Wprawdzie kabriolety w naszym klimacie nie są autami szczególnie popularnymi, jednak coraz częściej można spotkać je na polskich drogach. Rozkładany dach kabrioletu, ze względu na swoją budowę i użyte materiały, wymaga specjalnego podejścia do jego konserwacji. Bez niej w ciągu kilku lat może ulec poważnym i kosztownym w naprawie uszkodzeniom. Jak prawidłowo dbać o dach kabrioletu?

Renowacja plastikowej szyby kabrioletu

Większość rozkładanych dachów w kabrioletach wytwarzana jest z winylu i plastiku. Winylu używa się do budowy właściwej powierzchni dachu, natomiast plastik zastępuje w nim tylną szybę. Nawet jeśli założymy jazdę przez większość sezonu (chodzi oczywiście o sezon wiosna-jesień) ze złożonym dachem, plastikowa szyba i tak poddawana będzie działaniu słońca, deszczu i drobinek piasku w stopniu na tyle dużym, że z czasem stanie się porysowana i matowa. W takiej sytuacji, aby nie ograniczać sobie niezwykle ważnego pola widzenia, pozostaje nam jedynie dość kosztowna wymiana szyby na nową lub jej o wiele tańsza renowacja. Jeśli całość pracy wykonamy samodzielnie, renowacja ta okaże się wprost śmiesznie tania.

Do odnowienia plastikowej szyby w kabriolecie będziemy potrzebować jedynie polerki z regulacją obrotów, średnio twardej gąbki montowanej na polerkę oraz pasty polerskiej. Po rozłożeniu dachu, tylną, plastikową szybę myjemy dowolnym środkiem myjącym, a następnie polerujemy. Pastę należy nałożyć na gąbkę, polerkę ustawić na 1 tys. obrotów i polerować nią powierzchnię szyby tak, aby nie zatrzymywać się zbyt długo w jednym miejscu (grozi to przypaleniem plastiku). Po wypolerowaniu szyby, przecieramy ją wilgotną szmatką. Prawidłowo wykonane polerowanie przywraca szybie oryginalną przejrzystość i blask.

Prawidłowa impregnacja dachu kabrioletu

Po odnowieniu plastikowej szyby, koniecznie powinniśmy zająć się konserwacją dachu. Zwykle kierowcy w tym celu używają preparatów niekoniecznie przeznaczonych do winylu, co przynosi różne i przeważnie negatywne efekty. Niektórzy pokrywają dach kabrioletu zwykłym woskiem do lakieru, inni czernidłem do nielakierowanych plastików, a jeszcze inni używają sprayu do kokpitu. Zdarzały się nawet przypadki pokrywania winylowego dachu czarną pastą do butów. W rzeczywistości żadna z tych metod nie przynosi właściwego rezultatu, choć czernidło czy spray do kokpitu potrafią nadać winylowi intensywniejszej barwy i połysku. W konserwacji dachu kabrioletu liczy się jednak przede wszystkim wzmocnienie jego odporności na czynniki atmosferyczne, w tym przede wszystkim wodę i promieniowanie UV, a także ochrona przed przywieraniem brudu. A tę rolę spełniają wyłącznie przeznaczone do tego środki impregnujące do winylowych dachów kabrioletów.

Impregnaty do winylu nie są drogie, a ich nakładanie jest niezwykle proste. Zaczynamy od dokładnego umycia dachu dobrej jakości samochodowym środkiem czyszczącym (zwykła wizyta w myjni to zdecydowanie za mało). Po wyschnięciu dachu, na całą jego powierzchnię nakładamy impregnat. Środki impregnujące nakłada się zwykle bądź to zwykłą, miękką szmatką, bądź dołączoną do nich gąbką. Ważne, aby dach pokrywać impregnatem dokładnie i bez pośpiechu. Zaimpregnowany w ten sposób dach kabrioletu (czynność tę należy przeprowadzać dwa razy w roku) zyskuje nie tylko odporność na wodę, bród i słońce, ale też nabiera głębokiej, jednolitej barwy zgodnej z jego oryginalnym odcieniem.