Wybierz markę:
Podłużnica ramy
Każdy samochód posiada pewien zespół, który wiąże w całość wszystkie pozostałe podzespoły i mechanizmy składowe pojazdu. Takim zespołem, który stanowi de facto szkielet całego samochodu, jest tzw. rama.
Na ramie osadza się nadwozie. Z racji, że podczas jazdy, przede wszystkim po nierównej i wyboistej drodze, nadwozie podlega wyraźnym obciążeniom zmiennym, rama samochodu wraz ze współpracującymi podzespołami, ma zapewnić odpowiednią sztywność.
Budowa i zadania wspornika (podłużnicy i poprzecznicy)
Do ramy mocuje się wszystkie zespoły podwozia oraz nadwozia. I tak, typowa rama dźwigarowa składa się z podłużnych belek tj. podłużnic oraz kilku poprzecznych wsporników tzw. poprzecznic. Podłużnice tłoczy się blachy stalowej, a ich odpowiedni kształt jest dobrany w sposób, który umożliwia odpowiednie rozmieszczenie zespołów danego pojazdu. Wsporniki poprzeczne tłoczy się także z blachy stalowej. Kształt zależy przede wszystkim od sposobu zamontowania w danym miejscu zespołów i mechanizmów auta.
Wspornik podłużny i poprzeczny to elementy konstrukcyjne nadwozia, których głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej sztywności oraz w pewnym stopniu ochrona podzespołów znajdujących się za nimi np. podczas wypadku. Nierzadko wspornik stanowi także mocowanie dla zderzaka, lamp, czasem chłodnicy.
Bogata oferta wsporników podłużnych i poprzecznych sklepu internetowego iParts.pl to cała gama produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Posiadamy wsporniki podłużne i poprzeczne najlepszych, renomowanych producentów, między innymi takich jak Swag, Prasco, Loro, AutoMega, JP Group, Klokkerholm, Van Wezel i Magneti Marelli.
Wszystkie oferowane przez nas wsporniki podłużne i poprzeczne są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).
Aby wybrać odpowiedni wspornik podłużny i poprzeczny do swojego auta, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Wymiana siłownika gazowy na elektryczny w bagażniku samochodowym. Czy można i czy w ogóle warto to robić?
- Jak prawidłowo dbać o dach i plastikową szybę kabrioletu?
- Środki do usuwania rys na karoserii. Jak działają i w jaki sposób należy ich używać?
- Skąd bierze się brak spasowania poszczególnych elementów karoserii? Jak temu zaradzić?
- Szybkie i niedrogie sposoby na zabezpieczenie karoserii przed drobnymi uszkodzeniami
- Wibracje w samochodzie, cz. II. Drgania całego nadwozia
FAQ
Podłużnice samochodowe są jednymi z najważniejszych elementów konstrukcyjnych, które wchodzą w skład nowoczesnego pojazdu. Podłużnice zaczynają się tuż za pasem przednim, idą dalej w kierunku podwozia samochodu, aż do jego tylnej części. Ich występowanie jest szczególnie istotne w pojazdach, które nie posiadają ramy, lecz zbudowane są na pełnej konstrukcji nadwozia. Podłużnice możemy więc zobaczyć zarówno pod maską samochodu, jak i pod jego podłogą.
Podłużnice są podstawowymi elementami konstrukcyjnymi każdego samochodu. Odpowiadają za sztywność i trwałość całego nadwozia. W przypadku uszkodzenia nie powinno się więc podejmować ryzyka związanego z ich doraźną naprawą. Są jednak przypadki, w których śmiało możemy naprawiać lub regenerować takie elementy. Doskonałym przykładem jest powierzchowna korozja, która występuje w wielu samochodach. Jeśli nie pojawiły się głębokie wżery, to konstrukcja naszego pojazdu nadal będzie bezpieczna.
Koszty zakupu elementów konstrukcyjnych pojazdu nie są zbyt wygórowane. W takich przypadkach znacznie większym problemem i wydatkiem może okazać się robocizna, a także znalezienie odpowiedniego fachowca. Prace blacharskie obejmujące naprawę lub wymianę najważniejszych elementów nadwozia w samochodzie, to bardzo złożone i skomplikowane działania, które należy powierzać wyłącznie osobom, o odpowiednim doświadczeniu i umiejętnościach.
Podłużnice najczęściej mogą zostać uszkodzone podczas wypadku. Dochodzi wówczas do ich ugięcia, co uniemożliwia spasowanie elementów poszycia pojazdu. W skrajnych przypadkach może dojść również do zmiany geometrii pojazdu. Tak poważna usterka jest bardzo trudna do usunięcia, a w większości przypadków, samochód powinien trafić na złom. Innym przykładem usterki podłużnic jest korozja. To problem, który dotyka szczególnie starsze pojazdy lub takie, które były w nieprofesjonalny sposób naprawiane.
W nowoczesnych samochodach najczęściej spotykamy się z nadwoziami, których podstawą są podłużnice. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, bardzo popularne były auta oparte na ramie, która stanowiła podstawowy element całej konstrukcji. Skomplikowana budowa, wysoki koszt produkcji oraz wiele innych czynników sprawiło, że pojazdy zbudowane na ramach odeszły już w zapomnienie. Wyjątkiem są oczywiście pojazdy terenowe, ciężarowe oraz dostawcze.