Aktuator - penumatyczny regulowany element nastawczy

Aktuatory to człony wykonawcze i stanowią bardzo ważny element układów mechatronicznych. Termin „aktuator” pochodzi od łacińskiego wyrazu „agitare”, który oznacza poruszanie, napędzanie. Podstawowym zadaniem aktuatorów jest zmiana wielkości nastawiających o małej mocy, z wykorzystaniem dodatkowej energii, w wielkości fizyczne o wyższym poziomie energii, w celu oddziaływania na proces. Właściwości aktuatorów mają kluczowy wpływ na wydajność i prawidłowe działanie całego urządzenia mechatronicznego.

Aktuator, czyli pneumatyczny regulowany element nastawczy, wykorzystywany jest w mechanice samochodowej, głównie w układach turbodoładowania silnika. Wykorzystuje on fizyczne właściwości sprężonego powietrza. Aktuator stosowany jest m.in. w turbosprężarkach z zaworem upustu spalin „Wastegate”, w której jest on połączony z klapą upustową zamontowaną w korpusie turbiny. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest automatyczne ograniczanie maksymalnego doładowania silnika, przez co zwiększa się żywotność oraz wydajność turbiny.

 


Przykładowe pytania

  • Co to jest Aktuator - penumatyczny regulowany element nastawczy?
  • Aktuator - penumatyczny regulowany element nastawczy w samochodzie
  • Jak działa Aktuator - penumatyczny regulowany element nastawczy?