Uszczelki obudowy filtra oleju - podstawy

Filtr, z racji swojej funkcji, oczyszcza olej z większości zanieczyszczeń. Nie znaczy to jednak, że wystarczy często zalewać nowy olej i można zapomnieć o wymianie filtra. Niestety, wielu kierowców bagatelizuje temat filtra, nie pamiętając, jak ważną pełni on funkcję. Co ważne, nie pamiętając o tym elemencie, niszczymy nie tylko olej i filtr, ale również degradacji ulega uszczelka filtra oleju, co dla silnika może mieć poważne konsekwencje.

Filtr oleju w samochodzie

Podczas jazdy samochodem olej nieustannie krąży w jednostce napędowej. Niestety, podczas pracy silnika wraz z powietrzem trafiają do niego różnego rodzaju zanieczyszczenia, w tym bakterie, grzyby, a nawet drobiny piasku. Zabrudzenia generuje również sam proces spalania. Olej rozprasza je i przenosi, natomiast filtr wyłapuje wszystkie zabrudzenia podczas każdego obiegu. Oczywiście, tylko prawidłowo działający filtr oraz sprawna technicznie uszczelka podstawy filtra oleju jest w stanie to zrobić.

Niestety, nawet najlepszy filtr nie jest w stanie wychwycić stu wszystkich zanieczyszczeń w stu procentach. Z czasem zabrudzenia zaczną się kumulować w takim stopniu, że będą mogły nie tylko osiadać na elementach silnika, ale również zmienić właściwości oleju. Jak więc widać, systematyczna wymiana oleju i filtra to konieczność. Filtr należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu zawsze podczas wymiany oleju silnikowego. Taki serwis należy wykonać raz w roku lub ściśle według interwałów wymiany zalecanych przez producenta samochodu. Najczęściej jednak wymianę filtra oleju wraz z olejem silnikowym zaleca się wykonywać co 10 – 30 tys. kilometrów, w zależności od marki i modelu pojazdu.

Jakie zanieczyszczenia usuwa filtr z oleju silnikowego?

Filtr oleju wyposażony dodatkowo w oringi filtrów oleju oczyszcza olej z zanieczyszczeń mniejszych niż 1/50 milimetra. Chodzi tutaj zarówno o elementy organiczne, jak i nieorganiczne (te powstające podczas pracy jednostki napędowej).

Do zanieczyszczeń organicznych można zaliczyć:

  • produkty utleniania
  • elementy spalania i rozkładu oleju silnikowego
  • pozostałości po niespalonym paliwie

Do zabrudzeń nieorganicznych można zaliczyć:

  • cząstki metalu pochodzące z wnętrza silnika
  • pył pochodzący z powietrza

Budowa filtra oleju

Filtr puszkowy wziął swoją nazwę od kształtu swej budowy. W skład tego elementu wchodzi m.in. wkład filtrujący wykonany z papieru odpornego na rozpuszczanie. Przepuszcza on jednak ciecz. Wkład przypomina kształtem złożony akordeon.

W filtrze oleju zamontowany jest zawór przeciw zwrotny (anti-drain), dzięki któremu:  

  • brudny olej nie cofa się do miski
  • po uruchomieniu jednostki napędowej przefiltrowany olej szybciej trafia do jej obiegu

Podobną funkcję co zawór zwrotny pełni zawór, tzw. „eko”, dzięki któremu w filtrze zawsze znajduje się nieco oleju. Pozwala to uniknąć tzw. rozruchu silnika „na sucho”.

Istotnym elementem urządzenia jest uszczelka obudowy filtra oleju, która pozwala utrzymać jego hermetyczność. Nie można również zapominać o zaworze przelewowym (bypass), który w przypadku zapchania wkładu czy zbyt dużej lepkości oleju pozwala na swobodny przepływ niefiltrowanego oleju do jednostki napędowej. Jest to rozwiązanie o wiele lepsze niż całkowity brak smarowania. Istnieją także filtry montowane na stałe w silniku, w których wymienia się jedynie wkłady filtrujące.

Sklep iParts.pl to zestaw uszczelek podstawy filtra oleju w doskonałej relacji ceny do jakości produktu. Wszystkie dostępne części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachowe wsparcie techniczne oraz natychmiastową realizację zamówienia. Tylko w iParts.pl szybko, tanio i profesjonalnie!

Najpopularniejsi producenci

Uszczelka i obudowa filtra oleju ELRING
Uszczelka i obudowa filtra oleju VAICO
Uszczelka i obudowa filtra oleju AJUSA
Uszczelka i obudowa filtra oleju METZGER
Uszczelka i obudowa filtra oleju JAPANPARTS
Uszczelka i obudowa filtra oleju JAPKO
Uszczelka i obudowa filtra oleju ASHIKA
Uszczelka i obudowa filtra oleju FEBI BILSTEIN

FAQ

Kiedy wymieniać uszczelkę obudowy filtra oleju?

Uszczelka obudowy filtra oleju to bardzo ważny element całego układu, dzięki któremu zachowana jest szczelność w okolicach wspomnianego filtra. Zasadniczo, w większości przypadków producenci pojazdów nie wskazują potrzeby cyklicznej wymiany tego elementu. Jest ona konieczna tylko wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia uszczelki, co bardzo często powoduje powstanie uciążliwych wycieków. Wymiana uszczelki obudowy filtra oleju jest więc wykonywana sporadycznie, tylko w określonych przypadkach.

Gdzie występuje obudowa filtra oleju?

Obudowa filtra oleju występuje w silnikach, które posiadają wymienny wkład filtra oleju. W wielu samochodach okresowej wymianie podlega cały filtr, są jednak na rynku rozwiązania, które opierają się na wymianie samego wkładu filtra. Wówczas stosowana jest specjalna obudowa, w której taki wkład jest montowany i przy okazji spełnia ona szereg dodatkowych zadań. Tego typu obudowy są najczęściej złożone z pokrywy filtra, a także specjalnego elementu pozwalającego na zachowanie jego właściwej pozycji.

Jakie objawy daje uszkodzona uszczelka obudowy filtra oleju?

Objawem uszkodzonej uszczelki obudowy filtra oleju w samochodzie jest nieszczelność. Zerwana lub zniszczona uszczelka przepuszcza olej, który w układzie ma określone ciśnienie, co powoduje jego ubytki. Głównym problemem jest uciążliwe zanieczyszczenie całej jednostki napędowej, a także plamy pojawiające się pod samochodem. Mocne uszkodzenie tego elementu może powodować znaczne ubytki oleju, co z pewnością nie wpłynie korzystnie na kondycję naszej jednostki napędowej.

Ile kosztuje uszczelka obudowy filtra oleju?

Ceny zakupu nowych uszczelek obudowy filtra zaczynają się już od kilkunastu złotych. Najprostsze w budowie i najtańsze tego typu uszczelki mogą kosztować nawet 10 do 12 złotych. Koszty oczywiście zależne są od modelu i wersji samochodu, do jakiego są one dedykowane. Cena zależy również od danego producenta. W ofercie sklepu internetowego iParts.pl znajdziecie Państwo wiele świetnej jakości części, które dostępne są w bardzo korzystnych dla klientów cenach.

Jak często należy wymieniać uszczelkę obudowy filtra oleju?

W wielu przypadkach producenci nie podają konkretnych przebiegów, po których należy wymieniać uszczelkę obudowy filtra oleju. Taka wymiana jest konieczna dopiero wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia tego elementu. Do zniszczenia uszczelki dochodzi najczęściej podczas dokręcania obudowy. Minimalizować ryzyko jej awarii można przez odpowiednie nasmarowanie jej powierzchni przed przykręcaniem obudowy. Dzięki temu uszczelka zachowa swoje właściwości, a jednocześnie będzie mniej podatna na przerwanie.