Części BMW 3

BMW 3

BMW serii 3 to samochód należący do niemieckiej marki BMW, produkowany od 1975 roku w Monachium. Auto zaliczane do klasy średniej (segment D) jest następcą znanego modelu 2002 E114. Seria 3 z czasem okazała się najpopularniejszym oraz najlepiej sprzedającym się modelem BMW w historii tego koncernu. Przez ponad 30 lat produkcji BMW 3 trafiło do grubo ponad 12 milionów odbiorców na całym świecie. Walory estetyczne i technologiczne BMW serii 3 docenili nie tylko kierowcy, ale również eksperci rynku motoryzacyjnego, przyznając temu modelowi m.in. tytuł Światowego Samochodu Roku 2006. Różne generacje trójki zajmowały 20 razy z rzędu prestiżowej miejsca w pierwszej dziesiątce najlepszych aut roku według amerykańskiego magazynu „Car and Drive”.

BMW 3 E21 (1975-1983)

BMW 3 E21BMW E21 weszło do produkcji w 1975 roku, jako odpowiedź koncernu na zapotrzebowanie klientów z tzw. klasy średniej. Początkowo samochód oferowano w dwóch wersjach nadwozia – 2-drzwiowy sedan oraz kabriolet.

W pierwszej wersji BMW z serii 3 montowano silniki benzynowe R4 (1.6, 1.8, 2.0 l) o mocy odpowiednio 76 KM, 91 KM i 110 KM oraz R6 (2.0 i 2.3 l) o mocy 124 KM, 129 KM i 145 KM. BMW serii 3 to typowy samochód tylnio-napędowy, którego napęd był przekazywany przez cztero- lub pięciobiegową manualną skrzynię biegów, albo tez za pomocą 3-stopniowego automatu. Model E21 został wyprodukowany w liczbie ponad jednego miliona 364 tys. egzemplarzy.

Model BMW 3 E21 był oferowany przede wszystkim na rynku europejskim (wersje 316, 320 M10, 318, 320i, 323i, 318i, 315), amerykańskim (wersja 320i) oraz japońskim (wersje 320i, 318i).  Zaletami modelu E21 były na pewno dostępne jednostki napędowe, przestronne wnętrze oraz duża pojemność bagażnika, bardzo dobre właściwości jezdne oraz duża bezawaryjność. Produkcji E21 zaprzestano w 1983 roku, a miejsce tego modelu zajęła wersja E30.

Części BMW 3 E21:

BMW 3 E30 (1982-1994)

BMW 3 E30 BMW E30 to prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny model tej serii. Samochód zadebiutował w 1982 roku, stając się groźną konkurencją dla Audi 80 czy też Mercedesa W201. Sylwetka E30 była o wiele masywniejsza oraz sportowa od poprzedniej wersji i jednocześnie bardziej elegancka, co zdobyło serca oraz portfele kierowców. E30 sprzedał się w liczbie około 2,3 miliona egzemplarzy.

Pomimo zastosowania we wnętrzu dobrej jakości materiałów oraz części BMW 3 E30 może się niektórym wydawać, na pierwszy rzut oka, dość przestarzałe. Jednak, jak na tamte czasy, wyposażenie wnętrza było na przyzwoitym poziomie, a sportowa pozycja za kierownicą i charakterystyka układu napędowego rekompensowała wszelkie niedoskonałości tego modelu. Samochód oferowano, jako 2-drzwiowe coupe, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowy kabriolet.

Jedna najważniejsze w tej generacji BMW było to, co znajduje się pod maską. Bogactwo dostępnych jednostek napędowych było naprawdę duże. Proponowano silniki benzynowe począwszy od pojemności 1.6  i 1.8  w modelach 316, 316i, 318i, 318is (90-136 KM), poprzez 2.0  w 320i (125-129 KM), 2.3 w 323i (150 KM), 2.5  w wersji 325i (170 KM), na sportowych motorach M3, M3 Evo i M3 Evo II (odpowiednio 200, 215 i 238 KM) kończąc. Silniki wysokoprężne to przede wszystkim jednostki 2.4 l 324d i 324td (86-115 KM). Moc jednostek napędowych była przenoszona na tylną oś za pomocą 3- lub 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów lub 4- lub 5-biegowej przekładni manualnej. Układy napędowe w BMW E30 to bez wątpienia jedna z najsilniejszych stron tej generacji niemieckiego samochodu.

Części BMW 3 E30:

BMW 3 E36 (1990-2000)

BMW 3 E36Sylwetka BMW E36 to chyba najbardziej klasyczna bryła samochodu charakteryzująca niemiecki koncern motoryzacyjny. Następca E30 sprzedawany był w różnych wersjach nadwozia, a mianowicie, jako sedan (produkowany do 1998 roku), coupe (do 1999 roku), kompakt (1993-2000), kombi (1993-1999) oraz kabriolet (do 1999 roku). Naturalnymi konkurentami E36 były m.in. Audi A4 oraz Mercedes klasy C.

BMW E36 było produkowane nie tylko na rynek europejski i amerykański, ale także sprzedawano ten model do Indonezji, Malezji, Tajlandii oraz na rynek południowoafrykański.  Dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów oraz części BMW 3 E36 było, jak na tamten okres, dość dobrze wyposażone. W bogatszych wersjach samochód posiadał m.in. komputer pokładowy, klimatyzację, skórzaną tapicerkę czy też elektryczne szyby i fotele.

Oferowano bardzo bogatą gamą silników napędzających E36. Dostępne były motory benzynowe 1.6 M40 (316i), 1.6 M43 (316i), 1.8 M40 (318i), 1.8 M43 (318i), 1.8 M42 (318is), 1.9 M44 (318is), 2.0 M50 (320i), 2.0 M52 (320i), 2.5 M50 (325i), 2.5 M52 (323i), 2.8 M52 (328i). Do gamy silników wysokoprężnych zaliczały się jednostki 1.7 M41 (318tds), 2.5 M51 (325td), 2.5 M51 (325tds). Wersje 2.5 oraz 2.8 generowały moc od 143 (2,5tds) do 193 (2,8i) KM. Najmocniejszą wersją BMW 3 E36 było M3 wyposażone w silnik S50 3.0 dysponujący mocą 286 KM, a także motor S503.2 o mocy 321 KM.

Produkcję BMW 3 E36 zakończono w 1998 roku w wersji sedan, a 1999 roku w pozostałych wersjach nadwoziowych.

Części BMW 3 E36:

BMW 3 E46 (1998-2005)

BMW 3 E46 Czwarta generacja BMW serii 3 otrzymała symbol E46. Samochód zadebiutował na światowym rynku motoryzacyjnym w 1998 roku. Ekspansja sprzedażowa tego modelu niemieckiego koncernu była jeszcze większa niż poprzedniej wersji. E46 sprzedawano na 12 rynkach, a mianowicie, amerykańskim, europejskim, chińskim, egipskim, indonezyjskim, meksykańskim, malezyjskim, filipińskim, rosyjskim, tajlandzkim, wietnamskim oraz południowoafrykańskim. Za projekty różnych wersji nadwoziowych byli odpowiedzialni – Erik Goplen oraz Christopher Bangle. BMW E46 to dość udana konstrukcja, która wielokrotnie była wybierana do najlepszej dziesiątki samochodów przez magazyn „Car and Drive”.

Stylistyka nadwozia E46 znacznie odbiegała od poprzednich modeli BMW tej serii i nabrała zdecydowanie nowocześniejszego charakteru. Również poprzez zastosowanie innowacyjnych podzespołów oraz części BMW E46 oferowało bardzo funkcjonalne i bogate wyposażenie. W standardzie oferowano m.in. elektryczne szyby, klimatyzację oraz ABS. Opcjonalnie można było dodatkowo wyposażyć samochód w np. skórzaną tapicerkę, rozbudowany system audio, nawigację satelitarną, szyberdach, 8 poduszek powietrznych czy też podgrzewane i klimatyzowane fotele.

W gamie jednostek napędowych montowanych w E46 znajdowało się 12 silników benzynowych (m.in. 318i/Ci 118 KM, 318i/Ci/ti 143 KM, 318Ci 150 KM, 320i/Ci, 323i/Ci/ti/xi oraz 328i/Ci, mające od 150 KM do 193 KM, wersja 330i/Ci/xi 231 KM) oraz 5 motorów wysokoprężnych (wersje 318d i 318td o mocy 116 KM, 320d, 320td i 320cd generujące 136 KM i 150 KM, 330d, 330cd,330xd generujące od 184 KM do 204 KM).

Generacja E46 BMW przestała być produkowana w 2005 roku, jej następczynią został model oznaczony kodem E90.

Części BMW 3 E46:

BMW 3 E90 (2004-2011)

BMW 3 E90 Piąta generacja BMW serii 3 miała ogromne znaczenie dla niemieckiego koncernu. To za sprawą modelu E90 powszechnie uznano BMW Group za jednego z największych światowych producentów samochodowych. Tylko przez pierwszy rok produkcji sprzedano blisko 230 tys. egzemplarzy E90. Samochód był dostępny w wersji sedan, cabrio, coupe oraz kombi.

Projekty nowych wersji nadwoziowych BMW E90 przygotowali: Joji Nagashima, Marc Michael Markefka (coupe, cabrio), Christoph Nordmann (kombi) oraz Chris Bangle. Samochód zyskał o wiele więcej krągłości, a jego ogólny wygląd miał nawiązywać do modeli serii 7 oraz 5. Model E90 stał się dłuższy oraz szerszy od generacji E46, dzięki czemu wnętrze auta stało się jeszcze bardziej przestronniejsze. Nic dziwnego więc, że E90 cieszyło się dużą popularnością wśród rodzin.

Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów oraz nowoczesnych części BMW 3 E90 oferowało bogate wyposażenie już w wersji standardowej. Należało do niego, m.in.: system ABS z ASR, aluminiowe felgi, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, zestaw audio czy też elektrycznie sterowane szyby. Jeżeli chodzi o listę dodatkowego, opcjonalnego wyposażenia, to jest ona tak długa, że wymienienie wszystkich elementów zajęłoby sporo czasu.

Równie bogata jest oferta silnikowa dedykowana do generacji E90. Jednostki benzynowe, to m.in.: 1,6 (316i) o mocy 122 KM, 318i o mocy od 129 do 143 KM, 320i od 150 do 170 KM, 320si 173 KM, 323i od 177 do 203 KM, 325i 218 KM, 328i 233 KM oraz 330i 272 KM lub 304 KM. Dostępna jest także odmiana 335i 3.0 l, generująca 306 KM. BMW wypuściło w 2007 roku wersję M3 z silnikiem V8 4.0 o mocy 420 KM, a także lżejsza i mocniejszą odmianę M3 GTS z silnikiem 4.4 o imponującej mocy 450 KM.

Nie brakowało również w ofercie silników wysokoprężnych, w tym m.in. 316d o mocy 115 KM, 318d (od 122 do 143 KM), 320d (od 163 do 184 KM) i 325d (od 197 do 204 KM). Najmocniejsze dostępne diesle to 330d rozwijający od 231 do 245 KM oraz 335d, generujące potężne 286 KM i 580 Nm.

BMW 3 E90 to przełom w działalności niemieckiej marki. Samochód odniósł zarówno marketingowy, jak i komercyjny sukces. Jego produkcja zakończyła się w 2011 roku, a jego miejsce zajął model oznaczony symbolem F30.

Części BMW 3 E90:

BMW 3 F30 (2011)

BMW 3 F30Najnowsza generacja BMW serii 3 jest jeszcze bardziej luksusowa od swoich poprzedniczek, oferując również o wiele lepsze osiągi. Samochód sprzedawany jest w wersji nadwozia sedan oraz kombi. Opcje coupe oraz kabriolet zostały odseparowane od tej generacji i są dostępne, jako seria 4. Projekty BMW 3 przygotowali: Christopher Weil (sedan) oraz Jean-Francois Huet (kombi).

Nadwozie nowego BMW zaprojektowano w bardzo dynamicznym stylu. Konstrukcja auta po raz kolejny została wydłużona o blisko 100 mm oraz poszerzona o prawie 50 mm. BMW wprowadziło 4 pakiety, dzięki którym można indywidualnie dobrać wygląd zderzaków, listew okiennych czy też reflektory do swoich potrzeb.

Dzięki bogactwu podzespołów oraz innowacyjnych części BMW F30 oferuje w standardowym pakiecie wyposażenia m.in. systemy ABS, ASR, ESP, przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne czy też elektryczne szyby i lusterka. Dodatkowe, opcjonalne wyposażenie obejmuje np. wielostrefową klimatyzację, różne rodzaje tapicerki, system kamer parkowania, aktywny tempomat, asystenta hamowania i wiele innych funkcjonalnych podzespołów.

Modernizacji poddano ofertę jednostek napędowych, aby dopasować ją do wymogów norm Euro 6. Podstawowym silnikiem F30 jest 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 136 KM lub 170 KM. Kolejny motor to 2-litrowa jednostka o mocy 184 KM lub 245 KM oraz 3-litrowa silnik z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, który rozwija 306 KM. Napęd w tych silnikach jest przekazywany za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatu z ośmioma przełożeniami.

Ofertę turbodiesli otwiera silnik 2,0 dostępny w wersji z jedną lub dwiema turbosprężarkami i mocy od 116 KM do 218 KM. Większy motor 3.0 z 6-cylindrami też jest budowany z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W słabszej odmianie ma on 258 KM mocy, a w mocniejszej generuje aż 313 KM.

Dostępne są również hybrydy występujące pod nazwą ActiveHybrid 3 z 3-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 306 KM i mechanizmem elektrycznym dającym 40 Kw. W ofercie nie mogło oczywiście zabraknąć modelu M3 z silnikiem S55 3.0 o mocy 306 KM. Po modyfikacjach wykrzesano z tej jednostki mocarne 431 KM.

Części BMW 3 F30:

 

Sprawdź ofertę części do różnych modeli BMW 3