Uszczelka EGR - chłodnicy spalin, zaworu

Zadaniem układu EGR jest kierowanie części spalin do układu dolotowego silnika, co wpływa na zmniejszenie zanieczyszczania środowiska podczas jazdy samochodem. Aby mógł on pracować zgodnie z założeniami, wszystkie jego elementy, takie jak na przykład uszczelka chłodnicy spalin, muszą być sprawne. Często zdarza się, że kierowcy, widząc pogorszenie pracy silnika, podejrzewają awarię jednego z elementów układu. Jak jednak rozpoznać, że za problemy odpowiada uszkodzona uszczelka EGR?

Uszczelka zaworu EGR – za co odpowiada?

Zawór EGR jest bardzo ważną częścią pojazdu, która odpowiada za zmniejszenie emisji spalin, przez co wpływa na redukcję zanieczyszczenia środowiska spowodowanego pracą silnika. Właściwe działanie wszystkich elementów tego układu jest więc niezwykle istotne. Jednym z podzespołów, który musi być sprawny, by zawór pracował prawidłowo, jest uszczelka EGR. Odpowiada ona za zachowanie szczelności całego układu, tak by mógł on działać zgodnie z założeniami. Ze względu na to, że jej środowisko pracy jest bardzo wymagające, zdarza się, że ulega ona awariom. Uszkodzona uszczelka zaworu EGR może jednak powodować poważne problemy.

Jeżeli więc podejrzewamy, że jest ona nieszczelna, warto zweryfikować jej sprawność oraz w razie konieczności dokonać wymiany. Uszczelki EGR pochodzące od sprawdzonych producentów ma w ofercie nasz sklep internetowy. Ze względu na to, że dostępne są tu części do praktycznie wszystkich samochodów, znalezienie odpowiedniego podzespołu na pewno nie będzie problemem.

Uszkodzona uszczelka zaworu recyrkulacji spalin EGR – objawy

Rozpoznanie, że za problemy z pojazdem odpowiada uszkodzona uszczelka chłodnicy spalin nie jest proste. Istnieją jednak pewne objawy, które mogą wskazywać, że należy wziąć pod uwagę to, że mogło dojść do jej awarii. Sygnałem, który może sugerować, że uszczelka zaworu recyrkulacji spalin EGR powinna zostać wymieniona jest zapalona kontrolka, która informuje o konieczności sprawdzenia silnika. Nie zawsze jednak samochód poinformuje kierowcę w ten sposób o zaistniałej awarii. Dlatego właśnie warto zwracać uwagę także na inne symptomy. Uszkodzone uszczelki EGR mogą powodować na przykład spadek mocy silnika, a co za tym idzie, zwiększenie spalania – kierowcy w takich sytuacjach zwykle mocniej wciskają pedał gazu. Innym częstym objawem uszkodzenia jest także wydobywanie się ciemnego dymu z układu wydechowego.

Często jednak trudno jest zweryfikować, czy za powyższe objawy odpowiada uszkodzona uszczelka EGR, czy też inny element układu. Dlatego właśnie, kiedy nie jesteśmy pewni, co jest powodem problemów, warto powierzyć sprawdzenie sprawności pojazdu specjaliście, który posiada odpowiednie narzędzia diagnostyczne.

Wymiana uszczelki EGR

Uszczelka zaworu recyrkulacji spalin EGR powinna być sprawna przez tak długi czas, jak inne elementy układu. W większości przypadków wymiana będzie konieczna po przejechaniu około 100-150 tysięcy kilometrów. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach zużycie podzespołów może nastąpić znacznie szybciej, dlatego bardzo ważne jest obserwowanie, czy nie pojawiają się żadne niepokojące objawy awarii. Gdy dokonujemy już wymiany, warto pamiętać, by wybrać uszczelkę EGR jak najwyższej jakości. Takie produkty ma w ofercie nasz sklep. Dzięki temu zyskamy pewność, że przez długi czas nie będzie konieczności ponownego dokonywania wymiany.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelki EGR AJUSA
Uszczelki EGR ELRING
Uszczelki EGR FA1
Uszczelki EGR HOFFER
Uszczelki EGR MEAT & DORIA
Uszczelki EGR VEMO
Uszczelki EGR FAST
Uszczelki EGR Dr.Motor Automotive
Uszczelki EGR SIDAT

FAQ

Kiedy warto wymienić uszczelkę EGR?

Uszczelkę zaworu EGR należy wymienić w dwóch przypadkach. Po pierwsze, powinna ona zostać wymieniona na nową, kiedy wyjmujemy nasz zawór z samochodu. Ponownie użyta uszczelka nigdy nie zachowa pełnej szczelności, a taka jest potrzebna w układzie recyrkulacji spalin. Drugi przypadek jest wtedy, kiedy uszczelka ulegnie zerwaniu lub innemu uszkodzeniu, a nasz układ EGR traci swoją szczelność. Są to dwie sytuacje, kiedy powinniśmy wymienić ten element na nowy.

Gdzie znaleźć uszczelkę zaworu EGR?

Uszczelka zaworu EGR znajduje się pomiędzy samym zaworem, a pozostałymi elementami układu. Odpowiada za zachowanie pełnej szczelności układu. Dzięki uszczelce wszystkie elementy idealnie są do siebie dopasowane, a w przypadku tak wymagających układów, jak EGR jest to konieczne. Uszczelkę zaworu EGR można wyjąć z układu dopiero po całkowitym odkręceniu samego zaworu od pozostałych elementów.

Ile kosztują nowe uszczelki EGR?

Ceny uszczelek zaworów EGR zaczynają się już od kilkunastu złotych. W przypadku niektórych samochodów i rozwiązań ich cena rośnie nawet do kilkuset złotych, jednak są to odosobnione przypadki. Koszt zakupu takiego elementu jest uzależniony również od producenta samej części. W ofercie naszego sklepu internetowego możecie Państwo znaleźć produkty, które pochodzą od renomowanych i sprawdzonych marek, a które oferowane są w bardzo korzystnych cenach.

Za co odpowiada uszczelka zaworu EGR?

Rolą uszczelki zaworu EGR jest zachowanie pełnej szczelności całego układu. System recyrkulacji spalin sprawia, że część efektów spalenia paliwa w komorze silnika, ponownie trafia do tego samego miejsca. Dzięki temu spaliny są oczyszczone ze szkodliwych dla ludzi i środowiska substancji. EGR to jeden z pierwszych, poza katalizatorem, ekologicznych rozwiązań, które były montowane w samochodach już pod koniec ubiegłego stulecia.

Czy można jeździć samochodem z uszkodzoną uszczelką zaworu EGR?

Jakiekolwiek uszkodzenie lub rozszczelnienie układu EGR może negatywnie wpływać na pracę naszej jednostki napędowej. Pojawienie się kontrolki check engine, problem z zachowaniem pełnej mocy samochodu, falowanie obrotów, to tylko niektóre efekty spotykane w przypadku nieszczelności w układzie EGR. Uszczelki są więc bardzo istotnym elementem tego systemu, od których w dużej mierze zależy jego sprawność oraz wydajność. Należy więc unikać jazdy w przypadku uszkodzenia uszczelki zaworu EGR. W przypadku awarii warto udać się do wyspecjalizowanego serwisu, który może usunąć źródło usterki.