Diagnostyka zaworów w silniku

Data:
W kategorii Silnik

Zawory to niezbędny element jednostki napędowej, który z reguły montuje się w głowicy silnika lub boku silnika. Od ich prawidłowej pracy zależy m.in. łatwość rozruchu silnika, jego moc i zużycie paliwa. Ich rola w silniku jest więc kluczowa.

Ze względu na specyficzny charakter i trudne środowisko pracy, zarówno zawory wydechowe, jak i ssące, narażone są na przedwczesne zużycie eksploatacyjne i uszkodzenia. Nawet najmniejsza usterka to sygnał dla kierowcy, że zawór kwalifikuje się do wymiany. Jakie awarie zaworów należą do najczęstszych?

Zerwanie paska rozrządu

Zawory do silnika, w większości przypadków, produkuje się ze specjalnego stopu stali, w branży określanego mianem stali zaworowej. Mimo, że materiał charakteryzuje wysoka odporność, to ze względu na wysokie temperatury i liczne siły udarowe, podatność zaworów na uszkodzenia jest stosunkowo duża. Do awarii dochodzi najczęściej na skutek spotkania tłoków z otwartym zaworem, gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu.

Awaria uszczelniaczy zaworowych

Uszczelniacze, czyli de facto niewielkie uszczelki, które zostały osadzone w głowicy silnika, obejmują trzonki zaworów, by zapewnić im wysoki poziom szczelności. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której olej smarujący mechanizm sterowania zaworami mógłby przedostać się do cylindrów. Nawet niewielkie uszkodzenie prowadzi do nieszczelności uszczelniaczy zaworowych, która powoduje spalanie oleju, zanieczyszczenie olejem świec zapłonowych, dymienie na niebiesko i tworzenie się nagaru olejowego w komorze.

Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Hałasujące popychacze zaworów

Popychacze zaworów to elementy, które odpowiadają za pracę zaworów w starszych typach jednostek napędowych (w nowych silnikach za regulację zaworów odpowiadają samoregulatory). Niewielkie otwory popychaczy mogą z czasem się zapchać, przez co zawory będą pracować bez niezbędnego luzu. Prócz niepokojących hałasów skutkuje to zwykle wypaleniem się grzybków zaworów i gniazd zaworowych. Inna przyczyna niesprawności popychaczy zaworów to eksploatacyjne zużycie tłoczków lub pierścieni tłokowych.

Nie bagatelizujmy objawów

Po zauważeniu pierwszych objawów choć jednej z wymienionych awarii należy jak najszybciej udać się do mechanika, który wykona dokładny przegląd silnika i oceni, czy poszczególne elementy należy wymienić na nowe. Tylko taki zabieg pozwoli z powodzeniem eksploatować silnik i zapobiegać kosztownym naprawom.

Na koniec uwaga. Kierowco, stosowanie oleju niskiej jakości, zaniedbanie jego odpowiedniego poziomu w misce lub eksploatowanie silnika z przepracowanym, zużytym olejem może doprowadzić do znacznie szybszego zużycia zaworów. Jak i w przypadku pozostałych części eksploatacyjnych w samochodzie, wiele zależy więc od nas.


Komentarze

Zawory
Przemysław
,
19.06.2017
Odpowiedz
Artykuł skłonił mnie do wizyty u mechanika i zdiagnozował, że mam pękniętą uszczelkę zaworową. Dzięki temu, że pojechałem do mechanika uratowałem swój portfel od większych kosztów naprawy. :)
Zawory w silniku
Mirosław
,
30.01.2017
Odpowiedz
Bardzo przydatny artykuł. Polecam go każdemu kierowcy.Widać teraz jak ważne jest słuchanie pracy silnika aby móc rozpoznać ewentualne problemy. Lepiej zapobiegać niż wydawać potem niemało pieniędzy u mechanika.
zawory
MirekH
,
23.08.2016
Odpowiedz
Trzeba uważać, kontrolować jak pracuje silnik i problem z głowy. Późniejsze naprawy nie będą należeć do najtańszych.
Gniazda zaworowe
Franka
,
05.08.2016
Odpowiedz
No i problem rozwiązany, dzięki za ten artykuł. Zastanawiałam się czemu mój silnik tak hałasuje. Mechanik powiedział, że to wina gniazd zaworowych, super...

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.