Otwór centralny felgi. Czym jest, w jaki sposób się go opisuje i czym kończy się brak uwzględniania jago średnicy przy zakupie?

Data:

Otwór centralny felgi – niby drobnostka, a tyle z nim problemów. Co i rusz kolejni kierowcy kupujący nowe zestawy felg do swoich aut zapominają o tym, że średnica otworu centralnego jest tu tak samo istotnym parametrem, jak rozmiar, odsadzenie czy rozstaw śrub. Na szczęście ewentualna pomyłka przy braku dopasowania nie przekreśla jeszcze losu nowych felg. Dlaczego?

Znalazłem nowy komplet aluminiowych 17-stek. Z opisu producenta wynikało, że będą pasować do mojego modelu. Zadowolony kupiłem (bo tanio), oprawiłem w opony, chcę założyć do auta, a tu niespodzianka! Pasowało wszystko, oprócz otworu centralnego. – Podobne wpisy regularnie pojawiają się na forach samochodowych, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi perypetiami związanymi z doborem i użytkowaniem felg. Skąd biorą się te problemy? Przyczyną najczęściej są:

  • nieuwaga kupującego – brak sprawdzenia wszystkich parametrów i upewnienia się, że felga będzie idealnie spasowana do określonego modelu auta;
  • słaba jakość felg – w tanich felgach lub w zwykłych podróbkach felg markowych takie przygody to norma. Zdarzało się już, że w komplecie jedna felga różniła się od 3 pozostałych lub że we wszystkich czterech brakowało otworów mocujących. Dlatego ZAWSZE uważajcie przy wyborze dostawcy, bo może się okazać, że kupując tanio, wyrzucicie pieniądze w błoto.

Średnica otworu centralnego felgi jest parametrem, na który nieczęsto zwraca się uwagę przy wyborze nowego kompletu. Być może ze względu na to, iż pozornie otwór centralny nie pełni większej roli w mocowaniu felgi i eksploatacji koła. Pozornie, bo w rzeczywistości błąd w tym elemencie może okazać się tragiczny w skutkach.

Czym jest otwór centralny felgi i przy pomocy jakich oznaczeń jest on określany?

Średnica otworu centralnego jest parametrem określanym przez producentów felg za pomocą kilku oznaczeń. Odpowiadać mogą mu następujące oznaczenia:

  • DIA,
  • d,
  • HUB,
  • OC.

Bez względu na to, jakiego oznaczenia użyto do opisania średnicy otworu felgi, jego wartość ma odpowiadać średnicy gniazda montażowego na piaście koła. Bez prawidłowego dobrania średnicy otworu felgi, nie będzie możliwe prawidłowe zamontowanie całego koła. Dotyczy to zarówno przypadków, kiedy średnica otworu felgi jest mniejsza od gniazda montażowego piasty, jak i też sytuacji, gdy jest od niego większa.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny felg samochodowych w naszej ofercie!

Jakie są efekty niewłaściwego spasowania otworu centralnego felgi z piastą koła samochodu?

Jeśli średnica otworu centralnego felgi nie jest identyczna ze średnicą gniazda montażowego na piaście koła, oznacza to, że parametr DIA jest:

  • zbyt duży – średnica otworu centralnego jest większa niż gniazdo montażowe piasty,
  • zbyt mały – średnica otworu centralnego felgi jest mniejsze niż gniazdo piasty.

Jeśli średnica otworu jest zbyt mała, nie macie możliwości zamontowania koła. W takich sytuacjach często kierowcy decydują się na rozwiercenie, czy też raczej roztoczenie otworu centralnego, jednak musicie pamiętać, że ten manewr dopuszczalny jest jedynie w przypadku felg aluminiowych, a i tak podejmujecie w ten sposób niemałe ryzyko. Mogłoby się bowiem wydawać, że niewielkie poszerzenie otworu centralnego nic nie znaczy, ale to nie prawda. Każda ingerencja w pierwotny kształt felgi to ingerencja w element o ogromnym znaczeniu dla właściwości jezdnych auta oraz dla Waszego bezpieczeństwa. Zastanówcie się 3 razy, czy na pewno chcecie to robić.

Jeśli chodzi o felgi stalowe, to tych nie rozwierca się ze względu na to, iż rozwiązanie to niemal zawsze oznacza gwałtowną korozję w miejscu poddanemu obróbce. Spodziewajcie się, że rozwierconych felg stalowych już po kilku miesiącach nie dacie rady normalnie zdjąć z piasty.

W przypadku gdy zdarzy Wam się kupić felgi o średnicy otworu centralnego większej, niż średnica gniazda montażowego piasty, zawsze z pomocą przyjść mogą Wam specjalne pierścienie centrujące. Pierścienie takie mogą być zrobione z:

  • plastiku – wersja tańsza i powszechniejsza,
  • aluminium – rozwiązanie droższe, ale pozwalające zachować wizualną jednolitość z felgą.

Pamiętajcie jednak o tym, aby pierścienie centrujące dobierać bardzo uważnie (muszą idealnie pasować do felgi) i najlepiej przy pomocy znającego się na rzeczy eksperta. Takich właśnie ekspertów, jak i same pierścienie centrujące, znajdziecie właśnie na iParts.pl.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.