Chłodnica oleju. Czym jest, jak działa i w jaki sposób rozpoznać objawy jej uszkodzenia?

Data:
W kategorii Chłodnica oleju

Jak działa i jakim uszkodzeniom ulega chłodnica oleju chłodzona powietrzem?

Chłodnica oleju to niewielka i dość prosta w budowie część, która spełnia pojedynczą lub (w nowszych wersjach) podwójną rolę. W starszej wersji chłodnica oleju to element, którego jedynym zadaniem jest chłodzenie oleju silnikowego. Olej ten chłodzi z wykorzystaniem pędu powietrza (chłodnica oleju chłodzona powietrzem), przez co jej konstrukcja, montaż i działanie są wyjątkowo nieskomplikowane.

Ze względu na sposób działania, chłodnica oleju chłodzona powietrzem umiejscawiana jest w pobliżu głównej chłodnicy i właśnie ze względu na to położenie większość możliwych uszkodzeń tego elementu to uszkodzenia mechaniczne. Wystarczy niewielki kamyczek czy dowolny inny przedmiot uderzający w chłodnicę oleju, by doszło jej uszkodzenia, które – w tym konkretnym przypadku – objawia się niemal wyłącznie pod postacią wycieku oleju. Jeśli dojdzie do uszkodzenia chłodnicy oleju chłodzonej powietrzem, o wycieku oleju dowiecie się na co najmniej dwa sposoby. Jeśli nie zorientujecie się np. po spostrzeżeniu ciemnej plamy powstałej pod maską po dłuższym postoju, o wszystkim poinformuje nas kontrolka wskazująca na niski poziomu oleju silnikowego.

Dlaczego uszkodzenie chłodnicy oleju z doprowadzeniem płynu chłodniczego bywa tak niebezpieczne?

Bardziej zaawansowanym technicznie i w ostatnich latach znacznie chętniej stosowanym rozwiązaniem jest chłodnica oleju z doprowadzeniem płynu chłodniczego. Tego typu chłodnice pełnią podwójną rolę – w zależności od potrzeb potrafią chłodzić lub rozgrzewać olej silnikowy. Ta druga umiejętność chłodnicy jest niezwykle korzystna z punktu widzenia pracy i trwałości silnika. Tego typu chłodnica zapewnia dodatkowe (wymuszone) podgrzewanie oleju od momentu uruchomienia silnika, co przyśpiesza wzrost jego temperatury do poziomu optymalnego dla jakości smarowania wszystkich elementów silnika.

Niestety, chłodnica oleju z doprowadzeniem płynu chłodniczego ma też swoje wady. Najpoważniejszą jest dwojaki efekt jej uszkodzenia. Wprawdzie chłodnice tego typu znajdują się w bezpośredniej bliskości silnika i raczej nie psują się zbyt często, ale kiedy już dojdzie do ich awarii, może powstać poważny lub bardzo poważny problem. Objawem uszkodzenia chłodnicy oleju z doprowadzeniem płynu chłodniczego zwykle jest jej rozszczelnienie. Kiedy już do tego dojdzie, możemy mieć do czynienia z jednym z dwóch efektów. W wersji optymistycznej rozszczelnienie to doprowadzi do przedostania się oleju do układu chłodzącego, co poważnie obniży jego sprawność. W wersji pesymistycznej – do przepływu płynu chłodniczego do układu smarowania. W takiej sytuacji może dojść do zatarcia i zniszczenia silnika.

Na koniec uwaga, którą warto potraktować poważnie. Nigdy nie kupujcie używanych chłodnic oleju. Ocena ich faktycznego stanu jest praktycznie niemożliwa, a ryzyko – zwłaszcza w przypadku chłodnic oleju z doprowadzeniem płynu – zdecydowanie zbyt wielkie.


Dodaj swój komentarz