Sterownik płynu AdBlue: pompy, wtrysku

Po wprowadzeniu rygorystycznej normy Euro 6, producenci motoryzacyjni zaczęli na szeroką skalę instalować w swoich samochodach napędzanych Dieslem sterownik AdBlue. Bez tego dodatku pomyślne przejście testów emisji szkodliwych związków byłoby niemożliwe. Takie rozwiązanie zastosowano nie tylko w autach osobowych, ale również w pojazdach dostawczych i ciężarowych. AdBlue ściśle współpracuje z katalizatorem SCR.

AdBlue i SCR w samochodzie

Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR nie może działać bez płynu AdBlue. SCR znajduje się w dalszej części układu wdechowego, a mianowicie za filtrem cząstek stałych. W samochodzie montowany jest też zbiornik AdBlue z wlewem obok wlewu paliwa, sterownik wtrysku mocznika oraz tzw. mieszalnik.

Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR zajmuje dość sporo miejsca, dodatkowo obciąża samochód i jednocześnie jest nieco skomplikowany pod względem budowy. Kluczowe elementy budowy standardowego układu SCR, to:

  • elektroniczny sterownik wtrysku AdBlue z oprogramowaniem sterującym, połączony przewodami elektrycznymi z komputerem sterującym pracą jednostki napędowej oraz czujnikami (sterownik AdBlue zarządza procesem wtryskiwania płynu do katalizatora SCR oraz alarmuje o zbyt małej ilości płynu w układzie, a także o awariach poszczególnych elementów)
  • czujnik tlenków azotu, zamontowany za filtrem cząstek stałych DPF/FAP (informuje on sterownik SCR o ilości tlenków azotu znajdujących się w strumieniu spalin i umożliwia dobranie odpowiedniej dawki AdBlue)
  • czujnik temperatury spalin informuje sterownik o chwilowej temperaturze gazów wylotowych
  • elektronicznie sterowany moduł dozujący z wtryskiwaczem, który odpowiada za wtryskiwanie ustalonych przez sterownik dawek płynu AdBlue, bezpośrednio do strumienia spalin

Wtryskiwacz może być chłodzony samym płynem AdBlue, powietrzem albo cieczą, w zależności od zastosowanego rozwiązania. Wtrysk płynu AdBlue znajduje się bezpośrednio przed wlotem spalin do konwertera katalitycznego SCR. Dzięki temu gazy wydechowe mieszają się z roztworem mocznika, a katalizator może przeprowadzić proces neutralizacji tlenków azotu.

Płyn AdBlue to roztwór mocznika i wody demineralizowanej, który nosi oznaczenie AUS32 w Europie, DEF w USA i ARLA32 w Brazylii. Płyn AdBlue jest nieszkodliwy dla środowiska oraz człowieka. Wbrew obiegowej opinii, nie jest również dodatkiem do paliwa. AdBlue ma w samochodzie oddzielny zbiornik, ale także osobny wlew. W aucie wyposażonym w system SCR kierowca jest informowany o poziomie płynu AdBlue na ekranie komputera pokładowego.

Popularni producenci sterownika płynu AdBlue

  • Bosal
  • Walker
  • Eberspacher
  • HJS
  • Vegaz
  • Twintec
  • MTS
  • LRT

Sklep internetowy iParts.pl oferuje sterownik pompy AdBlue w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po sterowniki AdBlue do samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne na każdym etapie zakupów oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Sterownik płynu AdBlue BOSCH
Sterownik płynu AdBlue HITACHI