Zatarcie się silnika całkowicie słusznie uznawane jest za jedną z groźniejszych awarii mogących powstać w obszarze jednostki napędowej. Rzadko kiedy jednak dochodzi do niej w jednej, krótkiej chwili. Zwykle jest to proces, któremu towarzyszą dość charakterystyczne objawy, a efekty ich lekceważenia są zwykle wprost spektakularne.

Co wiemy o zacieraniu się silnika?

Zacieranie się silnika to proces, który może być rozłożony w czasie trudnym do określenia. Wpływ na to, ile potrwa takie zacieranie się silnika, ma bardzo wiele czynników. Oznacza to, że w niektórych przypadkach będziecie w stanie zorientować się, że z silnikiem dzieje się coś bardzo złego na tyle wcześnie, że unikniecie niezwykle kosztownych konsekwencji jego zatarcia. Ale może też być tak, że objawy zatarcia silnika zwyczajnie umknął Waszej uwadze lub też cały proces przebiegnie na tyle szybko, że zwyczajnie nie zdążycie zareagować. Jak rozpoznać objawy towarzyszące zacierającej się jednostce napędowej? Na które sygnały powinniście być szczególnie wyczuleni?

Jakie są pierwsze objawy zatarcia silnika?

Objawy zacierania się silnika mogą różnić się od siebie w zależności od tego, które jego elementy ulegają zatarciu. Mogą też się na siebie nakładać, gdy z jakiegoś powodu zatarciu ulegać będzie cała jednostka. Część z nich jest w stanie podpowiedzieć Wam, które części silnika ulegają właśnie uszkodzeniu, a część będzie wspólna dla wszystkich podzespołów. Ale po kolei.

Zwykle za pierwszy objaw zacierania się silnika uznaje się utratę mocy jednostki napędowej. Problem w tym, że dokładnie ten sam objaw może być efektem kilkunastu innych awarii i bez posiadania jakichkolwiek podejrzeń o brakach w smarowaniu silnika, nie sposób trafnie wytypować przyczynę. Bardzo dużą podpowiedzią może być natomiast w tym przypadku pojawiający się szybko wzrost temperatury pracującego silnika. Pod warunkiem, że nie zostanie ona zlekceważony. Co dalej?

Jak rozpoznać, które elementy silnika ulegają zatarciu?

Dalej następuje nasilenie opisanych wyżej objawów, do których dochodzą dobiegające spod maski hałasy. Hałasy te różnią się w zależności od tego, który element silnika ulega właśnie zatarciu. Zacierające się panewki korbowodowe wydają dźwięk przypominający terkotanie rozlegające się przy pewnym zakresie obrotów. Regularne stukanie pojawiające się z częstotliwością o połowę niższą niż prędkość obrotowa silnika to z koli znak, że zacierają się krzywki wałka rozrządu. Ale to nie wszystko.

Po jakimś czasie od pojawienia się pierwszych objawów zacierania się silnika, będziecie mogli zaobserwować gęste kłęby dymu wydobywające się z rury wydechowej. Co będzie następne? Na to pytanie trudno odpowiedzieć inaczej niż: „katastrofa”.

Do czego prowadzi zatarcie silnika?

Zignorowanie lub niezauważenie pierwszych objawów zacierania się silnika prowadzi do tego, że zacierające się elementy zaczynają się rozgrzewać do niezwykle wysokich temperatur. Pod ich wpływem metal zwiększa swoją objętość i nie tylko wypycha resztki oleju, ale i całkowicie blokuje wolne przestrzenie. Silnik staje, a rodzaju zniszczeń możemy się jedynie domyślać.

Zwykle kończy się na pęknięciach korbowodu, tłoków, głowicy, a nawet całego bloku silnika. Może być i tak, że poszczególne elementy układu korbowo-tłokowego stopią się ze sobą, tworząc jedną, trudną do rozróżnienia bryłę. Czasem unieruchomiony korbowód wybija dziurę w blok silnika, czyli – jak mawiają mechanicy – wychodzi bokiem. A wszystko przez to, że ktoś postanowił zaoszczędzić na wymianie oleju oraz poszczególnych części lub też w inny sposób całkowicie lekceważył podstawowe zasady eksploatacji samochodu.