10000+ produktów
Pracujący silnik, w celu zminimalizowania tarcia pomiędzy poszczególnymi jego elementami, musi mieć dostarczany olej m.in. do panewek wałków, cylindrów, łożysk pomp czy też turbosprężarek. Zapewnia mu to układ smarowania silnika, fachowo zwany układem olejenia. Jego głównym zadaniem jest dostarczenie pomiędzy współpracujące ze sobą części silnika odpowiedniej warstwy oleju, zwanej filmem olejowym. Grubość tej warstwy to najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu mikrometrów.
Jeżeli smarowanie zapewnia bezpośredni kontakt współpracujących ze sobą elementów silnika, wówczas mamy do czynienia z tzw. tarciem płynnym, a więc najbardziej korzystnym dla jednostki napędowej. Aby uzyskać taki efekt, należy zastosować odpowiedni olej pod konkretny silnik, wtłoczyć go pomiędzy jego elementy pod właściwym ciśnieniem i wytworzyć tzw. klin olejowy, który sprawia, że ruchome elementy ślizgają się po sobie nie dotykając się nawzajem.
Duże prędkości, skrajne temperatury czy też silne obciążenia silnika bez odpowiedniego smarowania doprowadziłyby do bardzo szybkiego zatarcia silnika, a w efekcie do zniszczenia całej jednostki napędowej. Tak więc odpowiednie smarowanie silnika zmniejsza opory tarcia, zabezpiecza przed rdzewieniem oraz korozją, utrzymuje jednostkę napędową w czystości, chłodzi wewnętrzne elementy silnika, doszczelnia komory spalania oraz wytłumia hałas i drgania jednostki napędowej.
W skład układu smarowania silnika wchodzą m.in.: pompa oleju, miska olejowa, zawór bezpieczeństwa, chłodnica oleju, wymienny filtr oleju, układ odpowietrzania miski olejowej czy też czujnik ciśnienia.
Smok oleju to jeden z prostszych elementów układu smarowania silnika spalinowego stosowanego w naszych samochodach. Jest to element nie tylko prosty, ale i głęboko ukryty. Na tyle głęboko, że czasem zapominamy o jego istnieniu. I tego właśnie lepiej nie robić. Dlaczego?
czytaj więcej >