Części Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo to samochód klasy średniej (segment D) należący do koncernu Ford Motor Company. Jego produkcja rozpoczęła się w 1993 roku, a sama konstrukcja miała zastąpić leciwy już model Forda Sierra. Mondeo wzięło swoją nazwę od łacińskiego zwrotu „mundus”, oznaczającego „świat”. Po usunięciu z oferty sprzedażowej modelu Scorpio, Ford Mondeo stał się głównym produktem w ofercie Forda w Europie. Model ten był sprzedawany również na innych światowych rynkach motoryzacyjnych jednak pod inną nazwą. Dla przykładu, na rynku amerykańskim znany był, jako Ford Contour oraz Ford Mercury Mystique. Dziś natomiast występuje, jako Ford Fusion.

Ford Mondeo I (1992-1996)

ford mondeo 1Ford Mondeo I-generacji zadebiutował w 1992 roku, a w roku następnym wszedł do seryjnej produkcji. To duże, solidne auto rodzinne było początkowo oferowane w trzech wersjach nadwozia, a mianowicie, jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz praktyczne kombi. Koncern Forda projektując ten samochód nie liczył się z kosztami. Wydał na niego blisko 6 mld dolarów, co czyni ten projekt jednym z najdroższych w historii światowej motoryzacji.

Mondeo oparto o płytę podłogową dostarczoną przez Volvo. Samochód został tak zaprojektowany, aby mógł w komorze silnikowej zmieścić dowolny motor, poczynając od 4-cylindrowych rzędowych jednostek, na ogromnych 6-cylindrowych widlastych silnikach kończąc. W Mondeo I-generacji montowano benzyniaki z serii Zetec (1.6-2.0) oraz silniki wysokoprężne Endura DE (1.8). Samochód posiadał przedni napęd przenoszony przez manualną, pięciobiegową przekładnię lub czterobiegowy automat.

Jeśli chodzi o podzespoły wyposażenia i części Ford Mondeo miał być przede wszystkim komfortowy i bezpieczny. Każda standardowa wersja Forda otrzymywała poduszkę powietrzną, wzmocniono boczne słupki, a pasy bezpieczeństwa wyposażono w samonapinacze. Dzięki takim rozwiązaniom Ford Mondeo I otrzymał w 1993 roku tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Za odpowiednią dopłatę można było również otrzymać m.in. centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka oraz rozkładaną tylną kanapę.

Produkcję pierwszego w historii Forda Mondeo zakończono w 1996 roku, a sam samochód okazał się dobrą konstrukcją, docenioną zarówno przez kierowców, jak i ekspertów rynku motoryzacyjnego.

Części Ford Mondeo 1:

Ford Mondeo II (1996-2000)

Ford Mondeo II Druga generacja Forda Mondeo pojawiła się w 1996 roku. W rzeczywistości była to jedynie poprawiona pierwsza wersja samochodu oznaczona symbolem Mk II, opierająca się o tą samą płytę podłogową. Modernizacji poddano wyłącznie nadwozie auta z wyłączenie przednich drzwi oraz dachu. Mondeo II sprzedawano w trzech wersjach nadwozia – sedan, liftback oraz kombi.

Dzięki zamontowaniu nowych części Ford Mondeo II zyskał o wiele większe światła przednie, solidniejszy zderzak przedni oraz tylni, a także nową atrapę chłodnicy dodatkowo ozdobioną chromowanymi listwami. Konstrukcja nadwozia została w całości wzmocniona (strefy zgniotu, słupki drzwiowe, boczne podłużnice podłogi), podnosząc tym samym bezpieczeństwo podczas jazdy. W testach NCAP Mondeo uzyskało trzy gwiazdki, zrównując się tym samym z Oplem Vectrą i pokonując Citroena Xantię oraz Peugeota 406.

Zmiany zaszły również w ofercie dostępnych jednostek napędowych. Dotychczasowy silnik Zetec 1.6 o mocy 90 KM zastąpiono motorem o 5 KM mocniejszym o momencie obrotowym 142 Nm. Niezmieniona pozostała jednostka 1.8 o mocy 116 KM oraz 2-litrowy Zetec o mocy 131 KM. Najpotężniejszy dotychczas w gamie silników benzynowych motor V6 2.5 o mocy 170 KM dostał nowe życie w wersji ST200, generując 205 KM. Dostępny był również turbodiesel Endura-D 1.8 rozwijający moc 90 KM przy momencie obrotowym 177 Nm.

Żywot II-generacji Mondeo dokonał się w 2000 roku. Wówczas zakończono produkcję tego modelu samochodu. Niemniej jednak odniósł on spory sukces, stając się godnym przeciwnikiem aut produkowanych wówczas w Europie oraz w Japonii.

Części Ford Mondeo 2:

Ford Mondeo III (2000-2007)

Ford Mondeo III Kolejna generacja Forda Mondeo o oznaczeniu Mk III została zaprezentowana w 2000 roku, a projekt samochodu skonstruowano w oparciu o nową stylistykę marki Ford (styl New Edge). Nadwozie Mondeo stało się mniej zaokrąglone, a obłe kształty zastąpiono bardziej ostrymi liniami. Bardziej uwydatniono również nadkola oraz wszelkie przetłoczenia, dzięki czemu sylwetka nowego Mondeo nabrała nowocześniejszego i atrakcyjniejszego wyglądu.

Poprzez zastosowanie nowych części Ford Mondeo III zyskał nowocześniejsze, bardziej komfortowe i eleganckie wnętrze w porównaniu z poprzednią generacją. W zależności od wersji montowano m.in. nawigację satelitarną, dobry system audio marki Sony, automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania czy też elektryczne szyby, lusterka oraz regulację foteli. Oferowano różne wersje wyposażenia: Ambiente, Trend, Ghia, Titanium, sportową ST220 czy też Viva.

W zakresie bezpieczeństwa zainstalowano innowacyjny system IPS (Intelligent Protection System), który za pomocą czujników decydował o użyciu konkretnych poduszek powietrznych, kurtyn i poduszek bocznych w zależności od charakteru zdarzenia drogowego. Nowy Mondeo III posiadał również systemy ESP oraz ABS.

W gamie silnikowej wprowadzono m.in. 16-zaworowy motor wysokoprężny 2.0 TDCi ze zmienną geometrią łopatek turbin o mocy: 90 KM, 116 KM oraz 131 KM. Dostępny był również diesel 2.2 Duratorq o mocy 155 KM. Oczywiście w fordowskiej ofercie królowały przede wszystkim benzyniaki od pojemności 1.8, poprzez rzędowy motor 2-litrowy o mocy 143 KM, do 2.5-litrowej jednostki o mocy 170 KM i momencie obrotowym 220 Nm. Najmocniejsze jednostki 4.0 generowały moc 205 KM oraz 226 KM.

Części Ford Mondeo 3:

Ford Mondeo IV (2007-2014)

Ford Mondeo 4Czwarta generacja Mondeo ujrzała światło dzienne w 2007 roku, a w niespełna rok później popularny magazyn motoryzacyjny Top Gear przyznał Fordowi Mondeo IV tytuł Samochodu Roku, ex aequo z Subaru Outback. Najnowsze Mondeo oparto na płycie podłogowej przygotowanej wspólnie z koncernem Volvo. Na tej samej płycie oparto również modele S-Max oraz Galaxy. Mondeo IV oferowano, jako sedan, liftback oraz kombi.

Stylistykę, jaką zastosowano w poprzedniej generacji Forda, zastąpiono nowym nurtem stylistycznym, który nosił enigmatyczną nazwę „Kinetic Design”. W ramach nowego designu, światła przednie zostały poprowadzone o wiele bardziej w kierunku nadkoli auta, a między nimi wkomponowano nową atrapę chłodnicy oraz agresywnie wyglądający wlot powietrza. Po bokach samochodu na całej jego długości zaprojektowano widoczne przetłoczenie, nadające mu eleganckiego, a zarazem dynamicznego wyglądu.

Poprzez zastosowanie nowych podzespołów i części Ford Mondeo IV zyskał m.in. elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, 5-calowy ekran ciekłokrystaliczny LCD połączony z komputerem pokładowym oraz nawigacją satelitarną.

W gamie jednostek napędowych nowego Mondeo znalazło się aż osiem pozycji motorów wysokoprężnych z serii TDCi od 1.6 do 2.2, generujących moc od 115 do 200 KM. Równie bogata była oferta silników benzynowych, poczynając od jednostki 1.6 (110, 120, 125 i 160 KM), poprzez silniki 2.0 (145, 203 i 240 KM), na wolnossącym motorze 2.3 o mocy 161 KM kończąc. Do tego oferowano przekładnię automatyczną lub manualną.

W 2010 roku Ford Mondeo IV przeszedł face lifting. Modele te można rozpoznać m.in. po diodowych światłach do jazdy dziennej oraz systemie Start-Stop. Produkcję tego modelu zawieszono w 2014 roku, wprowadzając najnowszą generację Mk V.

Części Ford Mondeo 4:

Ford Mondeo V (2014)

Ford Mondeo 5Generacja Mk V po raz pierwszy pojawiła się publicznie w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Detroit, jako nowe wcielenie popularnego tam Forda Fusion. Europejska premiera nowego Forda miała miejsce w 2014 roku na targach we Frankfurcie, gdzie zaprezentowano publiczności Mondeo w odmianie Vignale. Jego stylistyka łączyła elementy luksusowe ze sportowymi, a całości dopełniły 20-calowe felgi.

Dzięki zastosowaniu nowych elementów i części Ford Mondeo Mk V zyskał nie tylko na wyglądzie, ale również na funkcjonalności. W standardzie montowana jest m.in. klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, system audio z radioodtwarzaczem CD/MP3 i wejściem USB, poduszki powietrzne czołowe, boczne oraz kurtyny powietrzne, systemy ABS i ESP, układ TMPS, elektryczny hamulec postojowy czy też światła w technologii LED. Dostępnych wersji wyposażenia jest co najmniej 11, tak więc każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Ofertę jednostek napędowych otwierają benzyniaki 1.0 (125 KM), 1,5 (160 KM), 2.0 (203 KM) i 2.0 (240 KM) wszystkie wykonane w technologii EcoBoost. Dalej znajduje się bogactwo jednostek wysokoprężnych TDCi od 1.5 (120 KM) do 2.0 (180 KM) i silnik 2.0 Twin-Turbo TDCi o mocy 210 KM. Paletę jednostek napędowych zamyka motor hybrydowy 2.0 o mocy 187 KM.

Części Ford Mondeo 5:

Sprawdź ofertę części do różnych modeli Forda Mondeo