Przeczytaj o panewkach korbowodu

Panewki korbowodowePanewki korbowodowe znajdują się w podstawie korbowodu i służą do łagodzenia tarcia wywołanego poprzez obracanie się w nich czopów wału korbowego. W większości jednostek napędowych co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie znajdują się dwie półpanewki), wyposażona jest w specjalną szczeliną, którą prowadzony jest olej silnikowy. Olej silnikowy wykorzystywany jest do załagodzenia tarcia powstałego w trakcie zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Jakie są najpopularniejsze awarie panewek korbowodowych? Wśród nich należy wymienić przede wszystkim obrócenie panewek, co jest charakterystyczne zwłaszcza dla jednostek napędowych z oznaczeniem dCi (dla wersji benzynowej 1,4 i wysokoprężnej 1,9). Do obrócenia panewek korbowych dochodzi w wyniku niewłaściwego smarowania olejem. Jest to spowodowane po części wadą konstrukcyjną w opisywanych jednostkach napędowych, gdyż źle zaprojektowane kanały olejowe sprawiają, że olej nie jest dostarczany w prawidłowej ilości do panewki korbowodu, przez co łożysko zostaje zatarte i dochodzi do jej obrotu. Jest to jeden z wielu powodów, dla którego głównie właściciele samochodów wyposażonych we wspomniane motory powinni szczególnie dbać o regularną wymianę oleju silnikowego (rzadko wymieniany olej może posiadać liczne zabrudzenia, mogące doprowadzić do zapchania kanalików) oraz zaniechać korzystania z licznych preparatów uszczelniających, które również często przyczyniają się do zapchania kanałów, którymi przedostaje się olej silnikowy.