Choć lato ledwie minęło, czas już szykować się do zimy. Jednym z obowiązkowych punktów takich przygotowań jest zaopatrzenie się już dzisiaj, z odpowiednim wyprzedzeniem, w zestaw specjalnych preparatów i środków uszlachetniających do paliwa. Które z nich powinniście posiadać? W jaki sposób ich użycie pozwoli Wam lepiej zadbać o swoje auto? Sprawdźcie!
Depresatory
Nasze zestawienie najpotrzebniejszych oraz najlepszych dodatków i uszlachetniaczy do paliwa rozpoczynamy od preparatu, bez którego trudno wyobrazić sobie zimową jazdę samochodem z silnikiem Diesla – od depresatora.
Depresatory, zwane popularnie „antyżelami”, są środkami obniżającymi temperaturę blokowania zimnego filtra i mętnienia oleju napędowego. Zjawisko mętnienia paliwa jest tu nawet ważniejsze, gdyż w ON temperatura, przy której do tego dochodzi, jest o co najmniej kilka stopni wyższa niż w przypadku blokowania zimnego filtra, a samo mętnienie potrafi skutecznie zablokować filtr paliwa. Depresatory zapobiegają mętnieniu, obniżając znacznie temperaturę, przy której z paliwa wytrącają się kryształki parafiny.
Stosowanie depresatorów jest tanie (jedna dawka środka wystarcza na cały bak paliwa) i skuteczne, ale pod warunkiem, że zastosujecie je zanim jeszcze rozpocznie się proces żelowania ON. Po wytrąceniu się parafiny jedynym ratunkiem będzie już tylko ogrzanie paliwa.
Polecane depresatory: LIQUI MOLY Depresator 150ml lub Moje Auto Depresator Diesla 500 ml
Uszlachetniacze do benzyny
Choć dla benzyniaków zima nie wydaje się być tak straszna – dobrej jakości benzyna powinna poradzić sobie z każdym mrozem – nadal warto zaopatrzyć się w tzw. ogólne uszlachetniacze do benzyny, które będą chronić auto zwłaszcza podczas długich, zimowych miesięcy. W uszlachetniacze tego rodzaju powinni zainwestować szczególnie ci kierowcy, którzy jeżdżą mało i głównie na krótkich trasach, a także właściciele aut z instalacją LPG. Nie chodzi tu o ochronę samej instalacji (w tym celu stosuje się inne preparaty), ale o zapobieganie usterkom całego układu paliwowego, do których przy typowej dla LPG eksploatacji może łatwo dojść.
Polecane uszlachetniacze do benzyny ogólnego zastosowania: STP Formuła 400ml, LIQUI MOLY 300ml, FORTE Fuel Emission Improver 400ml.
i sprawdź ceny dodatków do paliwa w naszej ofercie!
Preparaty czyszczące układ paliwowy
Problemy związane z zanieczyszczonym układem paliwowym nie są zależne od pory roku, choć faktycznie zimą efekty tego typu zaniedbań mogą szczególnie dokuczyć. Stosowanie preparatów czyszczących układ paliwowy nie zawsze jest zasadne, jednak z całą pewnością warto co jakiś czas użyć podobnego środka, ponieważ profilaktyka również w tym przypadku okazuje się być najlepszą metodą na ustrzeżenie się awarii. Pamiętajcie, że im starszym autem jeździcie, tym mocniej odczujecie poprawę po takim preparacie!
Polecane środki do czyszczenia układu wtryskowego: LIQUI MOLY Oczyszczacz wtryskiwaczy 250ml, STP Do czyszczenia wtryskiwaczy silników benzynowych 200ml.
Preparaty do czyszczenia filtrów DPF
Chyba najmniej „zimowymi” dodatkami do paliwa w tym zestawieniu są preparaty wspomagające oczyszczanie filtrów DPF. Najmniej zimowymi, ponieważ filtry DPF zatykają się tak samo bez względu na porę roku. A zatykają się stale i jedynie ich wypalanie opóźnia ten proces. Aby zaś mogło dojść do ich wypalenia, temperatura wypalania sadzy musi osiągnąć co najmniej 550℃. Nie jest to łatwe dla aut poruszających się np. głównie w terenie miejskim. Preparaty wspomagające oczyszczanie filtrów DPF sprawiają, że temperatura niezbędna do właściwego wypalenia sadzy w układzie wydechowym spada i łatwiej jest ją osiągnąć nawet jeżdżąc wyłącznie po mieście.
Polecane preparaty do oczyszczania filtrów DPF: Dodatek do czyszczenia DPF K2 50 ml, Dodatek do oleju napędowego STP Formuła do czyszczenia DPF 200ml.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tyc...