające akumulator od instalacji elektrycznej samochodu.

Supplemental Restraint System może również współpracować z pozostałymi systemami bezpieczeństwa biernego samochodu, jako choćby z systemem FPS, który również odłącza instalację elektryczną auta w momencie kolizji lub wypadku.

Jak działa Supplemental Restraint System w samochodzie osobowym?

Koncepcja działania systemu SRS jest bardzo prosta. Wszystko opiera się tak naprawdę na pracy sterownika (central Airbag Control Unit), który nieustannie monitoruje wszystkie sygnały docierające do niego z całej sieci czujników stanowiących element układu. Wśród tych czujników mamy między innymi:

  • akcelerometry,
  • czujniki zderzenia,
  • czujniki nacisku na drzwi boczne,
  • czujniki nacisku w fotelach pasażerów.

W momencie gdy jednostka sterująca otrzyma sygnał od określonych sensorów, że doszło do poważnego uderzenia, uruchamia procedurę ochronną prowadzącą do natychmiastowego napełnienia wybranych poduszek powietrznych (nylonowe worki są napełniane gazem ze specjalnych zbiorniczków). Kiedy kierowca lub pasażer pod wpływem zderzenia uderza w chroniącą go poduszkę, wypełniające ją powietrze zaczyna w sposób kontrolowany uciekać przez przygotowane w tym celu otwory. W ten sposób poduszka przejmuje siłę uderzenia i amortyzuje ją, nie czyniąc krzywdy chronionej osobie.

Jednocześnie z poduszkami powietrznymi uruchomione zostają również napinacze pasów bezpieczeństwa, których działanie stanowi warunek skuteczności całego systemu. Cała procedura działania Supplemental Restraint System jest tak obliczona, że jedynie zapięte i odpowiednio ściągnięte pasy są w stanie zapewnić pełne bezpieczeństwo w chwili wypadku. Bez nich uderzenie w poduszki powietrzne nastąpi w sposób całkowicie niekontrolowany, co może nie tylko znacząco obniżyć skuteczność systemu SRS, ale też narazić zdrowie i życie kierowcy lub pasażera.

System SRS – jeżeli z powodu niedbalstwa lub usterki nie zadziała w całości zgodnie z przewidzianą procedurą, może stanowić pewne zagrożenie dla osób znajdujących się w pojeździe. Dowodem na to są amerykańskie statystyki z końca lat 90. kiedy to Supplemental Restraint System nie był jeszcze tak rozbudowany i znacznie bardziej awaryjny. Wynika z nich, że w 1998 roku 182 osoby zginęły wskutek przypadkowego uruchomienia elementów wykonawczych SRS. W tym samym jednak czasie aż 3800 osób przeżyło poważny wypadek drogowy dzięki posiadaniu SRS na wyposażeniu auta. Ta ostatnia liczba powinna mówić sama za siebie.


Dodaj swój komentarz