Ogrzewanie postojowe: który z systemów wybrać?

Data:
W kategorii Ogrzewanie i Wentylacja

Ponad dwie dekady temu system ogrzewania postojowego był niezwykle drogim luksusem dostępnym wyłącznie na listach opcji aut takich jak Mercedes klasy S, BMW serii 7 czy Audi A8. Dzisiaj rozwiązanie zdecydowanie spopularyzowało się. Zaczęło być oferowane w modelach segmentów niższych, a jego montaż jest oczywiście możliwy także poza fabryką. Omówmy podstawowe rodzaje systemów stosowanych na rynku.

Większość kierowców mówiąc o ogrzewaniu postojowym ma na myśli firmę Webasto i systemy spalinowe mokre. Ich praca opiera się na agregacie wprowadzonym do układu chłodzenia. Niewielki silnik spala paliwo ogrzewając tym samym płyn, a następnie wzbudza jego krążenie. Rozgrzana ciecz za pośrednictwem przewodów trafia najpierw do wymiennika ciepła, a następnie do bloku jednostki napędowej. Żeby temperatura mogła zostać skierowana do kabiny, konieczne jest uruchomienie systemu pokładowej wentylacji. Nagrzanie wnętrza zajmuje mniej więcej 20 minut. Ostateczny czas w głównej mierze zależy od wydajności rozwiązania. 

Agregaty spalinowe wykorzystujące podczas pracy układ chłodzący mają wiele zalet. Zapewniają nie tylko dostęp ciepłego powietrza do wnętrza auta, ale jednocześnie ogrzewają jednostkę napędową. A to sprawia, że jej rozruch nawet w mroźne dni nie stanowi żadnego problemu. Dodatkowo po nagrzaniu kabiny topnieje szron i śnieg zabrany na szybach. To oszczędza czas kierowcy, który nie musi odśnieżać pojazdu, a ponadto zapewnia zdecydowanie wyższy komfort eksploatacji zimą. 

Tylko ogrzewanie? Systemy także chłodzą!

Co ciekawe, ogrzewanie postojowe przydaje się nie tylko w chłodne dni. Jego niezwykłą funkcjonalność można odkryć także latem. Podczas nieobecności kierowcy właściwie ustawiony system będzie odpowiadał za chłodzenie kabiny pasażerskiej. W efekcie po powrocie prowadzący wsiądzie do przewietrzonego auta, a klimatyzacja dużo szybciej osiągnie pełną sprawność. Wentylowanie wnętrza trwa mniej więcej tyle samo czasu co jego ogrzewanie (tj. około 20 minut). 

Ostatnią zaletą rozwiązania jest samowystarczalność. Jeżeli kierowca zadba o właściwą ilość paliwa w baku, system będzie w stanie sprawnie działać. Jak wysokie jest zapotrzebowanie na benzynę lub olej napędowy? Producenci szacują, że wystarczy już pół litra na każdą godzinę pracy. Wada w zasadzie jest jedna. Jako że ogrzewanie spalinowe mokre wykorzystuje napędzany za pomocą elektryczności układ wentylacyjny, warto zainwestować w mechanizm dodatkowo doładowujący akumulator. 

Systemy spalinowe mają także tzw. wariant suchy. W tym przypadku agregat nie jest podłączany do układu chłodzenia, a stanowi autonomiczną część. Podczas procesu spalania tworzy ciepło, które następnie jest wtłaczane bezpośrednio do kabiny pasażerskiej. Rozwiązania spalinowe suche różni od mokrych jedna zasadnicza kwestia. O ile przy drugim typie automatycznie nagrzewany jest także silnik, o tyle przy pierwszym ogrzewanie działa na samo wnętrze. To sprawia, że problem utrudnionego rozruchu zimą nadal może być dla aktualny. 

Ostatnim typem są systemy elektryczne. W najprostszym wariancie składają się one z grzałki dogrzewającej wyłącznie silnik. Podgrzewacz montuje się najczęściej w tzw. otworach technologicznych, przewodach układu chłodzenia lub misce olejowej. Jego wydajność należy dostosować do potrzeb danego motoru. Rozwiązania bardziej skomplikowane są dodatkowo wzbogacone o grzałkę przekazującą ciepło do kabiny pasażerskiej, a nawet prostownik doładowujący jednocześnie akumulator w aucie. 

Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Grzałki: prostsze, ale mniej autonomiczne

Wydajność pracy systemów elektrycznych nie budzi większych zastrzeżeń. Dodatkowo ich montaż jest mniej skomplikowany niż w przypadku spalinowych, a ceny o wiele niższe. Podstawowe ograniczenie dotyczy jednak źródła prądu. Grzałki zamontowane w silniku i kabinie czerpią energię elektryczną z sieci. To oznacza, że każdorazowo samochód należy podłączyć do gniazdka. W realiach polskich jest to możliwe tylko w przypadku, w którym kierowca posiada własny garaż lub parkuje pojazd bezpośrednio przed domkiem jednorodzinnym. 

Ogrzewanie postojowe o wysokim stopniu zaawansowania może być sterowane na trzy sposoby. Podstawową metodą jest specjalny panel zamontowany na pokładzie auta. W nim ustawia się godzinę, o której system ma rozpocząć pracę. Alternatywę stanowi pilot zdalnego sterowania. Renomowani producenci zapewniają, że zasięg urządzeń dochodzi do kilometra, a więc ograniczeniem nie jest parking umiejscowiony daleko od bloku. Trzecim i najbardziej współczesnym sposobem jest aplikacja na telefon. Dzięki niej zdalnie i z bardzo dużej odległości mona uruchomić dodatkową nagrzewnicę zamontowaną w aucie.


Komentarze

Bajery
Szczęsny
,
20.06.2017
Odpowiedz
Nie miałem pojęcia, że taki system potrafi również chłodzić powietrze. Będę musiał się zapytać mojego mechanika ile by chciał za montaż takiego bajeru.
Ogrzewanie
Jacek
,
01.02.2017
Odpowiedz
Jest to bardzo wygodne system bo zarówno w zimie można skorzystać ogrzewając auto wcześniej a także w lecie chłodząc go wcześniej. Wiem, że nie należy to do najtańszych zabawek ale jak ktoś ma możliwość to fajnie jest to mieć.
ogrzewanie postojowe
Wiesława
,
22.08.2016
Odpowiedz
Super sprawa z takim ogrzewaniem, muszę sprawdzić czy w moim aucie jest. Na pewno przyda się w zimie.
ciepło w aucie
Joasia
,
04.08.2016
Odpowiedz
Super sprawa z takim ogrzewaniem, gdy tylko temperatura spada poniżej 0 stopni to włączam i jest cieplutko :)
zima
Olka
,
30.03.2016
Odpowiedz
Przydaje się, szczególnie w zimie.
Udogodnienie
Szymek
,
25.03.2016
Odpowiedz
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z obecności tego systemu w ich aucie, a szkoda bo to bardzo przemyślane i przydatne rozwiązanie.
Nie tylko grzeją
Henryk
,
02.03.2016
Odpowiedz
Systemy ogrzewania chłodzą, a podobnie jest z klimatyzacją której funkcje nie ograniczają się tylko do obniżania temperatury ale dla większości kierowców klima to tylko chłodne powietrze.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.