Niektórzy producenci wyrabiający swoje produkty na aftermarket, niezależny rynek samochodowych części zamiennych, są jednocześnie dostawcami na tzw. pierwszy (fabryczny) montaż. Taki stan rzeczy powoduje wiele zjawisk, mogących wywołać zdezorientowanie klienta. Dzisiaj powiemy co zrobić, gdy zamówimy część do naszego pojazdu i dostrzeżemy na jej powierzchni ślady po spiłowanych numerach OEM. Czy producent bądź sprzedawca chce nas w jakiś sposób oszukać, czy jest to powszechnie stosowana, nieszkodliwa praktyka?

Artykuł należy rozpocząć od samej definicji numeru OEM. Nazwa ta to skrót od angielskiego Original Equipment Manufacturer, co w wolnym tłumaczeniu oznacza Producenta Oryginalnego Wyposażenia. Potocznie nazywany jest numerem oryginału. Jest to numer przyznawany danej części przez producenta samochodu, dzięki czemu możliwa jest klasyfikacja i przyporządkowanie podzespołów do konkretnych modeli aut. Numer OEM najczęściej wybija się lub graweruje na części oryginalnej, i przybiera np. taką podstać - 4B0 615 301 B (jeden z modeli tarcz hamulcowych do aut z grupy VW). Czasem identyfikacja numeru OEM jest bardzo utrudniona ze względu na efekty eksploatacji, a więc starcia, zerwania, zanieczyszczenia etc.

Spiłowane numery OEMW przypadku rynku części zamiennych, dysponowanie numerem OEM znacznie ułatwia dobór odpowiedniego podzespołu do naszego samochodu. Numer oryginału można bardzo łatwo przekonwertować na numer producenta części, dzięki czemu mamy pewność, że tak wybrana część będzie pasować. Pomocne w tym zakresie okazują się systemy, wykorzystywane przez niektóre sklepy internetowe (sklep iParts.pl jako jeden z pierwszych wprowadził taki system w Polsce), które pozwalają na wyszukiwanie części na stronie internetowej poprzez numer OEM.

Jeśli już wiemy czym jest numer OEM i jak możemy go wykorzystywać, przejdźmy zatem do sedna sprawy. Niekiedy zdarzają się sytuacje, w których klient zamawia część danego producenta, a po odbiorze i oględzinach towaru stwierdza fakt, iż... numery OEM zostały spiłowane i został po nich tylko ślad. Czy to oznacza, że producent części chce nas oszukać? A może to sprzedawca pragnie zarobić naszym kosztem? Czy powinniśmy złożyć reklamację?

Na te ostatnie pytania odpowiedzieć należy zdecydowanie przecząco – nic takiego nie ma miejsca. Rzecz ze spiłowanymi numerami OEM na częściach zamiennych ma się następująco. Przede wszystkim, jak już wspomnieliśmy, producenci części na rynek zamienników bardzo często są także producentami części na pierwszy montaż. Taki stan rzeczy powoduje, że oferta musi zostać niejako podzielona.

Otwieranie nowych linii produkcyjnych byłoby jednak całkowicie nieopłacalne, biorąc pod uwagę sytuację, w której części zamienne i na pierwszy montaż są dokładnie takie same. W takim przypadku producenci produkują wszystkie części za pomocą tych samych maszyn, linii produkcyjnych, przy wykorzystaniu takiego samego know-how, zaplecza technologicznego, zasobów, materiałów etc. Takie praktyki stosują właściciele tak renomowanych marek na rynku części zamiennych, jak Lemforder, Febi Bilstein, Valeo czy Pierburg.

Spiłowane numery OEMPowstaje jednak problem natury prawnej. Obowiązujące ustawodawstwo nie pozwala producentom części na sprzedaż podzespołów oznaczonych logiem i numerem OEM danego producenta pojazdu poza Autoryzowanymi Serwisami Obsługi i oficjalnymi punktami sprzedaży. Sprzedaż takiej części byłaby nielegalna, a producentom części groziłyby poważne sankcje natury prawnej i finansowej. Należało więc znaleźć takie rozwiązanie, które z jednej strony byłoby legalne, a z drugiej strony – nie obciążałoby producenta podwójnymi kosztami produkcji.

Takim rozwiązaniem stosowanym przez producentów części jest właśnie spiłowanie numeru OEM. Dzięki temu, możliwa jest sprzedaż części przeznaczonych na fabryczny montaż na niezależnym rynku samochodowych części zamiennych. Jeśli więc okaże się, że np. zamówione przez nas wahacze czy tuleje Lemfordera mają spiłowane numery OEM, nie ma powodu do niepokoju. Produkty tego typu są całkowicie sprawne, oryginalne i objęte gwarancją, a fakt ten świadczy tylko o ich jakości zgodnej z oryginałem – co jest z korzyścią dla klienta.

Nie ma więc mowy o jakiejkolwiek próbie oszukania nas przez kogokolwiek, a produkty ze spiłowanymi numerami OEM są pełnowartościowe i nadają się do montażu. Wielu producentów stosuje tego typu praktyki, a najczęściej sytuacji takiej możemy doświadczyć przy zakupie wahaczy tulei wahacza, drążków kierowniczych czy przepływomierzy.