Śruby koła pasowego i mocowania

Koło pasowe wału korbowego odpowiada za przekazanie siły napędowej na pasek zewnętrzny, dzięki czemu możliwa jest praca m.in. wspomagania kierownicy, klimatyzacji czy ładowania. Śruby koła pasowego pozwalają na częste łączenie koła pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych TVD. Niestety, uszkodzenia kół pasowych w silnikach spalinowych są dość są dość częstym zjawiskiem, a przyczyny takich awarii można podzielić na dwie grupy.

Koło pasowe w samochodzie

Koło pasowe to element, którego podstawowym zadaniem jest napędzanie alternatora, wspomagania układu kierowniczego oraz kompresora klimatyzacji (o ile znajduje się na stanie technicznym auta) przez pasek wielorowkowy. Zbudowane jest ono z dwóch części, które łączy guma sprężysto-tłumiąca mająca na celu tłumienie drgań oraz zestaw śrub koła pasowego. Koło pasowe wału korbowego montowane jest w samochodzie w dwóch różnych odmianach. Pierwszym jest typ otwarty stosowany najczęściej w silnikach benzynowych, w którym obręcz wewnętrzna jest wyposażona w otwory. Drugim typ to typ zamknięty stosowany w jednostkach wysokoprężnych, który posiada obręcz jednolitą. W najnowszych konstrukcjach poddawanych większym drganiom skrętnym ze strony wału korbowego, stosowane jest koło pasowe z dodatkowym tłumikiem drgań TVD.

Działanie tłumika drgań skrętnych, jak sama nazwa wskazuje, polega przede wszystkim na tłumieniu drgań własnych wału poprzez pochłanianie energii drgań oraz zmianę ich częstotliwości. Tłumiki umieszcza się na końcu wału korbowego, w którym występują największe wychylenia skrętne. W standardowym tłumiku drgań skrętnych śruby mocowania koła wału korbowego łączą bezwładną z wałem korbowym. Pochłanianie energii drgań powstaje przy ruchach masy, spowodowanych drganiami skrętnymi.

Koło pasowe to również element paska pomocniczego. Służy on do napędzania urządzeń pomocniczych, stąd nazywany jest również napędem zewnętrznym/pomocniczym, w skrócie ABDS (Accessory Belt Drive System). Jego podstawowym zadaniem jest pobranie momentu obrotowego z wału korbowego jednostki napędowej za pomocą koła pasowego, a następnie przekazanie go na poszczególne elementy układu.

Typowe usterki koła pasowego i układu pasków napędowych w samochodzie

Jak już wspominaliśmy, zjawisko uszkodzeń kół pasowych w silnikach spalinowych jest dość powszechną przypadłością. Przyczyny takich usterek są najczęściej dwie – niewłaściwy montaż lub wada materiałowa oraz nadmierna eksploatacja.

Dostawanie się wody, piachu czy pyłu do układu na skutek braku osłon pod samochodem, niewłaściwe modyfikacje systemu poprzez zmianę np. długości paska lub samo odpalanie jednostki napędowej z kołem pasowym bez obciążenia to wyrok na nim i całym napędzie pomocniczym pojazdu.

Dość częstym błędem jest montowanie nowego koła przy użyciu starych śrub koła pasowego. Montaż tego elementu może być też dokonany przy pomocy jednej centralnej śruby lub poprzez zestaw śrub koła pasowego na odpowiednim promieniu wewnętrznej powierzchni montażu koła względem końcówki wału. Nie zaleca się ponownego używania śrub centralnych. W systemach, w których zastosowano kilka mniejszych śrub montażowych, przy odkręcaniu ulegają one najczęściej odkształceniu. Ponowny montaż takiej śruby koła wału korbowego na nowych kołach nie jest wskazany. Pamiętajmy również o zastosowaniu właściwego momentu do przykręcenia śrub.

Popularni producenci śrub i mocowań koła pasowego

  • INA
  • SWAG
  • Sasic
  • Corteco
  • Dayco
  • SKF
  • Ruville

Kroi się wymiana koła pasowego w najbliższej przyszłości? W iParts.pl przygotowaliśmy pełen zestaw śrub koła pasowego oraz całego osprzętu potrzebnego podczas takiej operacji. Produkty iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.

Zapraszamy do iParts.pl po tanie śruby koła pasowego dostarczane przez najlepszych producentów tego typu asortymentu. Gwarantujemy fachową obsługę techniczną, szeroki wybór części, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Śruby i mocowania części układu pasków napędowych CORTECO
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych CONTINENTAL CTAM
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych ORIGINAL IMPERIUM
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych LUCAS
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych FEBI BILSTEIN
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych SASIC
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych SWAG
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych VAICO
Śruby i mocowania części układu pasków napędowych OPTIMAL