Wspornik zawieszenia

Rama samochodowa to nośna konstrukcja przestrzenna, która zapewnia właściwe rozmieszczenie wszystkich głównych podzespołów samochodu, a także przenosi obciążenia statyczne oraz dynamiczne, które powstają podczas poruszania się i postoju auta. W skład konstrukcji ramy samochodowej wchodzi wiele elementów, w tym m.in. wspornik osi, wspornik zawieszenie czy też rama pomocnicza nadwozia.

Rama nadwozia zapewnia odpowiednią sztywność całej konstrukcji samochodu, przenosi obciążenia na poszczególne układy, zapewnia odpowiednie usytuowanie przestrzenne konkretnych podzespołów oraz ogranicza ich przemieszczanie się. Rodzaje ramy samochodowej to: rama niezależna, rama zespolona, rama pomocnicza nadwozia oraz rama niezależna.

Rama pomocnicza jest wykorzystywana do mocowania cięższych podzespołów mechanicznych w nadwoziach samonośnych. Jest ona stosowana w samochodach osobowych do podparcia i zamocowania systemów napędowych lub układów zawieszenia kół. Wykorzystywany jest w tym celu wspornik osi oraz wspornik zawieszenia. Dzięki tym elementom możliwe jest rozprowadzenie sił skupionych, aby uniknąć skoncentrowania naprężeni w poszczególnych elementach podwozia. Skraca się również czas ewentualnej naprawy samochodu.