Płyny AdBlue
Czym są płyny AdBlue?
AdBlue to handlowa, szeroko przyjęta nazwa stosowanego w motoryzacji wodnego roztworu mocznika. Preparat AdBlue posiada bardzo prostą recepturę, gdyż w jego skład wchodzą jedynie dwie substancje: woda i mocznik. Kluczem do właściwego działania płynów AdBlue jest prawidłowa proporca obu składników, która wynosi: 32,5% mocznika oraz 67,5% wody demineralizowanej.
Jak działają dodatki AdBlue?
Zastosowany zgodnie z przeznaczenie dodatek AdBlue do benzyny lub zwykłego diesla, wtryskiwany jest do układu wydechowego tuż przed katalizatorem. Po dostaniu się do układu wydechowego, AdBlue zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Następnie, po przejściu do katalizatora, wytrącony z preparatu amoniak wchodzi w reakcję ze znajdującymi się tam tlenkami azotu. W wyniku reakcji obu tych związków dochodzi w katalizatorze do powstania niegroźnego dla ludzi i środowiska azotu oraz zwykłej pary wodnej.
W jakim celu stosuje się AdBlue do benzyny i oleju napędowego?
Płyny AdBlue powstały jako sposób na ograniczenie emisji niezwykle szkodliwych związków azotu, które są efektem pracy każdego silnika spalinowego. Ostatnie badania przeprowadzane nad emisją związków wytwarzanych przez samochody – napędzane zarówno silnikami benzynowymi, jak i standardowymi dieslami – wykazały, że spełnienie warunku właściwej pracy jednostki napędowej (osiągnięcie odpowiedniej mocy, redukcji dymiących spalin i zminimalizowanie ilości zużycia paliwa) wymaga osiągnięcia odpowiednio wysokiej temperatury spalania przy jak najwyższym ciśnieniu. W warunkach tych jednak powstają duże ilości tlenków azotu, które są związkami znacznie groźniejszymi niż dwutlenek węgla (maja m. in. działanie silnie rakotwórcze).
Ponieważ związków tych nie da się w żaden sposób odfiltrować, zaczęto stosować dodatki AdBlue, dzięki którym tlenki azotu mogą zostać rozłożone do niegroźnych substancji zanim jeszcze opuszczą rurę wydechową auta. Płyny AdBlue są obecnie stosowane w samochodowych układach selektywnej redukcji katalitycznej, czyli w systemach SCR.