Moduł dozujący AdBlue - dozownik płynu

Wprowadzenie normy Euro 6 wymusiło na koncernach motoryzacyjnych konieczność obniżenia zawartości tlenków azotu (NOx) w spalinach aż o 80 proc. w porównaniu do normy Euro 5. W związku z nowymi obostrzeniami producenci samochodów wprowadzili dwa systemy oczyszczania spalin, dzięki którym mogą spełniać nowe standardy - moduł AdBlue oraz EGR.

AdBlue w samochodzie

Restrykcyjne normy emisji spalin spowodowały, że przeprowadzenie wyłącznie optymalizacji procesu spalania stało się niewystarczające. Konieczne było wprowadzenie dodatkowych układów oczyszczania spalin. W zależności od tego, czy redukcji miały zostać poddane tlenki azotu NOx czy cząsteczki stałe PM, w pojazdach zastosowano katalizatory SCR lub filtry cząstek stałych (DPF, FAP).

Płyn AdBlue wykorzystywany jest wyłącznie w układach SCR (selektywna redukcja katalityczna). Tego typu systemy stosuje się w samochodach od 2011 roku, a w przemyśle od lat 50-tych XX wieku. Płyn AdBlue w układzie jest odpowiedzialny za neutralizację szkodliwych cząstek tlenków azotu i zobojętnienie ich na drodze reakcji chemicznej, która zachodzi w bardzo wysokiej temperaturze. Moduł dozujący płynu AdBlue dostarcza pod ciśnieniem płyn poprzez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR samochodu. Płyn zmienia się wówczas w amoniak i dwutlenek węgla, wchodząc w reakcję chemiczną z tlenkami azotu. W efekcie końcowym tlenki zmieniają się w nieszkodliwy dla środowiska azot oraz parę wodną.

Podstawowe elementy wchodzące w skład układu AdBlue to:

  • zbiornik AdBlue
  • moduł pompy
  • dozownik AdBlue z wbudowanym wtryskiwaczem
  • katalizator
  • czujniki temperatury i ciśnienia

Moduł AdBlue znajduje się w górnej części podgrzewanego zbiornika na płyn AdBlue, który posiada wlew płynu z wymiennym filtrem przeznaczonym do usuwania zanieczyszczeń z płynu. Zbiornik wyposażony jest również w grzałkę elektryczną, która zapobiega zamarznięciu płynu.

W jakich samochodach montowany jest system AdBlue?

Wiele samochodów wyposażonych w silniki Diesla zarejestrowanych po 2015 r. jako nowe posiada technologię AdBlue. Większość aut spełniających normę Euro 6 posiada AdBlue. Są to przeważnie samochody marki Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen, Renault, Jaguar, BMW oraz Mercedes. Producenci motoryzacyjni bardzo często umieszczają odpowiednie informacje o konieczności korzystania z AdBlue już w nazwie silnika, np. BlueHDI, SCR.

Popularni producenci modułu AdBlue

  • Walker
  • LRT
  • MTS
  • IMASAF
  • Ernst
  • HJS

W iParts.pl znajdziesz wysokiej klasy moduł dozujący płynu AdBlue w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Tylko w iParts.pl dozownik AdBlue w najniższej rynkowej cenie! Wszystkie dostępne w sprzedaży produkty pochodzą od renomowanych producentów, są fabrycznie nowe i zostały objęte wielomiesięczną gwarancją.

Najpopularniejsi producenci

Moduł dozujący płynu AdBlue BOSCH
Moduł dozujący płynu AdBlue SIDAT