Błotnik tylny i reperaturka błotnika samochodowego

Błotnik samochodowy odgrywa szczególną rolę wśród elementów konstrukcyjnych pojazdu odpowiedzialnych za zabezpieczenie koła samochodowego oraz ochronę poszczególnych podzespołów układu zawieszenia. Błotnik to także jeden z elementów najbardziej narażonych na korozję oraz wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Oczywiście, można go „wyklepać”, zamówić zamiennik lub założyć reperaturkę.

Błotnik w samochodzie

Istnieją dwie podstawowe funkcje, jakie pełni błotnik w każdym samochodzie. Pierwsza z nich dotyczy ochrony koła przed brudem, wodą, błotem oraz śniegiem. Oczyszczenie koła z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń jest bardzo ważne, ponieważ musi ono ściśle przylegać do podłoża, a więc zapewniać odpowiednią przyczepność podczas jazdy. Błotnik samochodowy jest ustawiany w taki sposób, aby mógł on skutecznie osłaniać koło przed tego typu czynnikami zewnętrznymi. Musi on być również precyzyjnie dopasowany zarówno do konstrukcji pojazdu, jak i do sposobu montażu koła oraz jego rozmiarów. Drugą funkcją błotnika jest ochrona koła przed ewentualnymi skutkami kolizji czy też uderzeniami o przeszkody drogowe lub inne obiekty. Zbyt mocne uderzenie w koło może spowodować jego urwanie. Zadaniem błotnika samochodowego jest przyjęcie impetu kolizji i zabezpieczenie koła oraz elementów układu zawieszenia przed zniszczeniem.

Reperaturka błotnika

Wgnieciony błotnik samochodowy można naprawić na kilka różnych sposobów. Pierwszym z nich jest metoda PDR (Paintless Dent Repair). Polega ona na wyrównaniu powierzchni elementu bez konieczności ponownego nakładania warstwy lakierniczej. Dokonuje się tego poprzez masowanie blachy (użycie specjalistycznych narzędzi typu młotka PDR czy pobijaka od wewnętrznej strony błotnika) lub z użyciem kleju (niewielkie elementy przyklejane do wgnieceń błotnika, które łączy się ze specjalnymi narzędziami do prostowania blachy).

W naprawie elementów nadkola samochodu wykorzystywana jest często reperaturka błotnika, czyli blaszana część zakładana na błotnik, która pozwala na skuteczne maskowanie ubytków, jakie powstają w dolnej części błotnika. Reperaturka błotnika lewa czy prawa może zostać przyspawana do rantu np., gdy element ten jest na tyle skorodowany, że usunięcie tej korozji jest bardzo kłopotliwe lub wręcz niemożliwe. Przed założeniem reperaturki nadwozia konieczne jest wcześniejsze usunięcie zardzewiałego elementu.

Błotnik samochodowy można również „wyklepać”, wykorzystując w tym celu proces podgrzewania blachy. Jest to jednak metoda inwazyjna, która wymaga na końcu położenie nowej powłoki lakierniczej na naprawiany element. Można także kupić gotowy element, czyli tzw. zamiennik dla konkretnego modelu samochodu.

Popularni producenci reperaturek błotnika

  • Blic
  • Klokkerholm
  • Van Wezel
  • Prasco
  • Bugiad
  • Johns
  • Pacol

W iParts.pl czekają na Ciebie tanie reperaturki błotników do każdego współczesnego modelu samochodu. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta, a w kilka sekund znajdziemy to, czego szukasz.

Reperaturka błotnika przód i tył to doskonały sposób na pozbycie się ognisk korozji z nadwozia samochodu. Wszystkie oferowane elementy są fabrycznie nowe i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Dostarczamy reperaturki nadwozia pochodzące od czołowych producentów blacharskich elementów nadwozia. Zapewniamy fachową pomoc na każdym etapie zakupów, najniższe ceny w Polsce oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Błotnik i reperaturka BLIC
Błotnik i reperaturka PRASCO
Błotnik i reperaturka KLOKKERHOLM
Błotnik i reperaturka DIEDERICHS
Błotnik i reperaturka VAN WEZEL
Błotnik i reperaturka ABAKUS
Błotnik i reperaturka JOHNS
Błotnik i reperaturka JP GROUP
Błotnik i reperaturka DPA

FAQ

Jak prawidłowo wspawać reperaturkę?

Niektórzy blacharze spawają na zakładkę bez felca. Jest to oczywiście szybsza metoda, która nie wymaga precyzyjnego ciecia w celu spasowania szczeliny, jednak należy później powstały uskok wyrównać dość znaczną ilością szpachlówki. Innym skutecznym i popularnym sposobem jest metoda doczołowa, która wielu specjalistów uważa za najbardziej słuszną podczas napraw blacharskich, przede wszystkim z uwagi na stosunkowo małą konieczność szpachlowania.

Przed spawaniem należy dokładnie oczyścić miejsca szlifierką z tarczą listkową, w których będzie spoina. Jest to istotne dla zachowania prawidłowości spoiny z odpowiednim przetopem. Reperaturkę przed spawaniem warto zamocować za pomocą szczypiec w kilku miejscach, a następnie przyłapać ją migomatem. Podczas łapania spawem pierwszych punktów trzeba jak najdokładniej ustawić blachy tak, aby tworzyły jedną płaszczyznę. Końcowy etap całej operacji to szlif spawu za pomocą szlifierki kątowej.

Jak profesjonalnie naprawić wgnieciony błotnik?

Wgnieciony błotnik można naprawić np. metodami PDR (Paintless Dent Repair), dzięki którym po wyrównaniu powierzchni błotnika nie będzie konieczne jego lakierowanie. Do takich metod zalicza się m.in. masowanie blachy oraz metodę na klej. Pierwsza wymaga demontażu błotnika, w przypadku drugiej nie ma takiej potrzeby.

Naprawa metodą PDR polega na prostowaniu wgnieceń karoserii, korzystając w tym celu z podatności metalu na odkształcenia. Uszkodzenia karoserii samochodowej mogą być usuwane poprzez np. wypychanie powadzone od wewnętrznej strony elementu przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi.

Ile kosztuje naprawa błotnika?

Koszt wymiany błotnika waha się w granicach od 50 do 300 zł w zależności od modelu auta, a także skomplikowania i czasu pracy. Średni koszt usługi to około 130 zł. Ponadto do całkowitej ceny realizacji usługi należy doliczyć ewentualny koszt zakupu części zamiennych.

Ceny naprawy pojedynczych elementów blacharskich najczęściej waha się pomiędzy 100 a 300 złotych. Przykładowo, za polerowanie karoserii zapłacimy zazwyczaj od 300 do 500 złotych. Musimy pamiętać, że ceny usług blacharskich są często uzależnione od konieczności zakupu części wymiennych oraz materiałów pomocniczych.

Czy można samodzielnie usunąć wgniecenie w samochodzie?

Istnieje kilka sposobów na domowe pozbycie się niewielkich defektów karoserii. Najczęściej wgniecenia „wyciąga się”, najpierw nanosząc na odtłuszczoną i oczyszczoną powierzchnię specjalny klej, a następnie doczepiając urządzenie, które prostuje blachę. Po wszystkim należy jeszcze usunąć klej specjalnym zmywaczem. Na rynku dostępne są całe zestawy do przeprowadzania takich operacji blacharskich.

Ceny zestawów zaczynają się zazwyczaj od stu kilkudziesięciu złotych, a kończą nawet w okolicach tysiąca złotych za zestaw. Te droższe to narzędzia przeznaczone przede wszystkim dla specjalistów. Jeżeli chodzi o wielkość wgnieceń, które można w ten sposób usunąć, to wszystko zależy od wielkości tzw. grzybka, który wyciąga wgniotkę. Można je kupić w różnych rozmiarach. My jednak zalecamy, aby przy dużej szkodzie udać się do profesjonalnego warsztatu blacharskiego.

Jak pozbyć się rdzy z błotnika?

Operacja usunięcia rdzy z większości elementów blacharskich składa się zazwyczaj z trzech etapów - z usuwania korozji, wypełniania ubytków oraz lakierowania.

Ponieważ rdzę należy usuwać mechanicznie, należy zabezpieczyć całą przylegającą do błotnika powierzchnię przed przypadkowym uszkodzeniem. Rdzę najlepiej usuwać specjalną nakładką na wiertarkę do usuwania rdzy i lakieru. Miejsca, które są przerdzewiałe wyjątkowo głęboko lub wręcz na wylot, wyciąć i wstawić w ich miejsce odpowiednio dopasowane reperaturki. Dopiero na tak odczyszczoną i przygotowaną powierzchnię można nałożyć odrdzewiacz, a także zabezpieczyć ją powłoką antykorozyjną. Po wszystkim błotnik należy polakierować i wypolerować.

Istniej również inny, szybszy sposób – zakup zamiennika, czyli zdobycie identycznego błotnika dedykowanego do danego modelu samochodu.