Oleje do skrzyń automatycznych
Olej automatycznej skrzyni biegów
W około 90 proc. przypadków główną przyczyną awarii automatycznych przekładni nie są wady konstrukcyjne mechanizmu, lecz nieprawidłowa eksploatacja lub serwisowanie skrzyni biegów. Równie częstą przyczyną awarii w tego typu przekładniach jest ich przegrzanie spowodowane zastosowaniem niewłaściwego oleju do automatycznej skrzyni biegów. Należy pamiętać o tym, że po ok. 5 tys. km przebiegu słabej jakości oleje przekładniowe tracą do ok. 35 proc. swoich właściwości (m.in. gorsza lepkość). Jest to tak zwany efekt starzenia się oleju. Tylko dobry olej do automatycznej skrzyni biegów, odpowiednio serwisowany, jest w stanie uchronić przekładnię samochodową przed uszkodzeniem.
Automatyczna skrzynia w samochodzie
Pierwsze automatyczne przekładnie pojawiły się w seryjnej produkcji w latach 1948-1955 (m.in. Pontiac). Kolebką tego typu rozwiązań są Stany Zjednoczone, których rynek motoryzacyjny został szybko zdominowany przez automatyczne skrzynie biegów, a zdecydowana większość sprzedawanych tam samochodów posiada układ napędowy oparty na zautomatyzowanych rozwiązaniach przekładniowych. W Europie automaty po raz pierwszy pojawiły się latach 1950-1960 głównie za sprawą koncernów Rolls-Royce oraz Daimler-Benz. Od tego czasu automatyczne przekładnie szybko ewoluowały, zyskując nie tylko pod względem konstrukcyjnym, ale również jakościowym. Podobną drogę, siłą rzeczy, przebyły płyny eksploatacyjne do samochodu, w tym głównie olej przekładniowy, który musiał sprostać coraz większym wymaganiom pracy skrzyni biegów.
Obecnie automatyczna skrzynia biegów zaliczana jest do najbardziej skomplikowanych i kosztownych mechanizmów montowanych we współczesnych samochodach. Automat uważany jest także za jeden z najtrudniejszych do naprawy podzespołów. Ze względu na potencjalne koszty napraw warto więc zapewnić skrzyni optymalne warunki pracy, co przełoży się na jej długie, bezawaryjne działanie. Nie wystarczy jednak zachowanie właściwej techniki jazdy (m.in. unikania przeciążeń czy przegrzania skrzyni). Kluczową kwestią jest odpowiedni olej do automatycznej skrzyni biegów.
Płyn przekładniowy do automatów
Kiedy wymieniać i jaki olej do automatycznej skrzyni biegów? Według zaleceń większości producentów pierwsza wymiana płynu przekładniowego powinna mieć miejsce po przejechaniu od 60 do 100 tys. km od momentu wyprodukowania pojazdu, a kolejne co ok. 30 tys. km.
Lepsze syntetyczne oleje ATF (ang. Automatic Transmission Fluid) przeznaczone do przekładni automatycznych charakteryzują się m.in.:
- lepszą stabilnością w niskich i wysokich temperaturach
- skutecznością działania, zapewniając bezawaryjną pracę przekładni
- poprawiają komfort zmiany przełożeń
- redukują temperatury pracy przekładni o ok. 15 stopni Celsjusza
- zwiększają wytrzymałość elementów współpracujących na ścieranie
- wydłużają okresy między serwisowe
Oleje przekładniowe do automatycznej skrzyni biegów różnią się między sobą zarówno składem, jak i właściwościami smarnymi w zależności od rodzaju konstrukcji skrzyni, do której są przeznaczone (np. tradycyjne hydrokinetyczne czy przekładnie dwusprzęgłowe). Ze względu na złożoność tego typu konstrukcji zmieniają się także wymogi co do stosowanego oleju. Dobry olej do automatycznej skrzyni biegów dwusprzęgłowej powinien charakteryzować się przede wszystkim:
- stabilnością termiczną i oksydacyjną
- dobrymi własnościami płynięcia w niskich temperaturach
- możliwościami redukcji temperatury
- skutecznością redukcji tarcia
- wysoką odpornością na duże naciski
- wydajną redukcją zużycia złuszczeniowego (tzw. anti-pitting)
- wysoką odpornością na ścinanie (stała lepkość przez całą żywotność oleju)
- dobrą kompatybilnością z uszczelnieniami
Dobry olej do automatycznej skrzyni biegów
Kluczowa jest jakość oleju przekładniowego. Żle dobrany jest w stanie dokonać wielu kosztownych szkód. Niewłaściwy olej do automatycznej skrzyni biegów zakłóca pracę całego mechanizmu, powodując m.in. trudności ze sterowaniem zmianą biegów, a także negatywnie wpływając na uszczelki przekładni.
Nigdy nie warto oszczędzać na oleju smarującym, zwłaszcza w przypadku przekładni automatycznych. Oszczędności wynikające z wyboru tańszego oleju są naprawdę niewielkie, a konsekwencje mogą być nieporównywalnie bardziej kosztowne, łącznie z koniecznością wymiany skrzyni biegów. Tak dla zobrazowania sytuacji - nowa przekładnia to najczęściej wydatek nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Oleje do automatycznych skrzyni biegów należy przede wszystkim dobierać zgodnie z zaleceniami producenta przekładni, a nie według wskazówek wytwórcy samochodu. Ważne jest, aby wymiana środka smarnego odbywała się podczas pracy jednostki napędowej, ponieważ w momencie pracy silnika olej jest w całości wymieniany, a nie jedynie w jego części. Niewymieniony płyn przekładniowy może stać się przyczyną wielu problemów.
Zapraszamy do iParts.pl po wysokiej jakości płyny eksploatacyjne do samochodu. Nasza cena oleju do skrzyni biegów automatycznej jest jedną z najniższych na polskim rynku!