Zawory sterujące płynu chłodzącego, do nagrzewnicy

Nagrzewnica to ważna część układu chłodzenia jednostki napędowej w samochodzie, która służy do nagrzewania kabiny pasażerskiej pojazdu. Nagrzewnica to kolejny po chłodnicy wymiennik ciepła, i mimo że jej podstawowe zadanie jest z goła odmienne od chłodnicy, to pod względem budowy obydwa te urządzenia są do siebie podobne. Istotnym elementem nagrzewnicy jest zawór sterujący płynem chłodzącym. Jego awaria skutkuje najczęściej brakiem jakiegokolwiek ogrzewania czy chłodzenia w samochodzie.

Nagrzewnica w samochodzie

Nagrzewnica swoim wyglądem przypomina blok z użebrowanych rurek, w których krąży gorący płyn chłodniczy, trafiający tam z jednostki napędowej. Ciecz chłodząca ma za zadanie odbierać wytworzone ciepło, które jest następnie wykorzystywane do ogrzania powietrza trafiającego do nagrzewnicy z zewnątrz samochodu.

Nagrzewnica montowana jest zazwyczaj bezpośrednio za deską rozdzielczą tak, aby ogrzane powietrze mogło przepływać wprost do kabiny samochodu. Przepływ powietrza jest wspomagany przez wentylatory oraz zawór sterujący płynu chłodzącego. Często również wraz z nagrzewnicą montowana jest elektryczna grzałka, która przyspiesza ogrzewanie kabiny pasażerskiej w sytuacji, gdy temperatura cieczy chłodzącej jest niewystarczająca (zazwyczaj w pierwszych minutach pracy jednostki napędowej oraz zimą).

Zawory sterujące płynu chłodzącego

Zawór płynu do nagrzewnicy odgrywa istotną rolę w procesie sterowania i regulacji ogrzewania oraz wentylacji w samochodzie. To zawory pozwalają na rozprowadzenie płynu chłodniczego w instalacji. Dzięki zaworom odbywa się nie tylko regulacja płynu chłodzącego, ale również możliwe jest bezpośrednie tłoczenie powietrza do kabiny. Obecnie montowane są zarówno zawory podciśnieniowe, jak i elektryczne.

Zepsuty zawór sterujący płynem chłodzącym to jeden z najczęstszych problemów układu ogrzewania lub chłodzenia w samochodzie. Zawory regulacji wymagają systematycznego serwisowania, najlepiej podczas rutynowych przeglądów pojazdu w autoryzowanych serwisach samochodowych. Niekiedy wystarczy jedynie czyszczenie instalacji, jednak największym zagrożeniem zanieczyszczenie zaworu, co prowadzi najczęściej do zacięcia jego pracy, a więc braku możliwości tłoczenia powietrza w odpowiednim kierunku. W konsekwencji powietrze nie trafia do wnętrza auta. Mogą również pojawiać się problemy z regulacją poziomu grzania lub chłodzenia. Zdarza się jednak, że zawodzi nie tyle zawór sterujący płynu chłodzącego, co termostat.

Popularni producenci zaworu sterującego płynem chłodzącym

  • Valeo
  • Bosch
  • Hella
  • Thermotec
  • TYC
  • Febi Bilstein
  • Magneti Marelli
  • VDO

Szukasz wysokiej klasy zaworów sterujących płynu chłodzącego? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Tylko w iParts.pl zawór płynu do nagrzewnicy w najlepszej relacji ceny do jakości na polskim rynku. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji VEMO
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji AKRON-MALÒ
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji METZGER
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji BIRTH
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji ORIGINAL IMPERIUM
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji TRICLO
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji FEBI BILSTEIN
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji SWAG
Zawory i regulacja układu ogrzewania i wentylacji TOPRAN