Jaką rolę pełnią oznaczenia reflektorów i lamp samochodowych?

Choć niektórych wciąż może to zaskakiwać, to jednak reflektory i lampy wszystkich pojazdów samochodowych muszą spełniać ściśle określone i zapisane w prawie warunki techniczne. Oznacza to, że nie ma tu miejsca na dowolność i swobodne ulepszanie układu oświetlenia samochodowego. Jakiekolwiek prace w tym obszarze muszą uwzględniać zalecenia producenta w sposób ścisły, bez swobodnej interpretacji.

Szczegółowe wytyczne odnoszące się do warunków technicznych reflektorów, lamp oraz samych źródeł światła, umieszczane są przez producentów na samej obudowie lampy (np. wytłaczane na szybie) lub też na etykiecie znajdującej się gdzieś w widocznym miejscu. Widnieją tam w formie specjalnych oznaczeń, na które składa się ciąg liczb, cyfr i innych znaków. Każde z takich oznaczeń niesie ze sobą inną informację o:

  • homologacji – de facto chodzi tu o dopuszczenie do użytkowania potwierdzające zgodność z regulaminem Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych;
  • zastosowaniu reflektorów – oznaczenia dotyczące wyłącznie samych reflektorów;
  • zastosowaniu pozostałych lamp samochodowych.

Oznaczenia te każdy z Was może rozszyfrować samodzielnie, pod warunkiem, że dysponuje odpowiednim kluczem. Co to za klucz?

Jak odczytywać oznaczenia lamp i reflektorów dotyczące homologacji?

Jeśli dany reflektor spełnia wymogi bezpieczeństwa budowy i eksploatacji urządzeń dopuszczanych przez wspomnianą już Europejską Komisję Gospodarczą, otrzymuje on homologację w postaci kodu składającego się z dużej litery „E” oraz z liczby wskazującej na kraj, w którym reflektor ten został dopuszczony zgodnie z normą ECE. Dokładny klucz, według którego będziecie mogli szybko określić homologację każdego reflektora, wygląda następująco:

Symbol

Miejsce dopuszczenia

Symbol

Miejsce dopuszczenia

Symbol

Miejsce dopuszczenia

E1

Niemcy

E21

Portugalia

E43

Japonia

E2

Francja

E22

Rosja

E45

Australia

E3

Włochy

E23

Grecja

E46

Ukraina

E4

Holandia

E24

Irlandia

E47

RPA

E5

Szwecja

E25

Chorwacja

E48

Nowa Zelandia

E6

Belgia

E26

Słowenia

E49

Cypr

E7

Węgry

E27

Słowacja

E50

Malta

E8

Czechy

E28

Białoruś

E51

Korea Południowa

E9

Hiszpania

E29

Estonia

E52

Malezja

E10

Serbia

E30

Mołdawia

E53

Tajlandia

E11

Wielka Brytania

E31

Bośnia i Hercegowina

E54

Albania

E12

Austria

E32

Łotwa

E56

Czarnogóra

E13

Luksemburg

34

Bułgaria

E57

San Marino

E14

Szwajcaria

E35

Kazachstan

E58

Tunezja

E16

Norwegia

E36

Litwa

E60

Gruzja

E17

Finlandia

E37

Turcja

E62

Egipt

E18

Dania

E38

Azerbejdżan

E19

Rumunia

E39

Macedonia Północna

E20

Polska

E42

UE

Źródło: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/

Oczywiście, miejsce dopuszczenia w danym kraju nie oznacza, że homologacja obowiązuje jedynie na jego terenie. Oznaczenie „E” mówi nam, że lampa lub reflektor mogą być używane na terenie całej UE.

Jak odczytywać oznaczenia reflektorów samochodowych dotyczące ich przeznaczenia?

Jeśli chodzi o oznaczenia samych reflektorów, z których możecie się dowiedzieć, w jaki sposób mogą być one używane, to klucz do ich rozszyfrowania przedstawia się, jak poniżej:

Oznaczenie

Rodzaj światła

Uwagi

A

Pozycyjne

B

Przeciwmgłowe przednie

C

Mijania

Stary typ reflektorów z żarówkami konwencjonalnymi np. R2

R

Drogowe

CR

Mijania i Drogowe

C/R

Mijania lub Drogowe

HC

Halogenowe Mijania

HR

Halogenowe Drogowe

HCR

Halogenowe Mijania i Drogowe

Reflektor z osobnymi żarówkami świateł mijania i drogowych. Można je włączyć równocześnie.

HC/R

Halogenowe Mijania lub Drogowe

Reflektor z żarówkami dwuwłóknowymi. Włączony może być tylko jeden typ światła.

DC

Ksenonowe Mijania

Światła drogowe uzyskuje się z wykorzystaniem żarówek halogenowych.

DR

Ksenonowe Drogowe

DC/R

Ksenonowe Mijania lub Drogowe

tzw. biksenonowe. Zmianę światła uzyskuje się poprzez przestawienie elementu w układzie optycznym reflektora.

RL

Do jazdy dziennej

X

Advanced Frontlighting System

Adaptacyjne światła mijania

K

Doświetlające zakręty

Strzałka w lewo

Ruch lewostronny

Strzałka powinna być umieszczona nad oznaczeniem światła

Strzałka w prawi i lewo

Ruch lewostronny lub prawostronny

jw.

Strzałka w prawo lub brak strzałki

Ruch prawostronny

Źródła: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/ oraz https://www.forumsamochodowe.pl/co-nam-mowia-oznaczenia-reflektorow-przednich-i-tylnych-lamp-vt103818.htm

Obecność ukośnika „/” w oznaczeniu należy rozumieć jako informację, że wskazane światła nie mogą świecić wspólnie.

Jak odczytywać oznaczenia innych lamp samochodowych dotyczące ich przeznaczenia?

W przypadku pozostałych świateł samochodowych, widniejące na nich oznaczenia należy rozumieć w następujący sposób:

Oznaczenie

Światło

A

Postojowe

AR

Cofania

B

Przednie przeciwmgłowe

IA

Odblaskowe

R

Pozycyjne tylne

RL

Do jazdy dziennej

L

Podświetlenie tablicy rejestracyjnej

S1, S2, S3

Hamowania/Stop

SM1, SM2

Obrysowe boczne

1, 1a, 1b

Kierunkowskazy przednie

2a, 2b

Kierunkowskazy tylne

F

Przeciwmgłowe tylne

5, 6

Kierunkowskazy boczne

Strzałka w prawo

Prawa strona montażu

Strzałka w lewo

Lewa strona montażu

Strzałka w obie strony

Montaż obustronny

Źródła: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/ oraz https://www.forumsamochodowe.pl/co-nam-mowia-oznaczenia-reflektorow-przednich-i-tylnych-lamp-vt103818.htm

Na lampach i reflektorach samochodowych możecie również odnaleźć (choć nie zawsze) zakodowane informacje lub symbole przedstawiające logo producenta, oznaczenie materiału, z jakiego wykonano klosz oraz rodzaj źródła światła, jakie powinno być dla danej lampy zastosowane.