Kontrolki na desce rozdzielczej znakami drogowymi w aucie
Nie bez powodu wspomnieliśmy w tytule o znakach drogowych. Kontrolki na desce rozdzielczej to zbiór istotnych lampek kontrolnych, które mają na celu informowanie i ostrzeganie kierowcy o ewentualnej usterce. Nie da się ukryć, że ilość światełek i wskaźników w nowym samochodzie może przyprawić o ból głowy. Ich rozszyfrowanie nie stanowi jednak dużego problemu.
Na desce rozdzielczej znajdziemy trzy, podstawowe kolory kontrolek: czerwony, żółty (pomarańczowy) i zielony (w niektórych modelach biały). Każda z tych grup spełnia inne funkcje, wszystkie natomiast mają pomóc kierowcy utrzymać odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Jak rozumieć wspomniane barwy?
Kolor czerwony = znak stop
Z badań wynika, że czerwień to kolor, który najsilniej pobudza ludzki umysł i tym samym przyciąga uwagę. Nie bez przyczyny zatem w kontekście kontrolek na desce rozdzielczej, czerwone to grupa ostrzegawcza, która oznacza poważne kłopoty. Zapalenie się czerwonego wskaźnika oznacza tylko i wyłącznie stop – należy się zatrzymać i jak najszybciej pozbyć się usterki. Kierowco! Kolor czerwony nie wróży nic dobrego dlatego sugerujemy zachować ostrożność i uczulić się na jego obecność na desce rozdzielczej. Bagatelizowanie świecącej się, czerwonej lampki na desce rozdzielczej może doprowadzić do wypadku i poważnego uszkodzenia mechanicznego samochodu.
Kontrolki barwy czerwonej informują przede wszystkim o poważnej usterce w obszarze układu hamulcowego. Nieważne, czy mowa o niskim poziomie płynu hamulcowego, awarii klocków hamulcowych lub nagłym spadku ciśnienia. Czerwień może także sugerować o awarii układu olejowego tj. wyciek lub uszkodzenie, które mogą zagrażać bezpieczeństwu podczas jazdy. W żadnym wypadku nie należy ignorować tego typu komunikatów bowiem może się to źle skończyć.
Kolor żółty = żółty trójkąt w czerwonym obramowaniu
Grupa kontrolek ostrzegawczo-informacyjnych o barwie żółtej informuje kierowcę o zaistniałym problemie, sugerując konieczność jego usunięcia. Jazda samochodem może być kontynuowana lecz wymagana jest wizyta w warsztacie lub samodzielne podjęcie czynności, które pozwolą kontynuować podróż – żółta jest np. bezlitosna lampka rezerwy, która nie zgaśnie dopóki nie zatankujemy. Lampki koloru żółtego nie oznaczają niebezpieczeństwa "tu i teraz". Zdarza się, że kontrolka zapala się w wyniku błędnego odczytu i po chwili gaśnie. Jeżeli lampka miga przez dłuższy czas mowa o usterce, której należy się pozbyć. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by samodzielnie dojechać do warsztatu. Do tej grupy należy także m.in. kontrolka "Check Engine", kontrolka świec żarowych w Dieslach i kontrolka obniżonego stanu oleju silnikowego.
Kolor zielony = znak informacyjny
Kontrolki zielone (lub w niektórych samochodach białe i wybrane żółte), to kontrolki o charakterze typowo informacyjnym. Kolor zielony na desce rozdzielczej nie sygnalizuje awarii lecz określa poszczególne funkcje, w które dany model pojazdu został wyposażony. Lampki barwy zielonej mogą świadczyć m.in. o włączonych światłach mijania, o aktywnym systemie wspomagania parkowania lub sugerować zmianę przełożenia na wyższe. Zasadniczo kontrolki, które należą do tej grupy nie mają wpływu na możliwość jazdy samochodem więc nie ma się czego obawiać.
Twój samochód posiada komputer pokładowy?
Ze względu na nieustanny rozwój motoryzacji nie we wszystkich samochodach znajdziemy takie same kontrolki. Producenci cały czas doskonalą swoje produkcje, dodając nowe funkcje, z którymi można się zapoznać, czytając instrukcję obsługi pojazdu. Na szczęście najnowsze modele samochodów są zwykle wyposażone w komputer pokładowy, który dokładnie precyzuje usterkę, podając stosowną informację, po stronie którego układu leży problem. Elektryka samochodowa potrafi jednak zawieść dlatego sugerujemy mimo wszystko zapoznać się ze wszystkimi symbolami, które mogą pojawić się na desce rozdzielczej samochodu. Pozwoli to odpowiednio reagować, gdy samochód daje sygnał, że wystąpił problem.
Sprawdzaj stan kontrolek na desce rozdzielczej
Niestety, nic nie poinformuje kierowcy o tym, że kontrolki przestały działać. Na szczęście sprawdzenie stanu kontrolek na desce rozdzielczej nie należy do trudnych. Pierwszy krok, to oględziny deski rozdzielczej przed uruchomieniem silnika. Jeżeli nie zauważymy żadnych blado świecących się kontrolek to wszystko powinno być w porządku. Następnie należy przekręcić kluczyk tak, by włączyć zapłon. Powinny zaświecić się wszystkie kontrolki i po około 5 sekundach zgasnąć. Jeżeli któraś lampka się nie zapali mamy do czynienia z jej uszkodzeniem. Warto wykonać taki test, przynajmniej raz na jakiś czas. Dlaczego? Jeżeli kontrolki nie działają poprawnie, możecie nie zdawać sobie sprawy z awarii w samochodzie, tym samym tracicie poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.
Marika
Granacik
Ania
Martyniuk
Marlena
Katerina