Zawory to niezbędny element jednostki napędowej, który z reguły montuje się w głowicy silnika lub boku silnika. Od ich prawidłowej pracy zależy m.in. łatwość rozruchu silnika, jego moc i zużycie paliwa. Ich rola w silniku jest więc kluczowa.
Ze względu na specyficzny charakter i trudne środowisko pracy, zarówno zawory wydechowe, jak i ssące, narażone są na przedwczesne zużycie eksploatacyjne i uszkodzenia. Nawet najmniejsza usterka to sygnał dla kierowcy, że zawór kwalifikuje się do wymiany. Jakie awarie zaworów należą do najczęstszych?
Zerwanie paska rozrządu
Zawory do silnika, w większości przypadków, produkuje się ze specjalnego stopu stali, w branży określanego mianem stali zaworowej. Mimo, że materiał charakteryzuje wysoka odporność, to ze względu na wysokie temperatury i liczne siły udarowe, podatność zaworów na uszkodzenia jest stosunkowo duża. Do awarii dochodzi najczęściej na skutek spotkania tłoków z otwartym zaworem, gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu.
Awaria uszczelniaczy zaworowych
Uszczelniacze, czyli de facto niewielkie uszczelki, które zostały osadzone w głowicy silnika, obejmują trzonki zaworów, by zapewnić im wysoki poziom szczelności. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której olej smarujący mechanizm sterowania zaworami mógłby przedostać się do cylindrów. Nawet niewielkie uszkodzenie prowadzi do nieszczelności uszczelniaczy zaworowych, która powoduje spalanie oleju, zanieczyszczenie olejem świec zapłonowych, dymienie na niebiesko i tworzenie się nagaru olejowego w komorze.
Hałasujące popychacze zaworów
Popychacze zaworów to elementy, które odpowiadają za pracę zaworów w starszych typach jednostek napędowych (w nowych silnikach za regulację zaworów odpowiadają samoregulatory). Niewielkie otwory popychaczy mogą z czasem się zapchać, przez co zawory będą pracować bez niezbędnego luzu. Prócz niepokojących hałasów skutkuje to zwykle wypaleniem się grzybków zaworów i gniazd zaworowych. Inna przyczyna niesprawności popychaczy zaworów to eksploatacyjne zużycie tłoczków lub pierścieni tłokowych.
Nie bagatelizujmy objawów
Po zauważeniu pierwszych objawów choć jednej z wymienionych awarii należy jak najszybciej udać się do mechanika, który wykona dokładny przegląd silnika i oceni, czy poszczególne elementy należy wymienić na nowe. Tylko taki zabieg pozwoli z powodzeniem eksploatować silnik i zapobiegać kosztownym naprawom.
Na koniec uwaga. Kierowco, stosowanie oleju niskiej jakości, zaniedbanie jego odpowiedniego poziomu w misce lub eksploatowanie silnika z przepracowanym, zużytym olejem może doprowadzić do znacznie szybszego zużycia zaworów. Jak i w przypadku pozostałych części eksploatacyjnych w samochodzie, wiele zależy więc od nas.