Wybierz markę:
Śruby i podkładki głowicy silnika samochodowego
Podstawowym zadaniem głowicy jednostki napędowej jest zamknięcie przestrzeni, w której dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Istotną rolę w prawidłowym uszczelnieniu tej przestrzeni odgrywają śruby głowicy. Dlatego też montując nową lub zregenerowaną głowicę w silniku, należy używać wyłącznie nowych śrub głowicy.
Śruby głowicy w samochodzie
Śruby głowicy silnika to elementy konstrukcyjne połączeń uszczelniających, które wytwarzają łączną siłę oddziałującą na uszczelkę głowicy cylindrów. Na przestrzeni dziesięcioleci, wraz z ciągłym rozwojem światowej motoryzacji, śruby głowicy cylindrów były poddawane ciągłym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, aby uzyskane właściwości jak najlepiej odpowiadały wymaganiom coraz nowocześniejszym jednostkom napędowym. Zmianom ulegał nie tylko materiał, z jakiego produkowano te elementy, ale również sama konstrukcja śrub oraz sposób dokręcania głowicy cylindrów do silnika. Obecnie w jednostkach napędowych stosuje się 4 podstawowe rodzaje śrub – z krótkim gwintem walcowym, z długim gwintem walcowym, śruby rozciągliwe spiralne oraz rozciągliwe z tzw. „płynącym trzonem”.
Sposób działania śrub głowicy
Jak już wspomnieliśmy, śruby głowicy odgrywają kluczową rolę w prawidłowym uszczelnieniu przestrzeni, w której dochodzi do procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Ważny jest tutaj odpowiednio rozłożony docisk uszczelniający. Śruby głowicy cylindrów powinny być dociągane zgodnie z podaną w instrukcji naprawczej producenta kolejnością dokręcania. Dociąganie śrub z wykorzystaniem momentów oraz kątów dokręcających skutkuje celowym wykorzystaniem charakterystyki śruby głowicy, dzięki czemu możliwe jest osiąganie niewielkich różnic w sile dociągu tych elementów. W najnowszych konstrukcjach silnikowych śruby dociąga się powyżej swego punktu plastyczności, co wywołuje bezpowrotne ich wydłużenie. W raz dociągniętej śrubie, oprócz plastycznego wydłużenia, zmieniają się również właściwości jej wytrzymałości oraz ciągliwości materiału. Cała siła powstająca w wyniku dokręcenia śrub głowicy oraz jej równomierny rozkład stanowią kluczowy warunek właściwego funkcjonowania uszczelki głowicy.
Typowe usterki śrub głowicy w samochodzie
W nowoczesnych jednostkach napędowych równomierny rozkład naprężeń i elastyczności w trzonie śruby jest kompensowany wydłużeniem się części konstrukcyjnych i ruchem względnym. W starych śrubach tego typu właściwości zanikają. Gwint śruby głowicy, który już został zastosowany, podlega oddziaływaniu dużych sił, które wpływają na jednostronne zdeformowanie takiego gwintu. Podczas montażu głowicy należy pamiętać, aby stosować wyłącznie nowe śruby. Powtórne wykorzystanie starych śrub montażowych nie zapewni odpowiedniego i równomiernego rozłożenia sił docisku głowicy, a w efekcie doprowadzi do awarii uszczelki podgłowicowej już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
Popularni producenci śrub głowicy
- Febi Bilstein
- Bosch
- Topran
- SWAG
- Ajusa
- Ruville
- Elring
- Corteco
- Bugiad
Żaden silnik samochodowy nie zapewni prawidłowego procesu spalania bez odpowiedniego uszczelnienia komory jednostki napędowej, w tym również głowicy cylindrów. Ogromną rolę w tym aspekcie odgrywają śruba głowicy oraz wysokiej jakości podkładka śruby głowicy. W iParts.pl znajdziesz pełen zestaw tych elementów do każdego modelu samochodu.
Tylko w iParts.pl znajdziesz tanie śruby głowicy o doskonałych parametrach technicznych. Oferujemy wszystkie rodzaje śrub sprowadzane od renomowanych producentów osprzętu silnikowego. Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe rynkowe ceny oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Awaria króćca głowicy układu chłodzenia. Z jakich przyczyn do niej dochodzi i jak należy powstępować w przypadku usterki?
- Liczy się przebieg, czy motogodziny? Co jest lepszym sposobem określania stopnia zużycia silnika spalinowego w samochodach osobowych?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?