Regulatory ciśnienia paliwa

Regulator ciśnienia paliwa jest niewielkich rozmiarów podzespołem, który odgrywa istotną rolę w układzie zasilania paliwem. Wszelkie uszkodzenia tego elementu są trudne do zdiagnozowania, jednak warto na bieżąco kontrolować jego stan, ponieważ jego usterki mogą doprowadzić w krótkim czasie do awarii pozostałych elementów układu wtryskowego oraz wydechowego.

Działanie regulatora ciśnienia paliwa

Regulatory ciśnienia paliwa w samochodzie współpracują bezpośrednio z kolektorem ssącym. Element ten składa się z obudowy, uzwojenia, rdzenia oraz elektromagnesu, a także kulki zaworu. Paliwo trafiające do silnika wpada przez otwór wlotowy. W momencie kiedy ciśnienie przekroczy ustaloną wartość, zawór wylotowy zostaje otwarty, a niespalona benzyna trafia z powrotem do baku. Regulator odpowiada również za to, by opary benzyny nie powodowały powstawania pęcherzyków w przewodach paliwowych biegnących do silnika.

Zastosowanie regulatorów ciśnienia paliwa w samochodach zapewnia zachowanie stałej różnicy ciśnień pomiędzy kolektorem dolotowym, a obwodem zasilania paliwem. Dzięki temu silnik może stabilnie pracować, a dopływ paliwa jest na bieżąco regulowany i nie dochodzi do zalania silnika zbyt dużą ilością benzyny.

Objawy awarii regulatora ciśnienia paliwa w samochodzie

Regulator ciśnienia jest elementem prostym w swojej budowie i działaniu, a co za tym idzie nie ulega on częstym awariom. Regulator w silnikach spalinowych wytrzymuje najczęściej około 200-250 tysięcy kilometrów przebiegu. Najczęściej spotykanymi czynnikami wpływającymi negatywnie na żywotność tego podzespołu jest niska jakość paliwa lub ewentualne zanieczyszczenia znajdujące się w różnych elementach układu.

Objawami uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa może być charakterystyczny zapach niespalonego paliwa wydobywający się z wydechu, utrata mocy, utrudnione uruchomienie zarówno zimnego jak i ciepłego silnika, a także zaświecająca się kontrolka ostrzegawcza dotycząca pracy układu wtryskowego. Jeśli usterka nie zostanie usunięta przez dłuższy czas to może dojść do uszkodzenia katalizatora, co związane jest z dużymi wydatkami, które musimy ponieść podczas wymiany tego elementu. Diagnozując usterkę pamiętajmy, że podobne efekty dają awarie pompy paliwa, pompy wtryskowej lub zatkanego filtra paliwa.

Podobne awarie mogą występować w regulatorach ciśnienia paliwa w silnikach diesla, a ich powodem, oprócz tych wymienionych wcześniej mogą być naprawy wykonywane w polowych warunkach lub w warsztatach nie stosujących się do podstawowych zasad czystości. Układ paliwowy, a zwłaszcza jego elementy, takie jak właśnie regulator ciśnienia czy końcówki wtryskiwaczy są bardzo wrażliwe na najdrobniejsze zanieczyszczenia.

Prawidłowa wymiana regulatora ciśnienia paliwa

Regulatory ciśnienia nie podlegają naprawom, a po ich awarii niezwłocznie powinniśmy wymienić je na nowe. Procedura ta nie jest zbyt skomplikowana jednak musimy pamiętać o paru rzeczach, które zapobiegną tej samej awarii w krótkim czasie. Przystępując do wymiany pamiętajmy, by kupić nie tylko regulator ciśnienia paliwa, ale również oringi, które stanowią uszczelnienie układu. Przed wymianą odepnijmy klemę minusową z akumulatora. Po wyjęciu uszkodzonego regulatora z naszego samochodu zadbajmy, by do układu nie dostały się żadne pyły oraz inne zanieczyszczenia. Naprawa powinna być wykonywana w czystym pomieszczeniu. Po zamontowaniu nowego regulatora ciśnienia paliwa powinniśmy uruchomić silnik, zwiększyć jego obroty i starannie obserwować przez pewien czas, czy nie pojawiają się żadne wycieki.

Popularni producenci regulatorów ciśnienia paliwa

  • SIDAT
  • Bosch
  • Delphi
  • Magneti Marelli
  • Topran
  • Maxgear

Nasz sklep internetowy oferuje klientom szeroki wybór części zamiennych do samochodów wielu popularnych na rynku producentów. W ofercie dostępny jest zarówno tani regulator ciśnienia, jak i droższe zamienniki z górnej półki cenowej oraz jakościowej.

Zapraszamy do skorzystania z szerokiej oferty naszego sklepu. W razie wątpliwości dotyczących doboru odpowiednich części do swojego pojazdu prosimy o kontakt z naszą infolinią. Przypominamy również, że przy zakupach powyżej 399 zł klient może liczyć na darmową wysyłkę.

Najpopularniejsi producenci

Regulator ciśnienia BOSCH
Regulator ciśnienia SIDAT
Regulator ciśnienia MEAT & DORIA
Regulator ciśnienia HOFFER
Regulator ciśnienia MAGNETI MARELLI
Regulator ciśnienia METZGER
Regulator ciśnienia PIERBURG
Regulator ciśnienia TOPRAN
Regulator ciśnienia VDO

FAQ

Ile kosztuje regulator ciśnienia?

Jest to element prosty w działaniu. Jego cena jest zależna od wydajności oraz silnika, dla którego został stworzony. Ceny regulatorów ciśnienia w naszym sklepie zaczynają się od 80 zł, a kończą na częściach za około 170 zł.

Gdzie znajdę regulator ciśnienia paliwa w moim samochodzie?

W większości modeli samochodów osobowych regulator ciśnienia paliwa montowany jest do głowicy silnika za pomocą metalowej obejmy i umiejscowiony na końcu listy wtryskowej. Prowadzą do niego wężyki, przez co jest charakterystycznym elementem.

Jak wymienić regulator ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia paliwa nie kwalifikuje się do naprawy, po awarii musi zostać wymieniony na nowy. Sama wymiana sprowadza się do odłączenia akumulatora, zdjęcia obejm oraz wyjęcia regulatora. Warto jednak pamiętać o tym, by wymienić również wszelkie uszczelnienia znajdujące się w jego sąsiedztwie. Po całej procedurze składamy układ i uruchamiamy silnik.

Czy da się naprawić regulator ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia paliwa jest elementem, na który działają spore siły, jednocześnie musi on być bardzo dokładny i precyzyjny, a co za tym idzie jego naprawa powinna zostać sprowadzona do wymiany kompletnego elementu na nowy. Należy również pamiętać by wraz z częścią wymienić również oringi uszczelniające.

Jak działa regulator ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia otwiera lub zamyka dopływ paliwa do układu wtryskowego. Kiedy ciśnienie osiągnie odpowiednią wartość, regulator otwiera dopływ i niespalona benzyna trafia z powrotem do zbiornika paliwa. Dzięki temu zostaje zachowana różnica ciśnień pomiędzy kolektorem dolotowym, a obwodem zasilania.

Jak rozpoznać usterkę regulatora ciśnienia paliwa?

Uszkodzony, a w zasadzie zużyty regulator ciśnienia paliwa nie redukuje ciśnienia, przez co stale zalewany jest zbyt dużą ilością paliwa. Najbardziej charakterystycznym objawem tej usterki jest zapach niespalonego paliwa wydostający się z rury wydechowej, spadek mocy, a także problemy z uruchomieniem silnika i nieco zwiększone spalanie.