Korpus osi zawieszenia

Polskie drogi nie są, niestety, najlepszą nawierzchnią do poruszania się po nich samochodami osobowymi. Zła jakość dróg sprawia, że zawieszenie w aucie jest narażone na bardzo duże przeciążenia i częste uszkodzenia mechaniczne. Nie ulega wątpliwości, że układ zawieszenia to jeden z najważniejszych systemów w każdym pojeździe, który odpowiada nie tylko za komfort podróżowania, ale przede wszystkim za bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem.

Zawieszenie samochodowe to zespół elementów sprężystych, tłumiących oraz reakcyjnych, które łączą osie lub poszczególne koła jezdne samochodu z ramą nośną lub bezpośrednio z nadwoziem auta. Jednym z istotnych elementów każdego zawieszenia jest oś. Korpus osi, jako element układu, służy do utrzymania w określonym położeniu osadzonych na tej osi wirujących elementów, zazwyczaj kół jezdnych, a także do przenoszenia na podpory sił działających na dane elementy zawieszenia. Korpus osi zawieszenia nie jest odpowiedzialny za przenoszenie momentu obrotowego.

Wyróżnia się dwa główne rodzaje osi. Pierwsza z nich to oś stała. Występuje ona wówczas, gdy wirujące elementy są osadzone na nieruchomej osi za pomocą łożysk. Drugi rodzaj osi to oś obrotowa. Występuje ona w sytuacji, gdy elementy są osadzone na stałe na osi i wirują wraz z nią, a łożyska znajdują się na podporach osi.