Przerywacz kierunkowskazów samochodowych

Kierunkowskaz samochodowy to oświetlenie równie ważne, co inne źródła światła w pojeździe, pomimo tego, że jego funkcja jest zupełnie inna. Potocznie nazywany migaczem, kierunkowskaz świetlny sygnalizuje zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu samochodu. Istotnym elementem tego rozwiązania jest przerywacz kierunkowskazów, dzięki któremu światełka migają zamiast świecić światłem ciągłym.

Przerywacz do kierunkowskazów w samochodzie

Wynalezienie i zastosowanie kierunkowskazów w samochodzie było w zasadzie nieuniknione i wymuszone sytuacją z początku XX wieku. W latach 20. ubiegłego stulecia motoryzacja zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej była już tak rozwinięta, że ilość wypadków drogowych zaczynała stanowić poważny problem cywilizacyjny. Główną przyczyną zdarzeń drogowych były nieporozumienia kierowców co do obieranego kierunku jazdy. W tamtych czasach sygnalizowanie skrętu odbywało się poprzez wyciągnięcie ręki na zewnątrz pojazdu, jednak taki sposób był nie tylko niewygodny dla kierujących, ale i słabo widoczny dla innych uczestniku ruchu drogowego. Pierwszy kierunkowskaz w postaci unoszonego ramienia z odblaskiem pojawił się w 1928 roku, a jego autorem była niemiecka firma Bosch. Dopiero w 1951 roku marka Hella wprowadziła kierunkowskaz migowy. Już wówczas wykorzystano rozwiązanie znane jako przerywacz do kierunkowskazów.

Sposób działania przerywacza kierunkowskazów

Przerywacz kierunkowskazów to urządzenie elektryczne, odpowiedzialne za dostosowywanie częstotliwości migania kierunkowskazu do obowiązujących standardów. W zależności od marki i modelu samochodu przerywacze kierunkowskazów różnią się pomiędzy sobą budową, jednak w większości tradycyjnych pojazdów osobowych nie stanowią one skomplikowanych konstrukcji. Przerywacz kierunkowskazów 12V zapewnia tym światłom możliwość pulsacyjnego, migającego świecenia zamiast świecenia światłem jednostajnym.

Przerywacz kierunkowskazów to urządzenie elektromagnetyczne, wyposażone w system sterujący, którym jest drut dylatacyjny. Charakteryzuje się on dużym współczynnikiem rozszerzalności liniowej pod wpływem ciepła. Gdy kierunkowskaz jest wyłączony obie pary styków przerywacza są rozwarte. Drut zostaje nagrzewany po włączeniu kierunkowskazu przez prąd płynący z akumulatora do masy przez zworę, drut grzejny, rezystor, uzwojenie elektromagnesu, przełącznik kierunkowskazu oraz lampy migowe. Generowane ciepło powoduje wydłużenie drutu, dzięki czemu możliwe jest przyciągnięcie przez sprężynę zwory do rdzenia elektromagnesu. W efekcie styki łączą się, a występowanie pełnego napięcia prowadzi do włączenia lamp.

Typowe usterki przerywacza kierunkowskazów

Uszkodzony przerywacz kierunkowskazów może doprowadzić do ich nieprawidłowego działania, czyli zbyt szybkiego lub zbyt wolnego migania, a w niektórych przypadkach nawet do całkowitego braku działania kierunkowskazu, co może doprowadzić do powstawania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przerywacz kierunkowskazów samochodowych nie podlega naprawie. Należy go wymienić na nowy, pilnując prawidłowego podłączenia przewodów.

W iParts.pl znajdziesz tani przerywacz kierunkowskazów w przystępnej cenie rynkowej. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili nasz system wyświetli pełną listę dostępnych elementów.

Oferujemy wysokiej klasy przerywacze kierunkowskazów renomowanych producentów. Zapewniamy fachową pomoc w doborze odpowiedniej części, najniższe ceny rynkowe, gwarancję producencką oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Przerywacz kierunkowskazów BOSCH
Przerywacz kierunkowskazów ERA
Przerywacz kierunkowskazów HELLA
Przerywacz kierunkowskazów HERTH+BUSS ELPARTS
Przerywacz kierunkowskazów QUINTON HAZELL
Przerywacz kierunkowskazów VEMO
Przerywacz kierunkowskazów SIDAT
Przerywacz kierunkowskazów TRISCAN
Przerywacz kierunkowskazów MEAT & DORIA

FAQ

Jak ważną rolę odgrywa przerywacz kierunkowskazów?

Prawidłowo działający przerywacz kierunkowskazów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Przerywacz gwarantuje odpowiednią pracę kierunkowskazów i świateł awaryjnych, które włączone w odpowiednim momencie wskazują kierunek jazdy, bądź służą sygnalizacji sytuacji awaryjnej. Niekiedy stosowane są do podziękowania innemu kierowcy za wpuszczenie naszego pojazdu do ruchu. Uszkodzenie przerywacza kierunkowskazów, czyli jego szybkie, czy wolne miganie, bądź całkowity brak działania, może być przyczyną wypadków drogowych. Jeśli stwierdzimy, że przerywacz kierunkowskazów nie działa, należy go jak najszybciej wymienić.

Gdzie jest przerywacz kierunkowskazów w samochodzie?

Aby  naprawić przerywacz kierunkowskazów, najpierw musimy dowiedzieć się, gdzie się znajduje. Wszystko zależne jest od modelu pojazdu, stąd też przed dokonaniem jakichkolwiek działań dobrze jest przejrzeć dokumentację techniczną samochodu. Na ogół zlokalizowany jest pod maską, bądź pod kolumną kierownicy. Przerywacz kierunkowskazów to niewielka zabudowana plastikiem kostka z wystającymi stykami. Jego naprawa jest niemożliwa. Po wyjęciu przerywacza, należy zastąpić go nową częścią i sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie.

W jaki sposób sprawdzić czy przerywacz kierunkowskazów jest dobry?

Aby sprawdzić poprawność działania przerywacza kierunkowskazów, należy wyjąć go z gniazda, zdjąć przewody, zabezpieczyć je przed zetknięciem się z elementami karoserii i zapamiętać jak były podłączone. Po włączeniu kierunkowskazów za pomocą próbnika powinniśmy odszukać przewód lub styk w gniazdku, gdzie pojawi się napięcie. Kolejną czynnością jest zastąpienie automatu kierunkowskazów przewodem z odizolowanymi końcówkami. Pierwszy z jego końców powinniśmy połączyć ze znalezionym stykiem w gnieździe lub przewodem zasilającym. Drugim końcem należy ostrożnie dotknąć jeden z pozostałych dwóch przewodów. Dotknięcie przewodu masowego może spowodować iskrzenie, a nawet przepalenie bezpiecznika. Zwarcie przewodu zasilającego z przewodem, który łączy przerywacz z kierunkowskazami, powinno oznaczać zapalenie kierunkowskazów po jednej stronie pojazdu. Wówczas możemy mówić o awarii przerywacza.

Jak podłączyć przerywacz kierunkowskazów?

Przerywacz kierunkowskazów do danego pojazdu może mieć dwa lub trzy piny (plus, wyjście plusa i/lub masa). Aby zamontować przerywacz, należy dostać się do regulatora napięcia. Po wyciągnięciu wtyczki, wypinamy pomarańczowy przewód oraz podłączamy do niego, oznaczone literą „L" na przerywaczu, wyjście plusa. Następnie podłączamy zasilanie przerywacza, czyli „plus" oznaczony literą „B" oraz podpinamy do plusa na akumulatorze lub do czarno-czerwonego przewodu w regulatorze. Przerywacz 3-pinowy podłączamy dodatkowo do ramy, masy w akumulatorze, bądź do masy przy regulatorze.

Ile kosztuje naprawa przerywacza kierunkowskazów?

Jak wspomnieliśmy, naprawa przerywacza kierunkowskazów nie jest możliwa. W przypadku awarii, uszkodzoną cześć należy wymienić na nową. Na szczęście zakup nowego przerywacza nie kosztuje zbyt wiele. Koszt zakupu nowej części wynosi od 15 do 50 złotych, w zależności od producenta zakupionej części. Do tego dochodzą koszty naprawy, jakie poniesiemy w zakładzie mechanicznym. Jeżeli jednak posiadamy podstawową wiedzę na temat mechaniki samochodowej, będziemy w stanie wymienić go samodzielnie.