Wybierz markę:
Łańcuszek pompy oleju - napędu pompy olejowej
Żaden silnik spalinowy nie będzie prawidłowo pracować bez odpowiedniego smarowania. Samochodowa jednostka napędowa jest zbudowana z ogromnej ilości części, które działają synchronicznie w oparciu o ruch obrotowy, sprzęgający lub/i posuwisto-zwrotny. Aby ich powierzchnie stykowe tych elementów nie uległy zbyt szybkiemu zużyciu, konieczne jest stworzenie stabilnego filmu olejowego, który eliminuje tarcie o siebie najważniejszych części silnika na sucho. Zapewnia to pompa oleju i jej napęd, czyli łańcuch pompy oleju.
Pompa olejowa w samochodzie
We współczesnych autach spotykamy najczęściej dwa rodzaje układu smarowania silnika. Większość samochodów posiada mokrą miskę olejową. Niektóre modele SUV-ów i aut stricte sportowych mają zamontowane bardziej złożone systemy suchej miski olejowej. Bez względu jednak na to, jakim rozwiązaniem dysponuje pojazd, łańcuch napędu pompy oleju będzie w nim stałym i integralnym elementem.
Pompa olejowa zapewnia właściwą ilość środka smarnego wszystkim elementom silnika, dzięki czemu przez cały czas znajduje się na nich odpowiedniej grubości film ochronny. Pompa jednak to nie tylko skuteczne zabezpieczenie całej jednostki napędowej, ale również odpowiada ona za efektywne czyszczenie silnika z odpadów metalowych oraz właściwe jego chłodzenie.
Budowa i zasada działania układu smarowania
W silnikach spalinowych pompy oleju najczęściej posiadają budowę pompy zębatej o zazębieniu wewnętrznym lub zewnętrznym. Napędzana jest ona przekładnią zębatą od wału korbowego lub przekładnią łańcuchową. W zależności od wymiarów i rodzaju, pompy oleju pracują w przedziale prędkości obrotowych od 500 do 4000 obr./min.
W momencie, gdy wał korbowy zaczyna się obracać, uruchamiany jest łańcuszek pompy oleju. Koła zębate zaczynają się poruszać, zbierając smar z wnęki. Dochodzi do zasysania oleju ze zbiornika. W standardowych silnikach z mokrą miską olejową schłodzony olej płynie bezpośrednio przez filtr za pomocą odpowiednich kanałów do każdego elementu jednostki napędowej.
W jednostkach posiadających suchą miskę olejową, układ jest wspomagany najczęściej dwiema pompami (niekiedy nawet trzema). Jedna odpowiada za ssanie, natomiast zadaniem drugiej jest wyładowanie. Pierwszy z mechanizmów, poprzez napęd pompy oleju, zbiera środek smarny z miski olejowej i przepuszcza go przez filtr do oddzielnego zbiornika. Z kolei drugi zużywa olej z tego zbiornika, dostarczając go pod ciśnieniem poprzez kanał do poszczególnych elementów jednostki napędowej. Aby uwolnić nadmierne ciśnienie, system wykorzystuje zawór redukcyjny.
Standardowa pompa olejowa posiada hermetycznie zamkniętą obudowę i zawiera dwa biegi. Pierwszy z nich jest liderem, natomiast drugi „zwolennikiem”. Łańcuch pompy olejowej wraz z całym jej napędem znajduje się na wale, który jest połączony z napędem silnikowym. W korpusie mechanizmu jest komora, do której zasysany jest środek smarny. Zbiornik oleju z siateczką jest połączony z korpusem mechanizmu. Element ten powinien znajdować się w najniższym punkcie miski olejowej.
Sklep iParts.pl oferuje kompletny napęd pompy oleju do każdego typu silnika z gwarancją producenta. Zapewniamy specjalistyczne wsparcie techniczne, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Czym jest smok oleju? Jaką funkcję w układzie smarowania silnika pełni ten właśnie element?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Liczy się przebieg, czy motogodziny? Co jest lepszym sposobem określania stopnia zużycia silnika spalinowego w samochodach osobowych?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Pompa oleju to niewielkich rozmiarów urządzenie, najczęściej umieszczone od strony rozrządu lub paska wieloklinowego. Ta drobna puszka przytwierdzona jest do słupka silnika, a zasilać ją może pasek lub łańcuch prosto z wału korbowego. Łańcuch pompy oleju odgrywa ogromną rolę, ponieważ odpowiada za przekaz momentu obrotowego z jednostki napędowej na pompę oleju. W związku z tym bardzo ważna jest regularna kontrola stanu łańcucha i dbanie o to, by utrzymywać go w dobrej formie, zwłaszcza w przypadku intensywnej eksploatacji pojazdu.
Łańcuch pompy oleju stanowi bardzo istotny element, gwarantujący niezakłóconą pracę pompy oleju i prawidłowe przekazywanie momentu obrotowego z jednostki napędowej na pompę. Uszkodzenie łańcucha lub jego zużycie może objawiać się głośnymi dźwiękami w czasie pracy tego elementu. Najważniejsze, by jak najszybciej doprowadzić do wymiany łańcucha – jego zerwanie skutkuje najczęściej utratą ciśnienia oleju, a w konsekwencji może spowodować poważną awarię silnika.
Wymiana łańcucha pompy oleju jest konieczna, gdy tylko pojawią się symptomy awarii tego elementu. Nieprawidłowa praca przejawiająca się głośnym dźwiękiem to znak, że łańcuch najprawdopodobniej uległ już zużyciu w wyniku eksploatacji lub jest uszkodzony. Warto wiedzieć, że w przypadku dużych przebiegów łańcuch może się wyciągać, a co za tym idzie odznaczać się o wiele mniejszą precyzją działania. W niektórych sytuacjach łańcuch pęka (zrywa się), co może doprowadzić do bardzo poważnej awarii. Wymiana łańcucha jest również zalecana w przypadku wymiany pompy oleju, nawet jeśli jego stan wydaje się dobry.
W przypadku zakupu łańcucha pompy oleju należy kierować się przede wszystkim jakością produktu, a to wiąże się z wybieraniem produktów znanych i sprawdzonych producentów. Niezależnie od tego, czy nastawiasz się na zakup oryginalnej części, czy na zamienniki – bardzo ważna jest solidność wykonania. Warto również zwrócić uwagę na wykonanie, np. czy łańcuch pompy oleju ma spinkę. Niezmiernie ważne jest także dopasowanie do modelu samochodu – rzecz z jednej strony oczywista, ale może sprawić nieco problemów, dlatego warto wybierać sklepy, gdzie jasno sprecyzowane jest, dla jakich modeli przeznaczono produkt. Ostatnią kwestią, którą dobrze wziąć pod uwagę, jest gwarancja na łańcuch pompy oleju.
Ceny łańcucha pompy oleju są uzależnione od kilku czynników – przede wszystkim od producenta, a także od parametrów technicznych. Koszt łańcucha pompy oleju może być też różny w zależności od modelu samochodu. W ramach naszej oferty znajdziesz warianty odpowiednie dla różnych pojazdów, zarówno w niższych, jak i wyższych cenach, produkowanych przez bardziej i mniej znane marki. Ceny najpopularniejszych łańcuchów pompy oleju wahają się od około 70zł do 290 zł.