Kolumna amortyzatora - mocowanie

Obecnie najpopularniejszym i najpowszechniej wykorzystywanym rozwiązaniem w przednim zawieszeniu samochodowym jest bez wątpienia kolumna MacPhersona. W tego rodzaju zawieszeniu kolumna amortyzatora pełni jednocześnie funkcję tłumiącą oraz prowadzącą koło. Kolumna MacPhersona posiada niezwykle zwartą budowę i charakteryzuje się kompaktową budową, przez co zajmuje mało miejsca.

Założeniem konstrukcyjnym kolumny amortyzatora jest podparcie ćwiartki auta na kole mocowanym do nadwozia w dwóch miejscach, a mianowicie za pomocą mocowania górnego na łożysku amortyzatora oraz mocowania dolnego za pomocą wahacza poprzecznego. Za obracanie się całej kolumny odpowiada górne łożysko kolumny amortyzatora w momencie skrętu kierownicą samochodu.

Mocowanie kolumny zawieszenia można podzielić na dwa podstawowe rodzaje, a mianowicie: przednie oraz tylne. Mocowanie amortyzatora to przeważnie element gumowo-metalowy, składający się z gumowej uszczelki, łożyska (najczęściej w przednich amortyzatorach), olejowej uszczelki zabezpieczającej oraz podkładki mocowania górnego.

Bardzo ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan mocowań kolumn amortyzatorów. Wielu producentów elementów zawieszenia podaje czas wytrzymałości swoich elementów w przedziale od 1,5 do 2 lat. Jednak nieustanna jazda po bezdrożach lub nierównej nawierzchni najczęściej bardzo szybko skraca termin żywotności mocowań amortyzatorów nawet do kilku miesięcy.  Najczęściej dochodzi do zużycia lub pęknięcia elementów gumowych, uszkodzenia łożysk lub korozji metalowych części.

Na elementach układu zawieszenia nie powinno się oszczędzać. W końcu chodzi o bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy samochodem. Warto więc stosować wyłącznie elementy wysokiej jakości oferowane przez sprawdzonych producentów części do układów zawieszenia samochodowego.