Przez całe lata wymiana żarówki w przednim reflektorze samochodu praktycznie dowolnego modelu była czynnością, z którą radził sobie niemal każdy kierowca. Obecnie przy wzroście komplikacji rozwiązań technologicznych oraz wprowadzeniu na rynek nowych źródeł światła, wymiana żarówki coraz częściej staje się prawdziwym utrapieniem. Na szczęście klasyczne żarówki halogenowe w dalszym ciągu nie sprawiają nam aż takich problemów.

Wymiana żarówki w przednim reflektorze

Wymiana żarówki w przednim reflektorze samochodowym w przypadku zdecydowanej większości modeli zaprojektowanych przed 1998 roku powinna być zwykłą formalnością. Niektóre późniejsze modele na szczęście również zachowały niskim stopień komplikacji konstrukcji i umożliwiają szybą i sprawną wymianę żarówki bez pomocy mechanika. A jak się to robi?

Zaczynamy od podniesienia maski samochodu i odnalezienia tylnej części odpowiedniego reflektora. Dostęp do reflektora blokuje nam osłona przeciwpyłowa, którą musimy w pierwszej kolejności zdemontować. Następnie odnajdujemy żarówkę, którą mamy wymienić, i odpinamy złącze elektryczne (warto to zrobić dla zwykłego bezpieczeństwa). Złącze odpinamy delikatnie i ostrożnie, aby nie uszkodzić gniazda i przewodu.

Od momentu odpięcia przewodu elektrycznego, wszystko zależy od tego, czy wymieniamy żarówkę świateł mijania, świateł pozycyjnych czy kierunkowskazów. Każde z tych świateł ma własną specyfikę budowy i wymaga nieco innego podejścia. Wymiana żarówki świateł mijania wymaga zwykle odbezpieczenia specjalnej metalowej zawleczki lub wypięcia żarówki z zatrzasku. Jeśli zaś chodzi o światła pozycyjne i kierunkowskazy, to tu żarówki mocowane są z reguły na wtyczkach obrotowych, z których należy je wykręcić. Montaż żarówki każdego z tych świateł przebiega analogicznie do jej wykręcania, z odwróconą kolejnością wykonywania poszczególnych czynności.

Czynniki ryzyka przy wymianie żarówki halogenowej

Wymiana żarówki halogenowej w reflektorze przednim wydaje się być i w rzeczywistości jest zadaniem dość prostym. Z czynnością tą powinien poradzić sobie niemal każdy kierowca. Przy wymianie tej jednak należy pamiętać o zachowaniu niezbędnych środków ostrożności, które pozwolą uniknąć nam dodatkowych kosztów. Co to za środki? Przede wszystkim musimy dostosowywać siłę do wymogów konstrukcji. Użycie zbyt dużej siły przy wyciąganiu i montowaniu żarówki może zakończyć się odkształceniem szczególnie wrażliwych elementów i doprowadzić do sytuacji, w której będziemy musieli wymienić nie tylko samą żarówkę, ale i inne element reflektora. Dotyczy to m. in. metalowej zawleczki przytrzymującej żarówkę w światłach mijania. Jej odkształcenie grozi tym, że żarówka nie będzie w stanie utrzymać prawidłowej pozycji i zwłaszcza pod wpływem drgań wywołanych pracą silnika oraz jazdą, może zwyczajnie zmieniać swoje położenie. A taka przemieszczająca się żarówka wyklucza prawidłowe działanie reflektora.

Drugą bardzo ważną rzeczą, o której koniecznie należy pamiętać przy wymianie żarówki halogenowej reflektora przedniego (i każdej innej), jest to, aby nie dotykać jej szklanego klosza gołymi palcami. Przy każdym takim dotyku nasze palce pozostawią na niej tłusty, czasem również brudny ślad, który sprawi, że szkło najpierw ulegnie zmatowieniu, a następnie żarówka zwyczajnie się przepali.