Dyferencjał, czyli mechanizm różnicowy w aucie

Bez mechanizmu różnicowego w samochodzie, czyli tzw. dyfra, światowi producenci opon zarabialiby o wiele więcej niż obecnie na własnych produktach. Mechanizm różnicowy ma za zadanie kompensować różnicę prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej w momencie pokonywania przez nie torów o różnych długościach. Mówiąc językiem bardziej przystępnym, bez dyferencjału pokonywanie zakrętów samochodem byłoby na dłuższą metę mocno utrudnione, jeśli nie niemożliwe.

Mechanizm różnicowy w samochodzie

Termin "dyferencjał" został zaczerpnięty od słowa dyferencja, czyli różnica. Mechanizm różnicowy nie jest wynalazkiem nowożytnym, a tym bardziej rozwiązaniem stworzonym wraz z rozwojem współczesnej motoryzacji. Według przekazów historycznych, dyfer pojawił się już przed wiekami, a jego autorami byli Chińczycy.

Głównym założeniem mechanizmu różnicowego jest umożliwienie samochodom sprawne pokonywanie zakrętów. Na osi napędzanej, w momencie, gdy auto pokonuje zakręt, koło zewnętrzne ma do przejechania o wiele dłuższa drogę niż koło od wewnętrznej strony. W rezultacie koło zewnętrzne musi obracać się szybciej niż to po stronie wewnętrznej. Mechanizm różnicowy w samochodzie powoduje, że oba koła nie obracają się z tą samą prędkością, a tym samym jedno z nich na osi napędzanej nie ślizga się po nawierzchni drogi. Ponadto zapobiega on powstawaniu niepożądanych naprężeń w układzie napędowym, co w konsekwencji prowadziłoby do częstych awarii, zwiększonego zużycia paliwa oraz szybkiego niszczenia ogumienia.

Budowa dyferencjału

Przekładnia różnicowa jest zbudowana z kilku stożkowych kół zębatych, umieszczonych w wirującej obudowie, a ta z kolei jest połączona z kołem talerzowym. Przeniesienie momentu obrotowego z przekładni oraz silnika na koła napędzane ma miejsce w chwili, gdy tzw. wałek atakujący napędza koła talerzowe za pośrednictwem specjalnej przekładni hipoidalnej.

W mechanizmach różnicowych montowanych w autach z napędem na przednią oś, koło talerzowe jest wyposażone w zęby proste lub skośne, zlokalizowane na zewnętrznym obwodzie wałka. Jest to opcja o wiele prostsza oraz tańsza zarówno w produkcji, jak i eksploatacji. W samochodach tylnonapędowych dyfer jest schowany w specjalnej metalowej obudowie, w charakterystycznym elemencie zawieszenia zwanym tylnym mostem. To rozwiązanie posiada krzyżak, na którym zamontowane zostały koła zębate, czyli satelity. Nazwa wzięła się ze sposobu, w jaki krążą one wokół tego elementu, powodując obrót kół zębatych, a w rezultacie przekazując napęd na koła samochodu. W momencie, gdy koła zaczynają obracać się z różną prędkością, wówczas satelity kręcą się dodatkowo na ramionach krzyżaka.

Mechanizm różnicowy to w zasadzie trwały element samochodu, pod warunkiem, że jest właściwie eksploatowany.

Popularni producenci przekładni różnicowych

  • Topran
  • LuK
  • Corteco
  • Elring
  • MaxGear
  • Vaico
  • Febi Bilstein

Sklep iParts.pl to bogaty wybór przekładni różnicowych zarówno do przednio-, jak i tylnonapędowych aut. Dostępny mechanizmy różnicowe są fabrycznie nowe i pochodzą wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów elementów zawieszenia samochodowego. To najlepsza relacja ceny do jakości.

W iParts.pl kupisz trwały mechanizm różnicowy w doskonałej cenie rynkowej z gwarancją producencką. Zapewniamy profesjonalna obsługę, fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Mechanizm różnicowy CORTECO
Mechanizm różnicowy FEBEST
Mechanizm różnicowy AKRON-MALÒ
Mechanizm różnicowy PAYEN
Mechanizm różnicowy GSP
Mechanizm różnicowy ELRING
Mechanizm różnicowy TEDGUM
Mechanizm różnicowy MAXGEAR

FAQ

Co to jest mechanizm różnicowy?

Mechanizm różnicowy jest rozbudowanym układem kół zębatych, dzięki któremu koła naszego samochodu nie są ze sobą na stałe sprzęgnięte. Dzięki temu zastosowaniu każde koło może poruszać się z inną prędkością, dostosowaną do dystansu pokonywanego przez nie w zakręcie. Przekłada się to na jakość prowadzenia samochodu, a także jego stabilność oraz brak ryzyka zerwania przyczepności podczas pokonywania zakrętu. Mechanizm różnicowy jest więc jednym z najważniejszych elementów układu przeniesienia napędu, które można znaleźć w samochodzie. Mechanizm różnicowy często nazywany jest również dyferencjałem.

Gdzie stosuje się mechanizm różnicowy?

Mechanizm różnicowy jest nierozłącznym elementem każdego układu napędowego. Jako osobny, niezależny od skrzyni biegów podzespół, jest wykorzystywany w samochodach, które mają napęd na tylną oś lub wszystkie cztery koła. Mechanizm różnicowy najczęściej przyjmuje formę niedużej skrzynki znajdującej się na napędzanej osi. Jego wygląd jest bardzo charakterystyczny i łatwo go znaleźć oglądając pojazd od spodu. Mechanizm różnicowy znajduje zastosowanie zarówno w samochodach osobowych, terenowych, jak i dostawczych.

Jakie są objawy uszkodzonego mechanizmu różnicowego?

Objawów uszkodzenia mechanizmu różnicowego może być przynajmniej kilka. Wiele zależy od tego, który element układu został uszkodzony, jaka jest przyczyna oraz efekt usterki. Bardzo często efektem usterki dyferencjału jest charakterystyczne wycie, które jest słyszalne podczas jazdy. Problemy mogą objawiać się również przez powstawanie różnego rodzaju drgań oraz stuków, które również objawiają się, kiedy samochód jest w ruchu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, w kontekście prawidłowego działania dyferencjału, warto udać się do pobliskiego serwisu, celem jego kompleksowej diagnostyki.

Ile kosztują części mechanizmu różnicowego?

Koszt całego mechanizmu różnicowego jest przeważnie bardzo wysoki. Jest to jednak element, który składa się z wielu części oraz podzespołów, które można wymieniać lub regenerować pojedynczo. Ceny różnego rodzaju uszczelnień oraz pojedynczych elementów układu, zaczynają się już od kilkunastu złotych. Dokładna kwota zależna jest oczywiście od modelu samochodu, do którego dany element jest przeznaczony, a także od producenta samej części zamiennej. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo dziesiątki produktów, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Czy da się samodzielnie naprawić mechanizm różnicowy?

Samodzielna naprawa mechanizmu różnicowego może być zadaniem bardzo trudnym. Jest to bardzo zaawansowany i rozbudowany układ, którego serwisowanie wymaga szerokiej i praktycznej wiedzy z zakresu mechaniki, a także zastosowania specjalistycznych narzędzi. Właśnie dlatego dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług specjalistycznego warsztatu, który fachowo zajmie się wymianą lub naprawą mechanizmu różnicowego, który znajduje się w naszym pojeździe.