Silnik Fiata 1.4 T-Jet. Prosty i niezawodny przykład downsizingu we włoskim wydaniu

Data:

Fiat zdążył nas już przyzwyczaić do tego, że w wielu aspektach wyznacza nowe trendy i nowe standardy. Tak było w przypadku wtrysku bezpośredniego i tak też jest z praktycznym zastosowaniem idei downsizingu. To właśnie ta idea stoi za stworzeniem silnika T-Jet o pojemności 1.4 litra – silnika prostego, łatwego w obsłudze i nadspodziewanie przyjemnego w eksploatacji. W czym tkwi sekret tej włoskiej jednostki napędowej?

Charakterystyka silników T-Jet

Silnik T-Jet zadebiutował w roku 2007 w nowym modelu Fiata Bravo. Jest to jednostka napędowa o zaskakująco prostej budowie, posiadająca nieskomplikowany układ wtryskowy pośredni oraz rozrząd napędzany klasycznym paskiem, którego interwał wymiany wynosi 120 tys. km przebiegu. Silnik T-Jet od Fiata posiada układ 4-cylindrowy, 16 zaworów i turbosprężarkę IHI lub Garrett. I to właśnie zastosowanie turbosprężarki należałoby uznać za jedną z większych innowacji w tym motorze. Jej obecność miała zagwarantować jednostce wyraźnie lepsze osiągi i sprawić, że stosunkowo niewielki silnik będzie w stanie napędzać i nadawać odpowiednią dynamikę tak ciężkim modelom, jak Fiat Bravo. Czy praktyka potwierdziła oczekiwania włoskich konstruktorów?

Zalety silnika 1.4 T-Jet

Choć downsizing kojarzy nam się głównie z nowoczesnością, a w tym z wysokim skomplikowaniem konstrukcji, to w przypadku silnika 1.4 T-Jet od Fiata za największą zaletę uznaje się właśnie jego prostotę. Bo rzeczywiście włoscy inżynierowie nie silili się na żadne udziwnienia i nie tworzyli przysłowiowych kwadratowych jaj, ale postawili na sprawdzone i znane rozwiązania. Sam silnik posiada prostą budowę, która przy wsparciu turbiny zapewnia naprawdę niezłe osiągi. Jego moc wystarcza do tego, aby Fiata Bravo do 100 km/h rozpędzić w niecałe 10 s, a zdecydowanie lżejszy model Abarth 500 w niespełna 7 sekund.

Mimo obecności turbiny, trudno jest silnik T-Jet nazwać paliwożernym. Spalanie w poszczególnych modelach z tą jednostką kształtuje się na poziomie od 7 do 9 l na 100 km, co jest wynikiem znacznie lepszym niż w przypadku dowsizingowych motorów Volvo (nawet biorąc pod uwagę ich wyraźnie większą moc). Co więcej, 1.4 T-Jet dobrze współpracuje z LPG – instalacja gazowa pozwala jeszcze bardziej obniżyć koszty jego eksploatacji.

Z perspektywy już ponad 10 lat i setek tysięcy kilometrów przebiegu należy uznać, że silniki 1.4 T-Jet marki Fiat odznaczają się zaskakującą trwałością jak na jednostki poddane tak dużemu wysileniu. Dla ich właścicieli 200 tys. km na liczniku nie stanowi żadnego problemu i z całą pewnością nie stanowi zapowiedzi rychłego końca. Dużą zaletą tych jednostek – wyjaśnia ekspert iParts.pl specjalizujący się w silnikach Fiata – jest również to, iż są to motory wielkoseryjne, a więc produkowane w dużych ilościach i wsparte przez naprawdę spory asortyment części zamiennych. Dzięki ich powszechności i dostępności na rynku, koszty wymian oraz napraw są naprawdę niewielkie, dlatego też w żadnym wypadku nie powinno się na nich oszczędzać.

Wady i typowe usterki motoru 1.4 T-Jet

Silnik T-Jet od Fiata jest konstrukcją dobrą – być może nawet bardzo dobrą – ale nie pozbawioną wad. Podczas jego eksploatacji pojawiać się również mogą pewne typowe dla tej jednostki usterki i awarie, które wymagają interwencji mechanika. Na jakie problemy przede wszystkim muszą się przygotować posiadacze aut z silnikiem 1.4 T-Jet?

  • W mocniejszych wersjach silnika T-Jet dochodzi do przedwczesnego zużycia się sprzęgła, a obecność dwumasowego koła zamachowego sprawia, że koszty jego wymiany mogą być spore.
  • Silnik T-Jet znany jest ze swojego apetytu na olej, co oznacza konieczność stałej kontroli jego poziomu.
  • Zdarzają się również dość spore ubytki płynu chłodzącego.
  • Klasyczną awarią osprzętu silnika 1.4 T-Jet jest pękający korpus turbosprężarki (dotyczy wersji z turbosprężarką IHI).

Wspominana awaria turbosprężarki jest tak naprawdę największym problemem, na jaki powinni przygotować się właściciele Fiatów z silnikami 1.4 T-Jet. Pozostałe usterki osprzętu to z reguły drobnostki, które można szybko i tanio naprawić w niemal każdym warsztacie. Duża dostępność części i prosta budowa silnika gwarantują niskie koszty serwisowania i naprawdę przyjemną eksploatację.


Dodaj swój komentarz