Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Silnik Fiata 1.4 T-Jet. Prosty i niezawodny przykład downsizingu we włoskim wydaniu

Fiat zdążył nas już przyzwyczaić do tego, że w wielu aspektach wyznacza nowe trendy i nowe standardy. Tak było w przypadku wtrysku bezpośredniego i tak też jest z praktycznym zastosowaniem idei downsizingu. To właśnie ta idea stoi za stworzeniem silnika T-Jet o pojemności 1.4 litra – silnika prostego, łatwego w obsłudze i nadspodziewanie przyjemnego w eksploatacji. W czym tkwi sekret tej włoskiej jednostki napędowej?

Charakterystyka silników T-Jet

Silnik T-Jet zadebiutował w roku 2007 w nowym modelu Fiata Bravo. Jest to jednostka napędowa o zaskakująco prostej budowie, posiadająca nieskomplikowany układ wtryskowy pośredni oraz rozrząd napędzany klasycznym paskiem, którego interwał wymiany wynosi 120 tys. km przebiegu. Silnik T-Jet od Fiata posiada układ 4-cylindrowy, 16 zaworów i turbosprężarkę IHI lub Garrett. I to właśnie zastosowanie turbosprężarki należałoby uznać za jedną z większych innowacji w tym motorze. Jej obecność miała zagwarantować jednostce wyraźnie lepsze osiągi i sprawić, że stosunkowo niewielki silnik będzie w stanie napędzać i nadawać odpowiednią dynamikę tak ciężkim modelom, jak Fiat Bravo. Czy praktyka potwierdziła oczekiwania włoskich konstruktorów?

Zalety silnika 1.4 T-Jet

Choć downsizing kojarzy nam się głównie z nowoczesnością, a w tym z wysokim skomplikowaniem konstrukcji, to w przypadku silnika 1.4 T-Jet od Fiata za największą zaletę uznaje się właśnie jego prostotę. Bo rzeczywiście włoscy inżynierowie nie silili się na żadne udziwnienia i nie tworzyli przysłowiowych kwadratowych jaj, ale postawili na sprawdzone i znane rozwiązania. Sam silnik posiada prostą budowę, która przy wsparciu turbiny zapewnia naprawdę niezłe osiągi. Jego moc wystarcza do tego, aby Fiata Bravo do 100 km/h rozpędzić w niecałe 10 s, a zdecydowanie lżejszy model Abarth 500 w niespełna 7 sekund.

Mimo obecności turbiny, trudno jest silnik T-Jet nazwać paliwożernym. Spalanie w poszczególnych modelach z tą jednostką kształtuje się na poziomie od 7 do 9 l na 100 km, co jest wynikiem znacznie lepszym niż w przypadku dowsizingowych motorów Volvo (nawet biorąc pod uwagę ich wyraźnie większą moc). Co więcej, 1.4 T-Jet dobrze współpracuje z LPG – instalacja gazowa pozwala jeszcze bardziej obniżyć koszty jego eksploatacji.

Z perspektywy już ponad 10 lat i setek tysięcy kilometrów przebiegu należy uznać, że silniki 1.4 T-Jet marki Fiat odznaczają się zaskakującą trwałością jak na jednostki poddane tak dużemu wysileniu. Dla ich właścicieli 200 tys. km na liczniku nie stanowi żadnego problemu i z całą pewnością nie stanowi zapowiedzi rychłego końca. Dużą zaletą tych jednostek – wyjaśnia ekspert iParts.pl specjalizujący się w silnikach Fiata – jest również to, iż są to motory wielkoseryjne, a więc produkowane w dużych ilościach i wsparte przez naprawdę spory asortyment części zamiennych. Dzięki ich powszechności i dostępności na rynku, koszty wymian oraz napraw są naprawdę niewielkie, dlatego też w żadnym wypadku nie powinno się na nich oszczędzać.

Wady i typowe usterki motoru 1.4 T-Jet

Silnik T-Jet od Fiata jest konstrukcją dobrą – być może nawet bardzo dobrą – ale nie pozbawioną wad. Podczas jego eksploatacji pojawiać się również mogą pewne typowe dla tej jednostki usterki i awarie, które wymagają interwencji mechanika. Na jakie problemy przede wszystkim muszą się przygotować posiadacze aut z silnikiem 1.4 T-Jet?

  • W mocniejszych wersjach silnika T-Jet dochodzi do przedwczesnego zużycia się sprzęgła, a obecność dwumasowego koła zamachowego sprawia, że koszty jego wymiany mogą być spore.
  • Silnik T-Jet znany jest ze swojego apetytu na olej, co oznacza konieczność stałej kontroli jego poziomu.
  • Zdarzają się również dość spore ubytki płynu chłodzącego.
  • Klasyczną awarią osprzętu silnika 1.4 T-Jet jest pękający korpus turbosprężarki (dotyczy wersji z turbosprężarką IHI).

Wspominana awaria turbosprężarki jest tak naprawdę największym problemem, na jaki powinni przygotować się właściciele Fiatów z silnikami 1.4 T-Jet. Pozostałe usterki osprzętu to z reguły drobnostki, które można szybko i tanio naprawić w niemal każdym warsztacie. Duża dostępność części i prosta budowa silnika gwarantują niskie koszty serwisowania i naprawdę przyjemną eksploatację.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
10 komentarzy
Uff, to żeś fachura poleciał... A to ci powiem panocku, że te stare brały i literka łoleju a te nowe som mniejsze pijoki ale tyż nie abstynenty he he! A poza tym w turbinę potrafi wpaść drut ze siatecki filtrującej łolej do turrbo. A tobie też wyciekł łolej , proste jak drut. Tyle ci powiem chłepcze :-)
Od 3lat jeżdzę Lancią Delta z owym 1.4Tjet i z całą pewnością mogę polecić ten silnik, świetnie znosi modyfikacje zwiększające moc jak i gaz, a przy tym jest bardzo trwały. Zrobiłem już 70tys. km na LPG, do tego wymieniłem turbinę na większą+strojenie, a on pomimo 240.000km na cyferblacie nadal bezawaryjnie daje radę i zapewnia świetne wrażenia z jazdy przy bardzo ekonomicznej eksploatacji. Jeszcze raz polecam:)
W moim Doblo jest ten silnik- obecny przebieg 110 tys. km. Jak dotąd zużycie oleju jest znikome, nic nie trzeba dolewać pomiędzy wymianą oleju.
W zależności od przejechanych kilometrów i stanie auta może brać olej. Sam producent dopuszcza spalanie oleju na poziomie 0,4/1000 km. Jedne więc będą spalały olej inne nie wszystko zależy od użytkownika. Mój brał około 0,3/1000 km a miał najechane ponad 230 tys. Poprzedni właściciel trochę go katował . Wszystko zależy na co traficie. Jak ktoś będzie szal z prędkościami na zimnym silniku to będzie brał olej,
Silnik 1.4 T-jet jest właśnie znany z tego, że w przeciwieństwie do odmiany wolnossącej nie bierze oleju. Po drugie t-jet to zupełnie inny silnik niż zwykłe 1.4 i nie należy go z nim mylić - zbudowany jest z innych (wytrzymalszych) materiałów i ma inny osprzęt. Wspólną rzeczą jest tylko pojemność 1368 cm3. Widać, że autor artykułu nie ma zbyt dużego pojęcia i pisze bzdury wyczytane gdzieś na forach albo pomylił silniki. W kwestii sprężarek IHI to pękały w pierwszych latach produkcji, później ten problem już nie występował.
Czy silnik z Fiata 500 abarth podejdzie do doblo z 2011r?
Nie bierze oleju, nie trzeba dolewać między wymianami, obecnie stan licznika to 27 tys km
Silniki T-jet właśnie nie biorą oleju. Autor chyba pomylił z 1.4 wolnossącym Fiata.
Mam Fiata z tym silnikiem i jest kompletnie bezawaryjny. Dynamika mogłaby być większa, chociaż tragedii nie ma... Na liczniku już 253 tys. km i dalej jeździ. Jedyne o co można mieć do niego zastrzeżenia to to, że bierze troche oleju. Zawsze tak było, choć mechanik twierdzi ze to "normalne" w tym silniku. Ogólnie na plus
zastanawialem sie nad tym samochodem ale w sumie to sam nie wiem. jak kazdy ma swoje plusy i minusy, wiadomo. ale najbardziej martwi mnie ten apetyt na olej. z doswiadczenia wiem juz ze moze byc to strasznie uciazliwe.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze