System ostrzegania przed kolizją to kolejne rozwiązanie wchodzące w skład systemów ADAS. Jego działanie bazuje na doskonale już znanych i wykorzystywanych przez inne systemy podzespołach, a celem jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. W jaki sposób funkcjonują tego typu systemy? Czym się od siebie różnią w i jakich sytuacjach są w stanie potwierdzić swoją wartość?

Jakiego rodzaju systemy ostrzegania przed kolizją są dostępne na naszym rynku?

Systemy ostrzegania przed kolizją jeszcze niedawno zarezerwowane był wyłącznie dla aut klasy premium i to po wykupieniu dodatkowego pakietu. Z czasem jednak, gdy systemy ADAS zaczęły być coraz bardziej powszechne i obsługujące je podzespoły stały się standardowym wyposażeniem aut klasy średniej, systemy ostrzegania przed kolizją zwyczajnie musiały wejść do szerokiej oferty poszczególnych koncernów motoryzacyjnych.

Obecnie na naszym rynku możemy wyróżnić dwa typy systemów ostrzegania przed kolizją:

  1. Systemy ostrzegania przed kolizją montowane fabrycznie przez samych producentów – ich działanie opiera się na wykorzystywanym także przez inne systemy ADAS radarze przednim.
  2. Systemy typu FCWS – są to również systemy ostrzegania przed kolizją, jednak ich działanie oparte jest na przedniej kamerze samochodowej oraz na sygnale GPS (kamera ocenia odległość od poprzedzającego auto obiektu, a GPS odpowiada za określenie prędkości auta). Systemy tego typu montowane są już przez samych kierowców, jednak ze względu na użycie w nich jedynie kamery i GPS-u (bez dostępu do radaru i wsparcia ze strony układów samochodu), ich efektywność może pozostawiać sporo do życzenia.

Warto przy okazji wspomnieć, że wybór konkretnego systemu przekłada się również na stopień ochrony przez takie rozwiązanie zapewniany. Fabryczne systemy ostrzegania przed kolizją są w stanie wdrażać procedury awaryjne i samodzielnie uchronić auto przed zderzeniem, systemy FWCS mogą jedynie ostrzegać przed kolizją.

W jakich sytuacjach system ostrzegania przed kolizją się sprawdzi, a kiedy nie należy na nim polegać?

Systemy ostrzegania przed kolizją powstały po to, aby – jak wiele innych rozwiązań zaliczających się do ADAS – odciążyć kierowcę i jego napiętą już i tak do granic możliwości uwagę, a także by zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, przyśpieszając czas reakcji na zdarzenia niosące ze sobą konkretne zagrożenie.

Omawiany system jest w stanie uchronić nas przed najechaniem na tył poprzedzającego samochodu, który nagle się zatrzymał lub przed zderzeniem z innego typu przeszkodą na drodze. System najpierw wysyła ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, a w przypadku braku reakcji kierowcy sam uruchamia procedurę hamowania awaryjnego. System ostrzegania przed kolizją nie uchroni nas jednak przed zderzeniem czołowym lub innego typu kolizją z obiektem poruszającym się w stronę przeciwną niż nasze auto. Może okazać się również niewystarczający podczas jazdy ze zbyt dużą prędkością lub przy niesprawnych hamulcach.