Jaką temperaturę ma jednostka napędowa podczas zwykłej jazdy samochodem? Jeśli nie wiesz, możesz to szybko sprawdzić dzięki czujnikowi cieczy chłodzącej silnika. Pamiętaj, że temperatura jest jednym z najważniejszych parametrów odpowiedzialnych za prawidłową pracę jednostki napędowej, a wszelkie uszkodzenia systemu monitorującego temperaturę silnika może się wiązać z większym zużyciem paliwa, wzrostem emisji spalin, zmniejszoną żywotnością poszczególnych elementów motoru oraz słabszą płynnością samej pracy silnika. Przyjrzyjmy się bliżej czujnikowi temperatury płynu chłodzącego jednostki napędowej ECT.

CTS, ECT, ECTS

Jazda samochodem, siłą rzeczy, powoduje nieustanne nagrzewanie się silnika, w którym dochodzi do ciągłego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby utrzymać jednostkę napędową w odpowiedniej, niskiej temperaturze, potrzebny jest specjalny system chłodzący oparty na chłodziwie. O tym, że silnik pracuje we właściwej lub niewłaściwej temperaturze, informuje nas czujnik temperatury silnika CTS, znany również jako czujnik temperatury płynu chłodzącego ECT lub ECTS. Odpowiada on za pomiar temperatury mieszanki chłodziwa w układzie chłodzenia jednostki napędowej.

Czujnik ECT ściśle współpracuje ze sterownikiem jednostki napędowej ECU, pilnując, by silnik pracował w optymalnym środowisku. W celu uzyskania precyzyjnego odczytu aktualnej temperatury silnika, ECU wysyła regulowane napięcie do czujnika CTS, będącego dwuprzewodowym rezystorem o zwykle ujemnym współczynniku temperaturowym. Czujnik CTS zanurzony w płynie chłodzącym wysyła do komputera pokładowego sygnał, który jest głównym współczynnikiem korekcyjnym podczas obliczania wyprzedzenia zapłonu, czasu trwania wtrysku paliwa oraz zapłonu, a także włączania i wyłączania elektrycznego wentylatora chłodzącego.

Rezystencja ECT

Aby przekształcić zmianę rezystencji ECT w zmianę napięcia, czujnik temperatury silnika musi być podłączony do obwodu najczęściej zasilanego napięciem odniesienia 5 V. Przy zimnej jednostce napędowej i zewnętrznej temperaturze 20 stopni Celsjusza rezystencja czujnika ECT waha się w granicach od 2000 do 300 Ω . W momencie uruchomienia silnika temperatura płynu chłodzącego zaczyna rosnąć. Czujnik ulega stopniowemu nagrzaniu, a jego odporność zmniejsza się proporcjonalnie. W temperaturze 90 stopni Celsjusza rezystencja czujnika ECT mieści się w przedziale od 200 do 300 Ω. W ten oto sposób sygnał zmiennego napięcia zależny od temperatury płynu w układzie chłodzącym samochodu jest przekazywany do komputera pokładowego pojazdu.

Dwa podstawowe rodzaje czujników

Czujnik temperatury silnika to niewielkie urządzenie mierzące zaledwie kilka centymetrów wysokości. Jego dolna część składa się z sensora zanurzonego w płynie chłodniczym, natomiast część górna posiada gwint, na którego końcu znajduje się gniazdko, służące do podłączenia przewodu sterownika ECU. Istnieją dwa główne rodzaje czujników ECT. Pierwszy, to czujnik z ujemnym współczynnikiem temperaturowym, czyli najpopularniejszy obecnie sensor wykorzystywany we współczesnych samochodach. Jego odporność maleje wraz ze wzrostem temperatury. Drugi rodzaj czujnika, to sonda z dodatnim współczynnikiem temperatury. W jej przypadku napięcie oraz rezystencja rosną wraz ze wzrostem temperatury. Tego typu rozwiązania wykorzystywany był w starszych systemach chłodzących takich, jak np. Renix.

Gdy czujnik nie działa…

Jak każdy element znajdujący się pod maską samochodu, również czujnik temperatury silnika może z czasem ulec usterce, wywołując szereg problemów, łącznie z przegrzaniem i zatarciem jednostki napędowej. Najczęstsze objawy uszkodzenia czujnika CTS, to:

  • większe spalanie, a więc niska oszczędność paliwa,
  • problem z uruchomieniem jednostki napędowej,
  • ograniczona wydajność silnika spowodowana błędnym obliczeniem mieszanki paliwowo-powietrznej,
  • przegrzewanie się silnika,
  • nieregularny odczyt temperatury silnika na desce rozdzielczej,
  • ostry dźwięk jednostki napędowej na biegu jałowym,
  • paląca się kontrolka na desce rozdzielczej.

Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego to element nienaprawialny, który musi zostać wymieniony na nowy, najlepiej pochodzący od naprawdę sprawdzonego i godnego zaufania producenta. Jakakolwiek awaria sensora CTS może pociągnąć za sobą bardzo poważne konsekwencje zarówno dla pracy jednostki napędowej, jak i całego samochodu.