Podkład epoksydowy to produkt niezwykle popularny wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi zabezpieczenie elementów metalowych. Używa się go m. in. w celu ochrony przed korozją elementów ogrodzenia, konstrukcji stalowych, laminatów oraz w wielu innych zastosowaniach przemysłowych. Podkład epoksydowy to jednak przede wszystkim lakiernictwo i ochrona karoserii. Przed czym i w jaki sposób?

Czym jest i z czego składa się klasyczny podkład epoksydowy?

Podkład epoksydowy jest produktem powstałym na bazie żywicy epoksydowej, która – w formie podkładu – stanowi tak naprawdę substancję opartą zwykle na polifenolach, a rzadziej poliglikolach lub epichlorohydrynie. Bez względu jednak na jej dokładny skład, żywica epoksydowa to nic innego, jak wiązania polimerowe o właściwościach umożliwiających zmianę stanu skupienia z cieczy na ciało stało. Mówiąc wprost – podkład epoksydowy po rozprowadzeniu na powierzchni zasycha i tworzy twardą, niezwykle trwałą powłokę.

Wysoki stopień usieciowienia cząstek żywicy epoksydowej sprawia, że podkład epoksydowy po zaschnięciu wytwarza powłokę o:

  • wyjątkowo dobrych właściwościach barierowych,
  • doskonałych parametrach mechanicznych,
  • bardzo wysokiej odporności chemicznej.

Właściwości te dla lakierników samochodowych (i nie tylko) oznaczają, że po wyschnięciu podkład epoksydowy tworzy barierę chroniącą przed rdzą nawet dwa razy lepiej niż żywica akrylowa! Oczywiście, aby efekt ten mógł zostać osiągnięty, klasyczne podkłady epoksydowe muszą zawierać również:

  • wypełniacze – ich ilość i wielkość zależy od przeznaczenia podkładu,
  • dodatki antykorozyjne – zmniejszające szybkość reakcji korozyjnych,
  • promotory adhezji – odpowiadające za przyczepność podkładu do podłoża,
  • pozostałe dodatki – np. rozlewcze (ułatwiające rozprowadzanie podkładu) lub odpowietrzające (zapobiegające gazowaniu).

Ten dość złożony skład podkładu epoksydowego ma prowadzić do jednego, podstawowego celu. Jakiego?

W jakim celu używa się zwykle podkładu epoksydowego?

W motoryzacji dość powszechne i bardzo uniwersalne zastosowanie mają kleje epoksydowe, które znaleźć można w niemal każdym sklepie z częściami zamiennymi, w tym również w iParts.pl. Jeśli jednak chodzi o podkład epoksydowy, to jego zastosowanie jest znacznie bardziej sprecyzowane. Skład i właściwości podkładu epoksydowego sprawiają, iż produktu tego zwykle używa się do tworzenia nieprzenikalnej dla wilgoci bariery ochronnej. Ta nieprzenikalność ma za zadanie przede wszystkim chronić pokryty podkładem epoksydowym metal przed występowaniem korozji. Nawet jeśli bowiem do metalu dotrze powietrze, bez kontaktu z wilgocią nie będzie mogło dojść do jego utleniania.

Jak i kiedy należy nakładać podkład epoksydowy na karoserię?

Podkładu epoksydowego używa się w procesie gruntowania tam, gdzie podkład akrylowy będzie niewystarczający, a więc gdzie wymagane jest wysokie zabezpieczenie antykorozyjne. Zapewnienie właściwej izolacji na przeszlifowaniach starej powłoki lakierniczej zapewnia dodatkowo, że z czasem te miejsca nie odznaczą się na lakierze nawierzchniowym. Przede wszystkim jednak musicie pamiętać o tym, że podkład epoksydowy doskonale izoluje tzw. szpachlówkę. Zabezpieczenie szpachlówki epoksydem sprawia, że ta nie będzie ona chłonąć wody (według różnych ekspertów będzie to zabezpieczenie całkowite lub jedynie duże zmniejszenie chłonności).

Podkładu epoksydowego można stosowanie nie tylko na szpachlówkę, ale również pod nią. W ten sposób dodatkowo izoluje się powierzchnię metalu oraz zwiększa przyczepność samej szpachlówki.

Czy pokład epoksydowy należy stosować pod szpachlówkę?

Z całą pewnością podkład epoksydowy można stosować pod szpachlówkę. W branży lakierniczej trwa jednak ciągle zażarty spór o to, czy powinien być stosowany obowiązkowo, czy jedynie jako opcja.

Część producentów i ekspertów wypowiadających się w specjalistycznych czasopismach głośno podkreśla, że podkład epoksydowy nakładany pod szpachlówkę to coś więcej niż tylko dobra praktyka i lepsza przyczepność szpachlówki – to zwykła konieczność świadcząca o profesjonalizmie lakiernika. Doświadczeni lakiernicy z tzw. starej szkoły oraz przedstawiciele drugiej części producentów twierdzą z kolei, iż podkład epoksydowy pod szpachlą to jedynie jedna z opcji, a popularność używania tej metody wynika z faktu, iż młodzi lakiernicy nie potrafią prawidłowo dobrać szpachlówki do powierzchni, przez co ta nie trzyma się jej odpowiednio. Jaka jest prawda? Tego zapewne dowiemy się dopiero po latach, kiedy obecnie położone powierzchnie lakiernicze przejdą próbę czasu.