Zestaw paska klinowego

Pasek klinowy to element montowany zarówno w pojazdach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Napędza on kluczowe urządzenia pomocnicze jednostki napędowej. Jego uszkodzenie czy zerwanie niesie ze sobą ogromne ryzyko uszkodzenia silnika. Wymiana paska to zazwyczaj niewielki koszt. Najlepiej jednak kupić cały zestaw paska klinowego, a także wymienić napinacze.

Pasek klinowy w samochodzie

Pasek klinowy charakteryzuje się dość prostą budową. Ma on trapezowaty przekrój, składający się z warstwy nośnej (stalowe, wzmacniane linki), warstwy podatnej, której głównym składnikiem jest guma lub kauczuk, a także warstwy tkaninowo-gumowej, która oplata cały pasek i jest dodatkowo pokryta taśmą płócienną lub korbową. Taka wielowarstwowa konstrukcja paska zapewnia mu odpowiednią giętkość, wytrzymałość oraz nierozciągliwość.

Komplet paska klinowego służy przede wszystkim do napędzania kluczowego osprzętu jednostki napędowej (m.in. alternator, pompa wody, klimatyzacja, pompa wspomagania kierownicy, itp.). Zerwanie paska prowadzi najczęściej do unieruchomienia samochodu, ponieważ silnik nie jest w stanie dalej przekazywać energii innym układom oraz podzespołom.

Rodzaje pasków klinowych

Dostępnych jest obecnie kilka rodzajów paski klinowego. W starszych samochodach można było spotkać paski wieloklinowe, których główną powierzchnią pracy były boczne krawędzie. W nowszych pojazdach stosowany jest zazwyczaj pasek wielorowkowy, którego powierzchnia w całości pracuje na kole pasowym. Takie rozwiązanie pozwala na dłuższą, cichszą oraz wydajniejszą pracę. Profilaktycznie jednak wymianę paska należy przeprowadzić po przejechaniu około 30 tys. km lub po upływie maksymalnie 4 lat eksploatacji samochodu.

Typowe usterki paska rozrządu w samochodzie

Kiedy zestaw paska klinowego będzie nam niezbędny? Na pewno w momencie, gdy pojawią się pierwsze piski i nienaturalne dźwięki dochodzące z okolic rozrządu. Wówczas będziemy mieli pewność, że albo żywotność paska dobiega końca, żle pracują koła pasowe lub też pasek został nieprawidłowo założony.

Komplet paska klinowego, który został mocno wyeksploatowany, będzie zapewniał o wiele gorsze właściwości tarcia niż nowy element. Będzie to szczególnie odczuwalne zimą oraz podczas deszczowej aury. Pojawiający się luz pomiędzy paskiem a kołem pasowym wywołuje piszczenie, które z czasem eskaluje, obciążając coraz bardziej alternator. Piski jednak nie muszą świadczyć o zużyciu paska, lecz o jego nieodpowiednim zamontowaniu. Warto więc zwrócić uwagę na napięcie paska, które powinno wynosić od 5 do 15 mm. Winowajcą może być również wyślizgane koło pasowe.

Popularni producenci zestawów paska klinowego

  • SKF
  • Bosch
  • Lemforder
  • Gates
  • Dayco
  • INA
  • Hella
  • SNR
  • Meyle

Zestaw paska klinowego to podstawowy zestaw naprawczy całego mechanizmu, składający się najczęściej z paska, napinaczy, koła zębatego, uszczelek, koła pasowego oraz mocowań. Sklep iParts.pl zapewnia tanie zestawy pasków klinowych do każdej współczesnej konstrukcji silnikowej z zachowaniem najwyższej jakości wykonania.

Tanie zestawy paska klinowego tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Zestaw paska klinowego DT Spare Parts
Zestaw paska klinowego KAVO PARTS
Zestaw paska klinowego CONTINENTAL CTAM
Zestaw paska klinowego NIPPARTS