O zestawie łańcucha rozrządu

Jednym z elementów wchodzących w skład budowy silnika samochodowego jest układ rozrządu, a jego podstawowym zadaniem jest sterowanie urządzeniami, których to celem jest doprowadzenie ładunku wprost do silnika i usunięcie z nich spalin. Kiedyś elementem, który napędzał rozrząd było koło zębate, dzisiaj stosuje się pasek, albo łańcuch rozrządu. Łańcuch rozrządu, obok paska jest najchętniej wykorzystywanym przez producentów elementem do napędzania rozrządu. W najnowszych samochodach większość jednostek napędowych wyposażona jest w turbosprężarkę, a w tej sytuacji lepiej sprawdzi się łańcuch, który może przenieść większy moment obrotowy. 

Według większości ekspertów motoryzacyjnych łańcuch rozrządu jest bardziej niezawodny od jednostek napędzanych paskiem. Kiedyś trwałość łańcucha była długa, a za przykład można podać Mercedesa W123, gdzie wytrzymywał nawet 500 tys. km. Wiąże się to jednak z budową silników, a przez ten czas ich konstrukcja znacznie ewoluowała. Dzisiaj trwałość łańcucha uzależniona jest od trwałości napinacza, czyli średnio jest w stanie wytrzymać ok. 200-300 tys. km, jednak są producenci, którzy wymianę łańcucha zalecają częściej, szczególnie w silnikach o mniejszej pojemności. Wpływ na trwałość tej części będzie miała także intensywność eksploatacji samochodu. Warto co jakiś czas kontrolować stan rozrządu, w tym wykonać badanie rozciągnięcia łańcucha i dokonać kontroli kół zębatych, ślizgów i napinacza. Sygnałem ku wymianie zestawu łańcucha rozrządu jest obecność opiłków metalu na obudowie. Objawami zużycia są także pojawiający się hałas z okolic rozrządu, a także pogorszona praca silnika. W nowszych samochodach zaalarmować może o tym świecąca się kontrolka „check engine”. W porównaniu do paska rozrządu, łańcuch zrywa się bardzo rzadko, jednak jeśli już do tego dojdzie, niestety silnik prawdopodobnie będzie nadawał się do wyrzucenia. 

Najbardziej trwałe łańcuchy spotyka się w starszych modelach Mercedesach, w tym we wspomnianym już modelu W123, jednak i najnowsze modele mające silniki Mercedesa nie budzą większych zastrzeżeń w zakresie wytrzymałości. Dużą trwałość wykazują także łańcuchy rozrządu w samochodach marki BMW, a także nowych jednostkach Toyoty, Renault, czy benzynowych motorach Mazdy. Wymiana łańcucha rozrządu jest znacznie bardziej skomplikowana niż paska. Wiąże się to nie tylko z droższymi częściami, ale też wzrastają koszty robocizny, które wynikają z utrudnionego dojścia do elementów zabudowanych w silniku.