Wtryskiwacz filtra sadzy - cząstek stałych DPF

Stosowanie coraz bardziej zaawansowanych i jednocześnie kłopotliwych rozwiązań w układzie wydechowym ma na celu, po pierwsze, uzyskanie jak najlepszych osiągów, po drugie, spełnienie restrykcyjnych wymogów ekologicznych. Filtr cząstek stałych DPF, w tym wtryskiwacz filtra DPF, to najbardziej kłopotliwe i znienawidzone przez kierowców elementy współczesnych samochodów z jednostkami wysokoprężnymi.

Filtr cząstek stałych w samochodzie

Pierwsze filtry cząstek stałych DPF (ang. Diesel Particulate Filter) pojawiły się w samochodach z silnikami Diesla już w latach osiemdziesiątych XX wieku. Dzięki nim możliwe było wyeliminowanie typowego, czarnego dymu wydobywającego się z rur wydechowych Diesli. DPF były wówczas rozwiązaniami stosowanymi sporadycznie, głównie w Mercedesach z trzylitrowymi jednostkami napędowymi.

Filtr stał się obowiązkowym elementem wyposażenia Diesli w 2006 roku, wraz z wejściem w życie normy emisji spalin Euro 4. Większość koncernów motoryzacyjnych w tym czasie zaczęła stosować standardowe filtry DPF. Francuscy producenci postawili filtry FAP, tzw. mokre.

Budowa filtra DPF

Budowa filtra cząstek stałych nie jest skomplikowana. Składa się on z ceramicznego wkładu oraz metalowej obudowy. Filtr DPF przypomina budową katalizator, czyli plaster miodu, jednak liczba kanalików DPF jest większa i są one częściowo zatkane. Niektóre samochody wyposażone są w dodatkowy wtryskiwacz filtra DPF umieszczony przed filtrem, który dozuje paliwo spalające się bezpośrednio w układzie wydechowym. Z uwagi na to, że cząstki sadzy są większe niż pory filtra, zatrzymują się one w filtrze i są następnie usuwane. Następuje tzw. regeneracja filtra. Wyróżnia się trzy podstawowe tryby regeneracji/oczyszczania filtra DPF – regenerację pasywną, regenerację aktywną oraz regeneracje wymuszoną.

Filtr i wtryskiwacz filtra cząstek stałych DPF kontrolowane są przez komputer ECU, który gromadzi informacje z czujników ciśnienia (czujników różnicowego ciśnienia spalin), znajdujących się przed i za filtrem DPF. W tych samych miejscach umieszczone są również czujniki temperatury spalin.

Z założenia filtr cząstek stałych miał być rozwiązaniem bezobsługowym. W momencie, gdy zaczynał się zapychać, problem miał zostać usunięty za sprawą regeneracji aktywnej, czyli dotrysku oleju, którego dokonywał wtryskiwacz DPF, i wypalenia sadzy. W praktyce jednak regeneracja aktywna nie sprawdzała się zbyt dobrze. Filtr do prawidłowej pracy potrzebuje sprawnie działającej jednostki napędowej, stosowania specjalnych olejów silnikowych, jak również odpowiedniej eksploatacji samochodu.

Popularni producenci wtryskiwaczy filtra cząstek stałych

  • HJS
  • Walker
  • Bosal
  • BM Catalysts
  • Twintec
  • Ernst
  • Oberland
  • MTS

Tylko w iParts.pl wtryskiwacz filtra sadzy do silników Diesla w przystępnej cenie. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania producentami elementów i podzespołów układów wydechowych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Na pewno mamy to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po elementy układu wydechowego w atrakcyjnej cenie rynkowej. Dostępna w naszym sklepie jednostka wtryskowa dostarczana jest przez renomowanych producentów samochodowych układów wydechowych dedykowanych do silników Diesla. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Wtryskiwacz METZGER
Wtryskiwacz SIDAT
Wtryskiwacz MEAT & DORIA
Wtryskiwacz HOFFER
Wtryskiwacz LUCAS
Wtryskiwacz ERA
Wtryskiwacz VEMO
Wtryskiwacz QUINTON HAZELL
Wtryskiwacz BORG & BECK