Wybierz markę:
Elektryka silnika samochodowego
Instalacja elektryczna to jeden z głównych układów samochodowych, który ma decydujący wpływ nie tylko na komfort jazdy (systemy wspomagające kierowcę), ale również działanie głównych podzespołów (komputer pokładowy) odpowiedzialnych m.in. za bezpieczeństwo (system ABS, czujniki poduszek powietrznych). Bez odpowiedniego osprzętu elektrycznego nie może się obyć również silnik samochodowy. Odpowiednie sterowanie i zasilanie jednostki napędowej gwarantuje uzyskanie pożądanych osiągów oraz bezawaryjności pracy całego układu napędowego.
Instalacja elektryczna w samochodzie
Za energię dostarczaną do najważniejszych podzespołów samochodowych odpowiada akumulator oraz obsługująca go prądnica (alternator). Do przekazywania energii wykorzystywane są m.in. bezpieczniki, natomiast elementami, które jako pierwsze pożytkują wytworzoną moc, są rozrusznik oraz układ zapłonowy. W większości współczesnych samochodów osprzęt elektryczny silnika wykorzystuje napięcie 12 V, natomiast autobusy i większe auta ciężarowe wymagają dwukrotnie większego, czyli 24 V.
W większości przypadków w samochodach osobowych stosuje się obecnie tzw. instalację jednoprzewodową. W przypadku tego układu warto sprawdzić, czy metalowe elementy nadwozia połączone są z ujemnym biegunem na akumulatorze. Jednocześnie biegun dodatni musi posiadać swoje ujście w postaci odbiornika. Instalacja jednoprzewodowa to najprostszy i najtańszy układ, w którym do dostarczenia energii podzespołom wykorzystuje się tylko jeden przewód.
Instalacja jednoprzewodowa nie jest zalecana z przyczyn bezpieczeństwa do samochodów przewożących ładunki wysokiego ryzyka lub takich, z których mogłyby wyciekać ciecze. W takich pojazdach konieczne jest zastosowanie bardziej zaawansowanej instalacji dwu przewodowej. Dwa dodatkowe przewody umożliwiają bezpieczne wyizolowanie masy pojazdu (metalowe elementy podwozia). Takie rozwiązania wykorzystuje się również w samochodach nieposiadających wielu metalowych części (np. Smart, BMW serii 6, czy Aston Martin DB7). W takich autach nadwozie budowane jest w całości z tworzyw sztucznych (np. z plastiku).
Osprzęt elektryczny jednostki napędowej
Instalacja elektryczny silnika przypomina nieco układ nerwowy, który dostarcza informacje do komputera pokładowego o tym, co dzieje się zarówno z jednostką napędową, jak i całym pojazdem. Elektryczny osprzęt silnika to przede wszystkim podzespoły i części układu zapłonowego oraz układu rozruchowego jednostki napędowej. Układ zapłonowy odpowiada za przetwarzania prądu niskiego napięcia na prąd wysokiego napięcia oraz doprowadzenie tak wytworzonego prądu do świec zapłonowych poszczególnych cylindrów silnika we właściwym momencie. Ma to na celu wywołanie iskrzenia na elektrodach świec. Układ rozruchowy z kolei służy do obracania wału korbowego silnika w chwili jego uruchamiania.
Popularni producenci elementów osprzętu elektrycznego silnika
- Bosch
- Valeo
- Denso
- Magneti Marelli
- CV PSH
- Herth+Buss
- Lucas Electrical
- Lauber
Sklep iParts.pl posiada wszystko, czego potrzebuje silnik samochodowy. Skorzystaj z naszej zaawansowanej wyszukiwarki. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz. Części samochodowe iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku!
Zapraszamy do iParts.pl po kompletny osprzęt elektryczny silnika w atrakcyjnej cenie! Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, najbogatszy wybór asortymentowy na rynku oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Co chroni Twoją jednostkę napędową przed niebezpiecznym spalaniem stukowym?
- Czujnik pedału gazu. Wszystko, co musisz wiedzieć o tym dość mało znanym elemencie Twojego auta
- Czujnik położenia wałka rozrządu, czyli CMP w informacyjnej pigułce
- Co to takiego czujnik obrotów silnika, jak działa i dlaczego jest tak istotny dla prawidłowej pracy silnika?
- Mała rzecz, a może skutecznie zatruć Ci życie. Czujnik temperatury silnika niezbędny do prawidłowej pracy motoru
- Liczy się przebieg, czy motogodziny? Co jest lepszym sposobem określania stopnia zużycia silnika spalinowego w samochodach osobowych?
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?