Uszczelki i uszczelniacze manualnej skrzyni biegów

Nieszczelności skrzyni biegów poznamy, oczywiście, po ubywającym z niej oleju oraz po tłustych plamach tworzących się pod samochodem w czasie postoju. Nieszczelności mogą pojawiać się w różnych miejscach, w tym m.in. na wejściu półosi napędowych lub wału napędowego ze skrzyni oraz na łączeniu skrzyni z blokiem silnika. Przyczyna może być uszkodzony uszczelniacz skrzyni biegów, który jest najczęstszą przyczyną takich awarii.

Nieszczelna skrzynia biegów w samochodzie

Niestety, nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę dla pracy skrzyni biegów odgrywa olej. Kluczowa w jego przypadku jest nie tylko jego jakość, ale i odpowiednia ilość. Wielu kierowców bagatelizuje wyciek oleju ze skrzyni biegów, a takie zaniedbanie prowadzi najczęściej do poważnych uszkodzeń skrzyni biegów.

  • Wyciek ze skrzyni biegów występujący na połączeniu obudów nie pojawia się zbyt często. Najczęściej jest on następstwem remontu skrzyni biegów, kiedy to uszczelnienie skrzyni biegów zostało nieprawidłowo wykonane.
  • Wyciek oleju z tylnego dekla skrzyni biegów pojawia się zazwyczaj na skutek uprzedniego odkręcenia dekla i jego nieprawidłowym ponownym montażu.
  • Wycieki z półosi to najczęstsza przyczyna wycieków oleju ze skrzyni biegów. Aby rozwiązać problem, należy wymienić uszczelniacz do skrzyni biegów.
  • Wycieki z wałka sprzęgłowego, których winowajcą jest uszczelniacz, podobnie jak w przypadku wycieków z półosi. W tym przypadku również konieczna jest jak najszybsza wymiana uszczelniacza, co z kolei wymaga demontażu całej skrzyni biegów.
  • Wycieki oleju z wybieraka, za które winę ponosi nieszczelny uszczelniacz skrzyni biegów, w którym poruszany jest wybierak. Ta wada zazwyczaj dotyczy wybieraków pracujących w poziomej płaszczyźnie.

Uszczelniacz skrzyni biegów

Simering skrzyni biegów to element zbudowany prawie w całości z gumy, która z czasem ulega zużyciu oraz podlega procesowi starzenia. Traci ona wówczas swoją elastyczność i pojawiają się w niej pęknięcia. W takim przypadku należy jak najszybciej wymienić uszczelniacze półosi skrzyni.

Najczęściej spotykanym uszczelnieniem wałka sprzęgłowego jest uszczelniacz skrzyni biegów zamontowany bezpośrednio na wałku sprzęgłowym. Jest to gumowy pierścień z zabudowaną sprężynką, która elastycznie dociska gumę wewnętrznej krawędzi uszczelniacza do kręcącego się wałka. Dzięki temu olej z wnętrza skrzyni nie wydostaje się po wałku. Spotkać można również uszczelniacz zintegrowany z prowadnicą łożyska oporowego. Jest to simering zamontowany w tulejce, która jest nakładana na wałek sprzęgłowy.

Uszczelniacz zintegrowany z prowadnicą łożyska oporowego i łożyskiem prowadzącym różni się od poprzedniego tym, że wewnątrz tulejki znajduje się też łożysko, które stabilizuje wałek sprzęgłowy. Uszkodzenie tego uszczelniacza wymaga rozebrania całej skrzyni biegów i zamontowania go od wewnętrznej strony przedniej obudowy.

Popularni producenci uszczelniaczy skrzyni biegów

  • Lemforder
  • Febi Bilstein
  • Meyle
  • Corteco
  • Topran
  • Elring
  • Original Imperium
  • SWAG
  • AJUSA

Szukasz uszczelniaczy skrzyni biegów o najlepszych dostępnych na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Sklep iParts.pl to największy wybór części samochodowych w Polsce. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelniacze skrzyni biegów CORTECO
Uszczelniacze skrzyni biegów ORIGINAL IMPERIUM
Uszczelniacze skrzyni biegów AKRON-MALÒ
Uszczelniacze skrzyni biegów FEBI BILSTEIN
Uszczelniacze skrzyni biegów TOPRAN
Uszczelniacze skrzyni biegów ELRING
Uszczelniacze skrzyni biegów FEBEST
Uszczelniacze skrzyni biegów SWAG

FAQ

Kiedy wymieniać olej w skrzyni?

Producenci często informują, jaki jest interwał wymiany oleju w skrzyni biegów. Może to być zarówno 30 tys. km, jak i 200 tys. km. Jeśli jednak nie ma tego typu informacji, wielu kierowców przyjmuje, że olej ma wytrzymać całe techniczne życie przekładni. Pamiętajmy jednak, że np. w mieście lub podczas holowania przyczep olej będzie wymagał stosownej wymiany. Nawet jeśli producent zakłada, że oleju nie trzeba wymieniać, zawsze warto to zrobić. Z jaką częstotliwością? Jeśli nie ma innych wskazań (np. skłonność skrzyni do zużycia łożysk), to wymianę powinno się robić co 80-100 tys. km lub co 8-10 lat.

Czy może być za dużo oleju w skrzyni biegów?

Za wysoki poziom nie jest problemem chyba, że cała skrzynia została zalana. Wówczas przy większej prędkości olej wybije odpowietrznikiem. Jeżeli przekładnia pali olej (częsty poślizg na tarczkach) wtedy oleju będzie przybywało. Oleju powinno być tyle ile ostatnim razem. Nadmiar oleju sprzyja jego spienieniu, powoduje wycieki, wypchnięcie uszczelek lub również może przyczynić się do zniszczenia mechanizmów znajdujących się wewnątrz skrzyni biegów.

Jak rozpoznać, że olej cieknie akurat ze skrzyni biegów?

Plama pod pojazdem nie zawsze musi oznaczać, że nastąpił wyciek oleju ze skrzyni biegów. Może to być równie dobrze olej przekładniowy, hydrauliczny ze wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, chłodniczy lub paliwo.

Warto zwrócić uwagę na kolor wyciekającego oleju, choć obecnie nie będzie to tak jednoznaczne, jak w skrzyniach starszego typu:

  • olej silnikowy ma czarną barwę i nieprzyjemny zapach
  • olej z automatycznej skrzyni biegów ma najczęściej kolor czerwony, ale jest też np. przezroczysty lub niebieski
  • olej z manualnej skrzyni biegów ma zazwyczaj żółty odcień
Ile kosztuje naprawa wycieku między skrzynią z półosią?

Najczęściej wycieki oleju ze skrzyni biegów są raczej drobne i dotyczą przede wszystkim połączeń przekładni z półosią. Naprawa w takim przypadku polega na wymianie uszczelniacza lub przegubu, a także uzupełnieniu odpowiedniej ilości oleju w skrzyni. Cena naprawy w dużej mierze zależy np. od ceny samej półosi. Niekiedy kosztuje ona 150 PLN, a zdarza się również, że i 600 PLN. Do kategorii nieszczelności drobnych można zaliczyć też wycieki oleju ze skrzyni biegów na połączeniu obudowy, z tylnego dekla czy poprzez simering na reduktorze.

Jak zlokalizować wyciek z manualnej skrzyni biegów?

Większość problemów z manualną przekładnią zaczyna się od niewielkich rozszczelnień, które jeżeli zostaną szybko rozpoznane, mogą zostać równie szybko usunięte. Najczęstsze objawy wycieków oleju przekładniowego to m.in. szybko zmniejszający się poziom oleju, zapalenie się kontrolki skrzyni biegów czy brunatne plamy pod samochodem o charakterystycznej, nieprzyjemnej woni. Aby mieć zupełną pewność co do tego, że wyciek pochodzi ze skrzyni biegów, wystarczy umieścić pod autem (dokładnie pod przekładnią) papier, gazetę lub biały materiał. W przypadku pojawienia się na pozostawionym w ten sposób materiale oleistych plam, należy jak najszybciej udać się do mechanika, aby uniknąć uszkodzenia albo całkowitego zniszczenia skrzyni biegów.