W przypadku samochodów o dużym i głębokim bagażniku, umieszczanie w nich ciężkiego ładunku może by problematyczne. Aby to zmienić, producenci niektórych modeli zaczęli wyposażać je w wysuwaną podłogę bagażnika. Opcja ta, choć niezwykle praktyczna, jest jednak bardzo droga. Dlatego warto spróbować doposażyć w ten sposób swoje auto na własną rękę.

Zalety i wady wysuwanej podłogi bagażnika

Ciężkie i nieporęczne ładunki mogą stanowić prawdziwy problem, zwłaszcza jeśli ich ciężar oscyluje na granicy naszych fizycznych możliwości lub gdy mamy jakiekolwiek problemy z kręgosłupem czy mięśniami pleców. W ich przypadku trudność polega nie tylko na dźwignięciu ich w górę, na wysokość bagażnika, ale i na wsunięciu ich w głąb luku. Największym wyzwaniem jest wsunięcie ciężkiego pakunku, czy nawet kilku pakunków, w głąb tych największych i najbardziej pojemnych bagażników, jak na przykład takich, które spotykane są w samochodach dostawczych lub niektórych wersjach kombi. Na szczęście konstruktorzy samochodów, poszukując kolejnych sposobów na ułatwienie nam życia, znaleźli rozwiązanie i na ten problem.

Wysuwana podłoga bagażnika to rozwiązanie dostępne m. in. w niektórych modelach Mercedesa, Forda, SAAB-a, BMW czy Bentleya. Jest to rodzaj platformy umieszczanej tuż nad oryginalną podłogą bagażnika, którą można wysuwać na określoną długość (zwykle jest to kilkadziesiąt centymetrów). Po ustawieniu na niej bagażu (nośność takiej wysuwanej podłogi jest różna i zależy od modelu auta), możemy ją łatwo i bez wysiłku wsunąć z powrotem na miejsce. Cena takiego „gadżetu” montowanego fabrycznie bywa jednak niemała. Taka opcja w nowym aucie potrafi kosztować ok. 2 tys. zł, gdy tymczasem za używaną zapłacimy w internecie najwyżej kilkaset złotych.

Wysuwana podłoga bagażnika montowana samodzielnie

Kupując wybrany zestaw do montażu wysuwanej podłogi bagażnika, musimy pamiętać o tym, aby poza samą platformą, prowadnicą i rolkami, zawierał on kompletny zestaw mocowań i maskujących plastików.

Przed przystąpieniem do założenia wysuwanej podłogi bagażnika, należy zdemontować wszystkie plastyki oraz elementy tapicerki dolnej części przestrzeni bagażowej. Po przygotowaniu miejsca na wysuwana podłogę, zaczynamy od przymocowania we właściwym miejscu prowadnicy. Najlepiej zrobić to za pomocą oryginalnych śrub. Następnie, w miejscu oryginalnych klamerek, montujemy rolki. Ponieważ wysuwana podłoga bagażnika pomyślana została tak, aby można ją było założyć już po zakupie samochodu, wszystko powinno pasować idealnie. Dalej pozostaje już tylko założyć i zamocować wygłuszenia, maskownicę koła zapasowego (o ile takowa występuje w naszym modelu) i wsunąć platformę. Montaż platformy jest dziecinnie prosty, gdyż wystarczy jedynie umieścić ją w prowadnicy.

Czas pracy niezbędny do założenia wysuwanej podłogi bagażnika szacowany jest na ok. 1 godzinę, pod warunkiem, że sami również zajmujemy się demontażem wszystkich elementów z samochodu, w którym była ona oryginalnie założona. Jeśli gotowy zestaw zakupiliśmy już wymontowany, nad jego założeniem w swoim aucie spędzimy odpowiednio mniej czasu.