Sterownik płynu AdBlue: pompy, wtrysku
Po wprowadzeniu rygorystycznej normy Euro 6, producenci motoryzacyjni zaczęli na szeroką skalę instalować w swoich samochodach napędzanych Dieslem sterownik AdBlue. Bez tego dodatku pomyślne przejście testów emisji szkodliwych związków byłoby niemożliwe. Takie rozwiązanie zastosowano nie tylko w autach osobowych, ale również w pojazdach dostawczych i ciężarowych. AdBlue ściśle współpracuje z katalizatorem SCR.
AdBlue i SCR w samochodzie
Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR nie może działać bez płynu AdBlue. SCR znajduje się w dalszej części układu wdechowego, a mianowicie za filtrem cząstek stałych. W samochodzie montowany jest też zbiornik AdBlue z wlewem obok wlewu paliwa, sterownik wtrysku mocznika oraz tzw. mieszalnik.
Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR zajmuje dość sporo miejsca, dodatkowo obciąża samochód i jednocześnie jest nieco skomplikowany pod względem budowy. Kluczowe elementy budowy standardowego układu SCR, to:
- elektroniczny sterownik wtrysku AdBlue z oprogramowaniem sterującym, połączony przewodami elektrycznymi z komputerem sterującym pracą jednostki napędowej oraz czujnikami (sterownik AdBlue zarządza procesem wtryskiwania płynu do katalizatora SCR oraz alarmuje o zbyt małej ilości płynu w układzie, a także o awariach poszczególnych elementów)
- czujnik tlenków azotu, zamontowany za filtrem cząstek stałych DPF/FAP (informuje on sterownik SCR o ilości tlenków azotu znajdujących się w strumieniu spalin i umożliwia dobranie odpowiedniej dawki AdBlue)
- czujnik temperatury spalin informuje sterownik o chwilowej temperaturze gazów wylotowych
- elektronicznie sterowany moduł dozujący z wtryskiwaczem, który odpowiada za wtryskiwanie ustalonych przez sterownik dawek płynu AdBlue, bezpośrednio do strumienia spalin
Wtryskiwacz może być chłodzony samym płynem AdBlue, powietrzem albo cieczą, w zależności od zastosowanego rozwiązania. Wtrysk płynu AdBlue znajduje się bezpośrednio przed wlotem spalin do konwertera katalitycznego SCR. Dzięki temu gazy wydechowe mieszają się z roztworem mocznika, a katalizator może przeprowadzić proces neutralizacji tlenków azotu.
Płyn AdBlue to roztwór mocznika i wody demineralizowanej, który nosi oznaczenie AUS32 w Europie, DEF w USA i ARLA32 w Brazylii. Płyn AdBlue jest nieszkodliwy dla środowiska oraz człowieka. Wbrew obiegowej opinii, nie jest również dodatkiem do paliwa. AdBlue ma w samochodzie oddzielny zbiornik, ale także osobny wlew. W aucie wyposażonym w system SCR kierowca jest informowany o poziomie płynu AdBlue na ekranie komputera pokładowego.
Popularni producenci sterownika płynu AdBlue
- Bosal
- Walker
- Eberspacher
- HJS
- Vegaz
- Twintec
- MTS
- LRT
Sklep internetowy iParts.pl oferuje sterownik pompy AdBlue w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po sterowniki AdBlue do samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne na każdym etapie zakupów oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Zapalona kontrolka AdBlue. Co to oznacza, z jakiego powodu pojawiał się komunikat alarmowy i co należy w takiej sytuacji zrobić?
- Strumienica samochodowa. Czym jest, jakie daje korzyści i kiedy warto ją zamontować?
- Aktywny układ wydechowy mechaniczny i elektroniczny, czyli gruszki vs przepustnice. Co nam daje i czy warto w to inwestować?
- Czarny dym z rury wydechowej. Jaka jest tego przyczyna? Jak postępować w sytuacji, gdy z wydechu leci czarny dym?
- Dlaczego samochód dymi na niebiesko? Z jakich powodów? Czego objawem jest niebieski dym z wydechu?
- Czujnik liniowy A/F, czyli nowy rodzaj czujnika tlenu. Czym jest, jak działa i do czego jest wykorzystywany?
- Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnej pracy układu wydechowego?