Śruby samochodowe same w sobie są czymś tak zwykłym, że wielu kierowców zwyczajnie je lekceważy. Do czasu, aż przyjdzie im kilka odkręcić. Co zrobić, gdy śruby okażą się niezwykle oporne? Jak zapobiegać problemom z odkręcaniem śrub?

Śruby w moim aucie – pisze do nas Paweł z Kielc – to prawdziwa tragedia! Samochód kupiłem od człowieka, który (co widziałem od razu) nie bardzo przywiązywał wagę do konserwacji i prawidłowego dbania o poszczególne podzespoły. Nie sądziłem jednak, że będzie aż tak źle. A że jest źle, przekonałem się przy pierwszej próbie odkręcenia koła. Dalej jednak wcale nie było lepiej. Co chwila natrafiam na śruby pordzewiałe, zapieczone lub z wyciągniętymi gwintami. I co chwila muszę z nimi walczyć, nie bardzo już wiedząc, czym mogę je pokonać. Znacie może jakieś sposoby na oporne śruby? Czego używać w takich sytuacjach?

Odrdzewiacz Kamoka W210

Odrdzewiacz Kamoka W210

Aż chciałoby się zawołać „Ach, te śruby!”. Bo też te zwykłe, proste śruby samochodowe potrafią narobić nieraz takich problemów, stawić tak silny opór, że nawet doświadczonym mechanikom opadają ręce. A wystarczyło o te śruby dbać i wiedzieć, co należy z nimi robić, a czego w żadnym razie robić nie wolno. Kiedy już jednak śruba znajduje się w stanie, w którym normalne procedury odkręcania nie pomagają, warto sięgnąć po bardziej specjalistyczne, choć nieraz zaskakująco proste metody. Na czym te metody polegają?

Czego będziecie potrzebować do odkręcenia zardzewiałej lub zapieczonej śruby? Jakie narzędzia, akcesoria lub preparaty warto mieć pod ręką?

Na początek przygotowania do odkręcania szczególnie opornych śrub, a w ramach tych przygotowań gromadzenie niezbędnych narzędzi, akcesoriów i preparatów, jakie mogą okazać się pomoce w Waszym problemie. To aż niewiarygodne, że do zwykłego odkręcenia jednej tylko śruby w aucie trzeba czasem przygotować się niczym do skomplikowanej operacji. Fakty są jednak takie, że zerwana śruba potrafi narobić poważnych i kosztownych problemów. Zawsze więc lepiej mieć w swoim niezbędniku kierowcy kilka rzeczy pomocnych przy odkręcaniu zardzewiałych lub zapieczonych śrub. Tak na wszelki wypadek. Co to za rzeczy?

Młotek ślusarski 100 g

Młotek ślusarski 100 g

Jeśli swoje zamiłowanie do motoryzacji traktujecie poważnie i rzeczywiście chcecie samodzielnie wykonywać choć część czynności przy samochodzie, na okoliczność radzenia sobie z opornymi śrubami powinniście mieć przygotowane:

  • Młotek – uwaga! Duży młotek stosujemy zawsze do dużych śrub, do małych używając wyłącznie małego młotka
  • Odrdzewiacz – wybierzcie najlepiej coś sprawdzonego lub polecanego przez ludzi, do których macie zaufanie. W naszym sklepie preparatów tego typu znajdziecie naprawdę sporo
  • Klucz – wśród kluczy wybór jest tak duży, że ciężko określić, jaki typ klucza będzie najlepszy. Początkującym zalecamy jednak klucz prosty, płasko-oczkowy, bez grzechotki
  • Przedłużkę – dla wydłużenia ramienia dźwigni przy odkręcaniu śruby warto zastosować odpowiednio dobraną przedłużkę (do zwykłego klucza płaskiego). Przedłużka musi być pewna i bezpieczna, np. ze stalowej rurki o odpowiedniej średnicy
  • Palnik gazowy – stosowanie takiego palnika to już nieco wyższa szkoła jazdy, bo trzeba wiedzieć, kiedy i jak go użyć, ale nie bez powodu jest on tak chętnie stosowany w warsztatach właśnie przy odkręcaniu zardzewiałych lub zapieczonych śrub.

Ten mały zestaw pomocny w starciu z opornymi śrubami można zawsze rozbudować o bardzo różne i bardzo ciekawe dodatki. Mogą to być np. bardziej zaawansowane klucze lub specjalne preparaty służące do zmrażania śrub. Podstawa zawsze jednak pozostanie ta sama.

Jak postępować w przypadku śrub, które nie chcą się odkręcić? Od czego warto zacząć w takim przypadku?

Pierwsze miejsce na naszej liście rzeczy pomocnych przy odkręcaniu zardzewiałych lub zapieczonych śrub zajmuje młotek i właśnie od młotka powinno się zaczynać pracę nad takimi uparciuchami. Młotek w tej sytuacji nie służy – wbrew opinii niektórych – do tego, aby wybić sobie z głowy całą tę mechanikę pojazdową. Młotka używamy do delikatnego zruszenia śrub, dokładniej gwintu w tym miejscach, które najmocniej ją trzymają. Najlepiej widać to na przykładzie śrub przyrdzewiałych. W ich przypadki rdza stanowi spoiwo, które można jednak spróbować nieco rozkruszyć, a przynajmniej osłabić przed użyciem kolejnych środków.

Klucze płaskie 6 sztuk, 6-17 mm

Klucze płaskie 6 sztuk, 6-17 mm

Drugie w kolejności po młotku powinny być odrdzewiacze oraz wszelkie środki chemiczne. Odrdzewiacz, aby miał szansę zadziałać, musi dostać trochę czasu na to działanie. Dlatego po użyciu go na śrubie, odczekajcie chwilę (według zaleceń producenta, o ile takie są), żeby zdołał dobrać się do rdzy i poluzować połączenie.

Dopiero na tak przygotowanej śrubie możecie próbować podjąć pierwszą poważną próbę odkręcenia jej. Bardzo często to już wystarczy. Po chwili śruba puszcza i pozwala się wykręcić. Jeśli nie, możecie całą procedurę powtórzyć, albo spróbować chociażby ze wspominanym już palnikiem gazowym. Pamiętajcie, że palnik służy do rozgrzewania nie samej śruby, a elementu, w który jest wkręcona. Pod wpływem ciepła metal się rozszerza, co często pozwala łatwiej wykręcić zapieczone czy zaspawane rdzą śruby.