Mini baza wiedzy o zawieszeniu pneumatycznym

Zawieszenie pneumatyczne obecne jest w motoryzacji od lat 80. minionego wieku. Oprócz oczywistego zadania, jakim dla zawieszenia pneumatycznego jest tłumienie nierówności powstałych na drogach oraz jezdniach w trakcie jazdy pojazdem, jest ono odpowiedzialne także za poprawę parametrów trakcyjnych samochodów. Umożliwia to redukcję drgań oraz wstrząsów, co nie pozostaje bez wpływu na zauważalny wzrost komfortu jazdy.

Jakie są zalety zawieszenia pneumatycznego? Należy wśród nich wymienić przede wszystkim stały prześwit samochodu, niezależny od aktualnego obciążenia. Z tego powodu zawieszenie pneumatyczne jest chętniej stosowane w autach użytkowych oraz w samochodach o nadwoziu kombi. Stały prześwit gwarantuje o wiele bardziej przewidywalne prowadzenie samochodu na zakrętach, przez co ma bezpośredni wpływ na zwiększone bezpieczeństwo jazdy.

Jak wygląda wytrzymałość elementów składowych zawieszenia pneumatycznego? Według zapewnień producentów jest ono projektowane w taki sposób, aby możliwe było bezproblemowe wykonywanie przebiegów z rzędu 300-400 tys. km. Takie wyniki są łatwe do osiągnięcia w przypadku regularnych kontroli całego układu. Pamiętajmy, aby wszelkie prace nad zawieszeniem pneumatycznym zlecać wyłącznie specjalizującym się w tego typu rozwiązaniach warsztatom, gdyż odpowiedni serwis tego typu części nie należy do najprostszych czynności. Ponadto, warto mieć na uwadze fakt, że części układu zawieszenia pneumatycznego nie należą do najtańszych, więc także ze strony ekonomicznej opłacalne jest utrzymywanie dobrego stanu tych części przez cały okres eksploatacji samochodu.